Reportage: Peugeot 508 ontmoet 504
Per Peugeot 504 door Monaco
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In 2018 bestaat de beroemde Peugeot 504 alweer vijftig jaar. Exact vijftig jaar na de 504 introduceert Peugeot de geheel nieuwe 508. De twee hebben meer gemeen dan je zou denken. In Monaco stappen we achter het stuur van de 508 (autotest) maar gaan we ook een blokje om in de Peugeot 504.
Dé vraag
Eigenlijk is het niet de bedoeling om de 504 te rijden. De volledige aandacht moet van Peugeot gaan naar de nieuwe 508. Omdat er een opvallende 504 op de parking staat, kunnen we het toch niet laten om dé vraag te stellen: mogen we een blokje om in de 504? Er vinden wat telefoontjes plaats en niet veel later komt Peugeot de sleutels van de 504 overhandigen. “Veel plezier, het is een bijzonder exemplaar dus doe aub wat rustig aan, maar vooral geniet.” Geen enkel probleem.
Topstaat
Het betreft een Peugeot 504 TI, met 2,0-liter benzinemotor en handgeschakelde vierbak. De auto is in topstaat en toert de komende periode door Europe vanwege vijftig jaar 504, maar omdat de auto niet in handen is van Peugeot maar van de Fransozen Gaetan Demoulin en Mathieu Sentis, rijden er nauwelijks journalisten in.
Niets van aantrekken
Het is warm in Monaco als we in de 504 stappen. De temperatuurmeter tikt de 30 graden Celsius aan. In een klassieker als de Peugeot 504 met zachte maar comfortabele met stof afgewerkte bankstoelen parelt het zweet dan automatisch van je voorhoofd. En van je rug, armen en op plekken waar je liever niet aan wilt denken. Niets van aantrekken, want we zijn onderweg in een mooi stukje historie van Peugeot. In Monaco notabene, waar Ferrari’s en Bentleys doodnormaal vervoer zijn.
Monaco Air
Aan de kade, in de buurt van de helikopterlandplaats van Monaco Air, parkeren we de 504 eerst even naast de 508, voordat we Monaco induiken. Al snel komen er geïnteresseerde omstanders een foto maken. Want bijzonder is het wel: de 504 en 508 naast elkaar. Er zijn bovendien overeenkomsten tussen de twee Peugeots.
Peugeot 508 ontmoet Peugeot 504 – AutoRAI TV
Cijfers op de neus, wen er maar (weer) aan
Op klassieke Peugeots als de 504 staat de type-aanduiding altijd op de neus, waarbij het Peugeot-logo in de grille is verwerkt. Leuk is dat Peugeot die traditie met de nieuwe 508 weer nieuw leven inblaast. Ook toekomstige Peugeots met een cijfer in de naam – niet de nieuwe Rifter dus – krijgen cijfers op de neus en de stijgerende leeuw in de grille, zo heeft AutoRAI.nl achterhaald. De nieuwe 508 heeft nog een leuke overeenkomst met de 504: de verzonken motorkap.
Rijk gevoel
Rijden in de Peugeot 504 in een stad als Monaco geeft een heerlijk gevoel. Je voelt je in de auto rijker dan in menig Rolls-Royce: toch een soort van de Volkswagen Golf van Monaco. Mensen steken hun duimpjes omhoog, lachen en kinderen trekken aan de mouw van de arm van een van de ouders als de 504 op het netvlies verschijnt, zelfs op een toplocatie als die van het Casino van Monaco waar de rich and famous hun paradepaardje voor de deur parkeert.
Karakter
Zo’n 504 oogt aandoenlijk. Het is een auto met karakter, maar vooral een tijdloze auto die opvallend genoeg bijzonder prettig lekker rijdt. Sturen met het grote stuurwiel gaat wat log, maar de 504 is wel eerlijk in zijn reacties. De viercilinder pruttelt er lekker op los, maakt moeiteloos 5.000 toeren per minuut en de handgeschakelde vierbak schakelt als nieuw. Karakter dus en precies dat heeft Peugeot de nieuwe 508 ook weer willen geven. De vorige 508 was in de ogen van sommigen misschien wat braaf. De 508 van nu is helemaal anders. Hij oogt sportiever, is veel breder dan voorheen maar ook lager en korter. Hij oogt vooral gedrongen en elegant tegelijk. Of dat van de nieuwe 508 een toekomstige klassieker maakt? De tijd zal het leren. De Peugeot 504 is in ieder geval een auto om te koesteren. Maar vooral om van te genieten.