Reportage: Rijvaardigheid bijspijkeren met BMW
Handige drifttips van Nederlands driftkampioen Sebastian Fontijn
BMW bestaat dit jaar honderd jaar. Om de kernwaarde van BMW, rijplezier, nog eens extra te benadrukken organiseerde BMW Group Nederland in samenwerking met BMW Driving Experience het Driving Pleasure-persevenement op Circuit Park Zandvoort. Een prachtig moment om onder begeleiding van Nederlands driftkampioen Sebastian Fontijn de rijvaardigheid bij te spijkeren.
32 led-koplampen
Het is 8 uur in de ochtend. Zandvoort ontwaakt. Het parkeerterrein van BMW Driving Experience ligt verscholen in de dichte mist. Led-lampen zorgen nog voor enige verlichting. Ze zijn van in totaal zestien BMW- en Mini-modellen die vandaag een hoofdrol spelen tijdens het Driving Pleasure-evenement. Het belooft een bijzondere dag te worden.
Circuitrijden, slalommen, driften
De dag bestaat uit drie delen. Het eerste uur staat circuitrijden op het programma, gevolgd door een uur slalommen met een BMW i3 en i8 om de dag daarna spectaculair af te sluiten met een uur lang driften! Kijk, dat zijn de betere programma’s. Alle deelnemers krijgen deze dag een persoonlijke instructeur. AutoRAI.nl heeft geluk, want niemand minder dan Nederlands en Nürburgrings driftkampioen Sebastian Fontijn is ‘onze’ instructeur. De hele dag.
LEES OOK: Kies maar: BMW M2 Coupé of Mini John Cooper Works?
Rijden in vier auto’s
Dat is natuurlijk dé kans om hem het hemd van het lijf te vragen over handige drifttips en ook hem vooral aan het woord te laten over zijn bevindingen van de BMW- en Mini-modellen die we gaan rijden. In totaal staan er zestien auto’s klaar. Met alle auto’s rijden is onmogelijk. Voor de circuitsessie krijgen we daarom een treintje met vier auto’s tot onze beschikking. Geen ‘erg’ lijstje overigens: Een Mini John Cooper Works Clubman (voorwielaandrijving, 170 kW/231 pk), BMW 340i Sedan (achterwielaandrijving, 240 kW/326 pk), BMW X4 M40i xDrive (vierwielaandrijving, 272 kW/370 pk) en tot slot nog een BMW M6 Gran Coupé (achterwielaandrijving, 441 kW/600 pk).
“Voor de circuitsessie krijgen we een treintje met vier auto’s tot onze beschikking.”
Met 600 pk beginnen
Goed, met welke gaan we beginnen? Sebastian stelt de M6 Gran Coupé voor. Ach, waarom niet. Hij demonstreert de auto eerst even op het circuit. Het asfalt van Zandvoort is nog vrij nat, dus het is oppassen geblazen. Helemaal met 600 pk. “Je merkt aan deze M6 direct dat de auto vrij zwaar is, maar toch stuurt hij heel direct. De besturing laten we op ‘Comfort’ staan, want dan reageert de auto het beste op stuurinput”, zegt Sebastian. We gaan aan de slag. Instappen, en gaan! Ongekend, wat een versnelling er in deze M6 Gran Coupé zit. Maar in bochten is het inderdaad rustig aan doen. Een simpele toef gas is voldoende om de auto uit balans te brengen. De auto reageert daarna heel natuurlijk op stuurinput. Best knap, voor een auto van bijna tweeduizend kilogram.
“Het asfalt van Zandvoort is nog vrij glad, dus het is oppassen geblazen. Helemaal met 600 pk.”
BMW 340i: perfect in balans
We rijden na een kwartier de pitstraat weer binnen. Tijd voor de 340i, ook met achterwielaandrijving. “Dit is echt een hele fijne. De auto bewijst ook dat je niet zoveel vermogen nodig hebt om mooi dwars te kunnen gaan”, stelt Sebastian. En inderdaad, na één rondje Zandvoort heeft de auto zich open en bloot gegeven. Wat een heerlijke, maar bovenal eerlijke auto. Groot pluspunt: de zescilinder laat goed van zich horen. Kippenvel.
LEES OOK: BMW M2 Coupé ontmoet 1 Serie M Coupé – Rijtest
Mini grote verrassing
Door naar de Mini. In natte omstandigheden hoeven we nauwelijks moeite te doen om andere journalisten in M-modellen bij te houden. Je kunt veel eerder op het gas. “Je verwacht het niet bij een Clubman, maar dit is echt een heel toffe auto!”, zegt Sebastian enthousiast. De Clubman is inderdaad een grote verrassing. Je weet dat de auto een stuk langer is dan de hatchback, maar onderweg is dat nauwelijks te merken.
