“Renault ziet fusie met Nissan en Fiat Chrysler Automobiles wel zitten”
2019 gestart met veel nieuws over samenwerkingen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Renault zou volgens de Financial Times interesse hebben in een fusie met alliantiepartner Nissan. Daarna zou Renault een bod willen doen op Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Renault hoopt op deze manier een speler te creëren die groot genoeg is om het op te nemen tegen Volkswagen en Toyota.
Onder druk
Renault zou de komende maanden fusiegesprekken met Nissan willen organiseren. De twee merken kennen elkaar al goed door de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, maar de samenwerking staat onder druk. Door alle ophef op voormalig topman Carlos Ghosn is er spanning tussen de merken. Ook de rolverdeling is in de ogen van Nissan niet in balans.
De cijfers
Om even in de cijfers te duiken: Nissan heeft 15 procent aandelen in Renault en geen stemrecht. Renault heeft 43 procent aandelen in Nissan en wél stemrecht. Nissan is op dit moment groter en winstgevender dan Renault. In 1999 was dat anders, want toen Nissan in de financiële problemen zat, heeft het toen beter presterende Renault hulp geboden. Nu zijn de rollen omgedraaid. Nissan is succesvoller dan Renault.
Sterke speler
Om toch een sterke speler te creëren voor de toekomst, stuurt Renault aan op een fusie tussen Nissan en Fiat Chrysler Automobiles. Groupe PSA – met merken als Peugeot, Citroën, DS en Opel – heeft eerder al een bod gedaan op Fiat Chrysler Automobiles, maar dat werd volgens de Financial Times toen afgewezen. Mogelijk volgt er in de toekomst een nieuw bod van Renault-Nissan op FCA.
Geely: Alfa Romeo en Maserati
Eerder waren er nog geruchten dat de Chinese Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) interesse zou hebben in de merken Alfa Romeo en Maserati. Op 31 januari stuurde ZGH echter een boodschap de wereld in waarin werd gemeld dat dát niet het geval is. “Deze rapporten zijn ongegrond en misleidend”, aldus ZGH. “Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) heeft geen plannen om de bovengenoemde activa aan te kopen en is geen enkel contact of zakelijke bespreking met een partij aangegaan.”
Veel samenwerkingsnieuws
In de auto-industrie weet je nooit hoe het kan lopen, want in de zoektocht naar overleving zijn de meest opvallende samenwerkingen mogelijk. Sowieso is het jaar 2019 begonnen met opvallend veel samenwerkingsnieuws. Diverse grote autoconcerns gaan in zee met andere concerns. Zodoende ontstaan er opvallende en bijzondere samenwerkingsverbanden.
Lotus en Williams
Lotus en Williams starten bijvoorbeeld een strategische samenwerking op het gebied van geavanceerde aandrijftechnologieën. De twee partijen gaan kennis met elkaar delen maar ook onderzoeksresultaten en ontwikkelingskosten delen. Lotus weet veel van lichtgewicht structuren, Williams Advanced Engineering heeft veel kennis van potente aandrijfsystemen, zoals geëlektrificeerde aandrijflijnen. Die twee kwaliteiten worden met elkaar gebundeld.
Ford met Volkswagen
De kersverse alliantie van Volkswagen en Ford is bedoeld om krachten te bundelen en kosten te besparen. Het eerste project betreft de gezamenlijke ontwikkeling van een middelgrote pick-up die vanaf medio 2022 wereldwijd verkocht wordt. Een model dat naar verwachting zowel de Volkswagen Amarok als de Ford Ranger zal vervangen. Later mogelijk ook op het gebied van elektrische voertuigen.
Koenigsegg en NEVS
Koenigsegg en NEVS starten een strategische samenwerking om elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen voor zowel normale personenauto’s als hypercars.
BMW AG en Daimler AG
BMW Group en Daimler AG gaan samenwerken op het gebied van mobiliteitsservices. Het doel: samen een wereldwijde speler creëren die duurzame stedelijke mobiliteit verschaft aan klanten met als doeltreffende visie: volledig elektrische, autonome mobiliteit on demand.