Review: BMW M3 Touring (2023) – De beste auto van dit moment?
Eén auto om alles mee te doen
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
Opeens krijg ik een belletje van het tuincentrum, off all places. Mijn nieuwe tuinset is gearriveerd. Voor één seconde vraag ik mezelf af: ‘Hmm, hoe ga ik dit nu weer vervoeren?’ Maar dan kijk ik door het raam naar buiten. Daar staat mijn testauto voor de week, de gloednieuwe BMW M3 Touring. Dit zou een makkie gaan worden. Maak kennis met misschien wel de beste allrounder van dit moment!
Goed, first order of business: de tuinset. Ik loop op de M3 Touring af. Daar staat hij, met zijn onsubtiele smoelwerk, als een soort duivels karakter dat mijn lieflijke woonwijk hoogstpersoonlijk komt terroriseren. Over de enorme grille is al genoeg gezegd en gesproken. Het is grappig, want toen de M3 werd onthuld, was de kritiek niet van de lucht. Nu lijkt de publieke opinie het extreme smoelwerk van de M3 wat gunstiger gezind. Het blijft natuurlijk subjectief, maar ik snap wel waarom BMW het op deze manier heeft aangepakt. De M3 Touring is absoluut niet te verwarren met een reguliere 3 Serie Touring. Onderweg krijg je dan ook het nodige bekijks. In positieve zin, want meer dan eens steken medeweggebruikers een duimpje op.
Natuurlijk is de grille niet het enige onderscheidende element van de M3 Touring. De hele auto straalt één bonk spierkracht uit. Kijk bijvoorbeeld eens naar die uitgeklopte spatborden en bredere sideskirts. Of de enorme diffuser met vier stortkokers van uitlaten aan de achterkant. Als Touring oogt de M3 misschien nog wel dikker dan de sedan of zijn coupébroer, de M4. De bijzondere samenstelling van onze testauto draagt daar in positieve zin aan bij. Zo is de carrosseriekleur Fashion Grey een optie uit het Individual-kleurenpalet en heeft dit exemplaar zwarte wielen met daarachter enorme keramische remschijven. Dit is niet bepaald een wolf in schaapskleren.
Een specifieke M-werkplek
Het interieur van de M3 Touring is een ander verhaal dan de buitenkant. Afgezien van de speciale M-sportstoelen, compleet met lichtgevende M3-logo’s, bevind je je op het oog ‘gewoon’ in een nieuwe 3 Serie. Als je wat langer kijkt, zie je echter een hoop unieke details. De twee felrode M1- en M2-knoppen die een prominente plek op het stuurwiel innemen bijvoorbeeld, maar ook het M-schakelpookje op de middenconsole. Verder is er een hele batterij aan knoppen die je niet vindt op de minder bedeelde versies van de 3 Serie. Een knopje ‘Setup’ dat je direct naar de auto-instellingen brengt, een knopje om de uitlaat te dempen of juist luider te maken, een knopje om de M-Mode te wijzigen: je merkt direct dat je in een auto zit die voornamelijk draait om rijplezier.
Afgezien van de specifieke M-knoppen heeft de M3 Touring ook een geheel eigen interface voor iDrive 8, het inmiddels bekende infotainmentsysteem van BMW. Het lettertype is specifiek voor BMW M en ook de specifieke, uit M-kleuren opgebouwde layout van het instrumentarium vind je niet terug in een reguliere 3 Serie. Het grote nadeel van iDrive 8 is dat BMW besloot om ook direct een aantal fysieke knoppen, waaronder die voor de klimaatcontrole en stoelverwarming, te schrappen uit het interieur. Dat is wat ons betreft geen vooruitgang. Ook vergt het infotainmentsysteem even gewenning. Maar wanneer je het eenmaal doorhebt, werkt het subliem. Verder zijn we vol lof over de afwerking. Onze testauto heeft een prachtig Individual-interieur met uitgebreid leerpakket, wat betekent dat ook het dashboard en de deurpanelen volledig met leer zijn bekleed. Alles voelt enorm hoogwaardig aan.
De BMW M3 Touring bij dagelijks gebruik
Ik start de machtige 3,0-liter zes-in-lijn met 510 pk en 650 Nm koppel. De motor komt met een kordate, krachtige brul tot leven en blijft een tijdje brullen om vervolgens weer tot bedaren te komen. De BMW M3 Touring maakt direct duidelijk dat hij iets speciaals is. Ik tik het M-pookje naar rechts, de achttrapsautomaat staat in de automatische stand en ik rij weg. Met alle rijmodi in ‘comfort’ laat de M3 zich verrassend makkelijk rijden. De bak schakelt boterzacht en dankzij de karrenvracht aan koppel biedt de motor ook onderin veel vermogen. Als je de M3 rustig rijdt, heeft hij qua karakter zelfs iets weg van een diesel. Zelden hoeft de motor boven de 2.500 toeren uit te komen, tenzij jij dat expliciet wil natuurlijk.
De heenreis naar het tuincentrum leg ik af over de snelweg. De zescilinder bromt tevreden in de achtste versnelling. Adaptieve cruise control is mijn beste vriend, want de snelheidslimiet onbedoeld overschrijden is kinderlijk eenvoudig in de BMW M3 Touring. Op de snelweg valt op dat de M3 Touring weliswaar stug, maar niet oncomfortabel is. Door het brede rubber is het afrolgeluid wat nadrukkelijker hoorbaar, maar ook dat is niet hinderlijk. Zeker niet als je gebruik maakt van het geweldig klinkende Harman/Kardon-audiosysteem. Deze superstation is, kortom, bij uitstek geschikt voor dagelijks gebruik. Daar komt nog bij dat hij bij een normale rijstijl relatief zuinig omspringt met zijn brandstof. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10 zou op de dagelijkse ritten van en naar je werk gemakkelijk te realiseren moeten zijn. Mits je je natuurlijk niet laat meeslepen door het opzwepende karakter van de M3 Touring.