“De BMW X4 M40i heeft vierwielaandrijving. Kortom: floor it when you can!”
You hate it, or love it
Tot slot stappen we in de X4 M40i. Een Sports Activity Coupé met vierwielaandrijving. Kortom: floor it when you can! We schakelen voor de lol het stabiliteitssysteem uit om te kijken of we de X4 aan het glijden krijgen. En ja hoor, zelfs dat lukt. Een bijzonder voertuig natuurlijk, zo’n X4. Maar in deze kwestie is wel ‘you hate it, or love it’ van toepassing.
Slalommen met i-modellen
De circuitsessie zit er alweer op. Slalommen met een BMW i3 (volledig elektrisch) en BMW i8 (plug-in hybrid) is what’s next. Het parcours is simpel: links, rechts, links, rechts, links, rechtdoor, links, rechts, links, rechts en vervolgens stoppen in een afgezet gedeelte. Niet alleen leuk, maar ook verrassend. Vooral in de i3, die ondanks de vrij smalle banden een uitstekend en alert weggedrag heeft.
“Voor de driftsessie nemen we de M2: een 370 pk sterke begeerlijke sportcoupé”
Driften!
Tijd voor misschien het leukste gedeelte van de dag: een uur lang driften. Sebastian roept om snel naar de pitsstraat te komen, want zo kunnen we kiezen welke auto we een uur lang willen rijden. De goudkleurige M3 is al ‘bezet’, net als de M6 Gran Coupé en M4 Cabriolet. We nemen de M2: een 360 pk sterke begeerlijke sportcoupé, zo weten we uit ervaring. Want enkele maanden daarvoor hebben we al uitgebreid met de M2 gestuurd. Echter nog niet op het circuit.
Directe besturing voor M2
Sebastian doet het eerst even voor. “De besturing van de BMW M2 hapt vrij snel, waardoor het in het begin lastig is om een balans in het driften te vinden. Met andere woorden: hij reageert supersnel”, stelt Sebastian. “Maar als je die balans hebt gevonden, dan komt er geen eind aan, haha.” Tot onze verbazing weet Sebastian al driftend vrijwel alle bochten van Circuit Park Zandvoort aan elkaar te ‘linken’. Hoe dat er uitziet? Check onderstaande video.
Poging 1, poging 2, poging 3…
Lachend stappen we rechts uit en links weer in, achter het stuur. Tijd om het zelf te doen. Een eerste poging resulteert in een 180-graden spin. “Niets aan de hand, de besturing vraagt gewenning”, zegt Sebastian. Daarna verschijnen de eerste driftstrepen al snel op het asfalt. “De Mastersbocht is niet heel spannend om driftend af te leggen. Je hebt weinig uitloopruimte”, zegt Sebastian. “Bocht 9 en 10 lenen zich echter perfect voor driften.” Een simpele stuurbeweging en flink wat gas is voldoende om de M2 dwars te krijgen. Vervolgens komt het aan op stuurmanskunsten.
De beste tip
Al snel hebben we het driften in de tenen en vingers. Dat er al enige ervaring is, helpt. De M2 Coupé voelt perfect in balans. In elke bocht meldt een gretige zescilinder met bergen koppel en een overheerlijke sound zich om je te entertainen, desgewenst dwars. Vooral het sperdifferentieel maakt van de BMW M2 een ideale auto om het circuit sideways af te leggen. “De kunst is om altijd rustig te blijven. Een auto kan veel, zelfs meer dan je denkt. Rustig sturen, gedoseerd gas geven, maar vooral wel écht gas geven. Als je de juiste balans hebt gevonden en voelt in welke stuurhoek je de auto moet plaatsen, dan gaat eigenlijk alles vanzelf. Daarna is het gewoon heel veel oefenen”, zegt Sebastian.
“De kunst is om altijd rustig te blijven. Een auto kan veel, zelfs meer dan je denkt.”
Freude am fahren
Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen bij BMW – zoals elektrische auto’s en plug-inhybrides – heeft het merk freude am fahren nog altijd in de vingers. Daarmee zijn ze groot geworden. En daarmee zullen ze met auto’s als de M2, 340i, Mini John Cooper Works Clubman en zelfs de i3 altijd groot blijven.