Review – BMW iX3 facelift (2022) – Nog steeds relevant?
Elektrische X3 verder verbeterd
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
‘The Power of Choice’, dat is de huidige strategie van BMW als het gaat om elektrische auto’s in het gamma. Oftewel, bij vrijwel ieder model kun je kiezen uit diverse verbrandingsmotoren, plug-in hybride aandrijflijnen of volledig elektrische versies. De X3 was de eerste auto waarbij die strategie werd toegepast met de toevoeging van de volledig elektrische iX3. Met de facelift van de X3 kreeg ook de iX3 een vernieuwingsbeurt, maar is het genoeg om de toenemende concurrentie weerstand te kunnen bieden?
Het is niet onze eerste kennismaking met de X3 ‘LCI’, zoals de facelifts bij BMW heten. Eerder was de X3 M Competition immers al te gast op onze redactie. Die extremist schopt het met zijn biturbo zes-in-lijn tot maar liefst 510 pk! Bij deze test staan we aan de andere kant van het spectrum. Waar de X3 M in de sportstand een oorverdovend kabaal laat horen uit zijn vier uitlaten, zoeft de iX3 in stilte weg. In het interieur van de elektrische SUV zorgt ‘IconicSounds Electric’, het pakket aan geluiden waarvoor BMW de bekende filmcomponist Hans Zimmer inschakelde, nog voor iets van geluidsbeleving. Dat is vooral handig omdat de iX3 ongemerkt harder gaat dan je gevoelsmatig denkt, maar daarover later meer.
BMW iX3 (2023) – Nog steeds relevant? – REVIEW – AutoRAI TV
Louter M
Eerst even de facelift. Een iX3 van de nieuwe lichting is het beste te herkennen aan de gewijzigde lichtunits voor en achter. De koplampen zijn strakgetrokken en hebben een andere invulling met led-dagrijverlichting die voortaan lijkt op die van de andere modellen van BMW. Nog opvallender zijn de achterlichten, die donkerder glas hebben. Daarbij zit de richtingaanwijzer in een aparte ledstrip die door het midden van de lichtunits gaat. Een ander element dat BMW wijzigde aan de iX3 is de grille, die nu iets hoekiger en groter is dan voorheen. De iX3 heeft als uniek element dat de grille grotendeels is afgedicht. Logisch ook, want de elektromotor zit achterin.
Als je de configurator erbij pakt, valt direct op dat de iX3 voortaan alleen nog te bestellen is in combinatie met het M-pakket en lichtmetalen wielen met een omvang van minimaal 19-inch. Onze testauto is een High Executive (6.000 euro) en staat daarom op 20-inch lichtmetalen wielen. Die wielen zijn eveneens nieuw en exclusief voorbehouden aan de iX3. Onze testauto valt verder op door de kleur Carbonschwarz (geen meerprijs) en het M Shadow Line-pakket (695 euro).
Vertrouwd goed
Als je recente BMW’s gewend bent, hoef je je niet aan te passen als je in de gefacelifte iX3 stapt. De opzet van het interieur is namelijk niet zo heftig onder handen genomen als bij de gefacelifte 3 Serie. De bediening voor de klimaatcontrole zit nu in een ander bedieningspaneel en de iX3 heeft een nieuw en groter 12,3-inch touchscreen, maar dat is het wel zo’n beetje. Op dat touchscreen draait iDrive 7.5 en die interface is ook te bedienen met de vertrouwde bedieningsknop op de middenconsole. In de praktijk gebruiken wij het touchscreen vooral als de auto stilstaat en grijpen we tijdens het rijden naar de bedieningsknop. Het is in ieder geval fijn om beide mogelijkheden nog steeds te hebben, iets waar BMW bij de nieuwe X1 en 2-serie Active Tourer helaas vanaf is gestapt.
iDrive 7.5 is een beproefd concept en werkt in de praktijk net wat intuïtiever dan het nieuwe iDrive 8. Met het nieuwe scherm, dat een haarscherpe resolutie heeft, voelt iDrive 7.5 absoluut niet gedateerd aan. Je kunt eigenlijk meteen lezen en schrijven met het systeem en het werkt erg prettig dat je nog steeds aparte knoppen hebt voor de climate control, de stoel- en stuurverwarming en de audiobediening. Een meer traditionele opzet, maar wel eentje die vertrouwd en goed is.