Zware sportieveling
Tijd om de praktische bruikbaarheid van de M3 Touring op de proef te stellen. Op het gebied van bagageruimte hoef je gelukkig geen concessies te doen ten opzichte van de reguliere 3 Serie Touring. Ook de M3 Touring heeft namelijk een bagageruimte van 500 liter, die desgewenst uitbreidbaar is tot 1.510 liter. Meer dan genoeg ruimte voor mijn tuinset. Die laat zich dan ook met gemak de kofferbak in schuiven. Het blijft toch een heerlijke combinatie: een sportieve auto die ook nog eens ontzettend praktisch is.
Terug rijd ik binnendoor. Ik zet de M3 op scherp. Allereerst zet ik de M Mode in Sport, wat betekent dat de layout van het instrumentarium verandert naar één grote toerenteller. Ook het head-up display geeft het toerental weer. Vervolgens druk ik op de M2-knop. Deze heb ik zo geconfigureerd dat het onderstel in Sport staat, de motor in Sport Plus, de bak in S2 en de tractiecontrole in M Dynamic Mode. Je kunt de auto nog sportiever instellen, maar mijn ervaring leert dat dat voor de openbare weg eigenlijk teveel van het goede is. Uiteraard kun je zelf naar hartelust experimenteren met het systeem om jouw perfecte rijmodus te bouwen.
Ik sta vooraan bij het stoplicht. Dat kan maar één ding betekenen: Launch Control. Als je de tractiecontrole in M Dynamic Mode hebt staan, is het kinderlijk eenvoudig. Linkervoet op de rem, rechtervoet op het gas, twee seconden wachten en de rem loslaten. De brede banden bijten zich vast in het asfalt en mede dankzij het fantastische M xDrive schiet ik van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden. Toegegeven, veel EV’s draaien tegenwoordig hun hand niet om voor dat soort getallen, maar in een auto met brandstofmotor voelt deze mate van acceleratie zoveel heftiger en specialer. Dan dient de eerste bocht zich aan. Ik stuur in en ben in eerste instantie een beetje teleurgesteld. De besturing van de M3 Touring voelt bij het initiële insturen namelijk een tikkeltje gevoelloos aan. Ook merk je dat je wat massa van richting moet veranderen. De M3 Touring weegt immers bijna 1.900 kilogram. Maar voorbij het eerste insturen komt de M3 helemaal tot leven. Deze auto maakt bochtsnelheden mogelijk die op de openbare weg ver boven de grenzen van het betamelijke liggen. Ook kun je hem in bochten ontzettend goed plaatsen en geeft hij een bovenmatig gevoel van vertrouwen. Gelukkig maar dat ik de tuinset goed heb vastgemaakt…
Op naar de Eifel
Ik ben blij dat ik de BMW M3 Touring langer kon ervaren dan enkel die rit van en naar het tuincentrum. In Nederland kun je eigenlijk geen kant op met dit vermogen, dus besloot ik het over de grens te gaan zoeken in Duitsland. De Eifel welteverstaan, een plek waar de stuurmanswegen je vanzelf tegemoet komen. Om daar te komen verorberen de M3 en ik eerst een flink stuk Autobahn. Geen straf. Onze testauto heeft het M Drivers Package, wat betekent dat de begrenzer iets meer spielerei toelaat. Moeiteloos haalt de M3 Touring door naar 287 km/u. Bij die snelheid voelt hij waanzinnig stabiel aan. Aan alles voel je dat hij nog wel harder zou kunnen als de begrenzer er niet was. Meer dan 300 km/u? Geen enkel probleem.
In de Eifel mag je op veel binnenwegen 100 km/u rijden. Qua snelheid is dat een bandbreedte die perfect past bij de M3 Touring. Eén ding valt me vooral op. Hoe harder ik de auto aanpak, hoe agressiever ik een bocht instuur, des te meer lijkt hij tot leven te komen. De M3 Touring blijft je constant uitdagen om je eigen limieten op te zoeken. Daarin schuilt ook een gevaar. De grenzen van de M3 Touring liggen namelijk enorm hoog, dus als je eroverheen gaat, ligt je snelheid dusdanig hoog dat een catastrofe haast onafwendbaar is. Behandel een auto als de M3 Touring daarom altijd met respect. De geavanceerde vierwielaandrijving en de aanwezige computersystemen doen veel om je op de weg te houden, maar hebben altijd een bepaalde grens.
Conclusie BMW M3 Touring review: de beste auto van dit moment?
De vraag stellen, is hem beantwoorden. Na een week met de M3 Touring heb ik oprecht moeite om de sleutels weer in te leveren bij BMW Nederland. Wat is dit een fantastische alleskunner. Comfortabel en vergevingsgezind genoeg om dagelijks mee van en naar je werk te rijden, maar tegelijkertijd fantastisch om mee te gooien en smijten op binnenwegen. Daarbij merk je af en toe wel dat je met een ietwat zware auto onderweg bent. Desondanks is de M3 Touring beduidend sportiever dan de M5, zijn grotere broer. Ohja, dat zijn we nog vergeten te vermelden: het is de eerste M3 Touring die BMW ooit heeft gebouwd. Wat ons betreft is het direct een schot in de roos. Als je maar ruimte hebt voor één auto en het geld kunt missen, doe het. Koop die M3 Touring!