Het interieur van de iX3 is verder ruim en praktisch bruikbaar. Zowel voorin als achterin zit je goed voor een auto van dit formaat, al valt de middelste passagier op de achterbank niet bepaald te benijden. Dat komt namelijk door de grote transmissietunnel die daar zit. Eigenlijk is die overbodig in de iX3 omdat de elektromotor achterin zit en er dus geen aandrijfas meer nodig is. Het is jammer dat je die potentiële extra ruimte in dit geval niet kunt benutten. Wel fijn is de relatief grote bagageruimte van 510 liter met extra bergruimte onder de laadvloer voor de laadkabel.
Eén aandrijflijn
In nog een ander opzicht voelt de iX3 vertrouwd aan: de aandrijflijn. Dat is namelijk nog steeds dezelfde 286 pk en 400 Nm sterke achterwielaangedreven unit als in de vorige iX3. Daarmee sprint de 2.160 kilogram wegende SUV in 6,8 seconden naar 100 km/u en stopt hij met versnellen bij 180 km/u. Dankzij de batterij met een nettocapaciteit van 74 kWh kom je volgens 453 tot 461 kilometer ver op één acculading. Aan een laadpaal kun je opladen met een laadsnelheid van 11 kW, aan een snellader laad je met maximaal 150 kW, waarmee de accu in een halfuurtje van 20 procent naar 80 procent opgeladen kan worden.
Van die beloofde actieradius blijft in de praktijk, bij temperaturen tussen 5 en 10 graden celsius, circa 350 tot 380 kilometer over. Een prima actieradius, maar grensverleggend is het cijfer – net als de prestaties van de iX3 – niet. Wat ons betreft is het een gemiste kans dat BMW de iX3 niet levert met vierwielaandrijving. Bij de concurrentie kun je dit namelijk wel krijgen en juist een auto als de iX3 leent zich daar perfect voor. In Nederland kom je prima uit de voeten met achterwielaandrijving, maar iets meer keuze in aandrijflijnen was prettig geweest.
Rijden doet de iX3 in dagelijks gebruik overigens uitstekend. Je voelt wel dat je met een relatief zware auto op pad bent, maar dankzij het lagere zwaartepunt ten opzichte van een reguliere X3 gaat hij nog aardig hard de hoek om. Het adaptieve M onderstel weet het gewicht van de auto daarbij goed in toom te houden, al is de demping op korte oneffenheden soms wel wat aan de stugge kant.
Prijzen en uitrusting BMW iX3 facelift
‘Oh oh, gaan we weer met de optielijst’, denk je wellicht na het lezen van de prijzen eerder in dit artikel. Gelukkig valt dat in de praktijk best mee. De BMW iX3 facelift is leverbaar vanaf 71.488 euro en voor dat geld is de uitrustingslijst al aardig compleet. Naast het M-pakket heeft de iX3 standaard onder meer M Sportstoelen met stoelverwarming, het digitale instrumentarium en 12,3-inch touchscreen, climate control met drie zones, een elektrisch bedienbare achterklep, een warmtepomp, Driving Assistant Professional (semi-autonoom rijden), een adaptief onderstel en sfeerverlichting in het interieur.
Oftewel: de iX3 is standaard al enorm compleet. De High Executive biedt als aanvulling daarop onder meer het audiosysteem van Harman Kardon, Comfort Access, een Head-Up Display, een panoramisch schuif-/kanteldak, draadloos laden voor de smartphone, lederen bekleding, zwarte hemelbekleding en een parkeerassistent. Je hoeft daarna dus vrijwel niets meer aan te vinken. Onze testauto heeft daarbovenop alleen nog een verwarmde stuurwielrand (288 euro), interieurlijsten ‘Rhombicle dunkel’ (160 euro), het Adaptief M Onderstel (523 euro), het Shadow Line Pack (695 euro) en een trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (1.175 euro). Oftewel, je blijft ook met alle opties ruim onder de 80 mille en hebt voor dat geld een enorm rijk uitgeruste auto.
Conclusie BMW iX3 facelift
Met de iX3 facelift zorgt BMW ervoor dat de elektrische SUV weer een aantal jaren vooruit kan tot de geheel nieuwe X3 aantreedt. Maar is hij nog steeds relevant ten opzichte van de toenemende concurrentie? Qua totaalpakket zeker wel, want de iX3 is een ontzettend fijn rijdende auto die perfect is voor dagelijks gebruik. De specificaties zijn alleen niet bijzonder indrukwekkend meer, zeker niet als je hem naast de kleinere, maar wél 313 pk sterke BMW iX1 zet. Alleen al om die reden is het hoog tijd dat BMW met een compleet nieuwe generatie (i)X3 komt, hoewel je absoluut geen verkeerde auto aan de huidige hebt.