Autotest – Renault Trafic dCi 145 (2019)
Expressiever front, ook zuiniger en leverbaar met automaat
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Renault heeft de Trafic flink opgefrist en hij krijgt een 2,0-liter diesel. Je moet nog even wachten tot september, maar wij hebben er al meegereden. Hoe goed is de vernieuwde Trafic?
Renault Trafic in verkoop top 3
De concurrentie in het segment van de middelgrote bestelbussen is bikkelhard. En in dat genre hoort de Renault Trafic thuis. Daar waar de Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom en Mercedes-Benz Vito sterke spelers zijn. Renault roert echter ook flink de trom met de Trafic. Sinds 1980 is deze bus al op de markt en hij staat momenteel nipt op de derde plaats in de Europese verkooplijst.
Gebruikskosten en comfort
Aanschafprijs en gebruikskosten zijn doorslaggevende factoren bij een bestelbus, zeker bij gebruik in grotere wagenparken. Kleinere ondernemers en ZZP’ers zijn ook gevoelig voor uiterlijk en comfort. Met vormgeving en rijgedrag zit het wel snor bij de Renault Trafic. Op dat vlak is zelfs nog een tandje bijgezet.
Familiegezicht
In de eerste plaats heeft de Trafic een nieuw front. De grille met veel chroom en een groot merklogo geven hem een expressief voorkomen. De C-vormige lichtsignatuur in de koplampen is een ander kenmerk. Een specifieke vorm die je ook bij de personenauto’s van Renault ziet. Het is het familiegezicht.
Meer comfort
Comfort was al prima, maar is nog beter. Je hoort wat minder geluid van banden en motor in de cabine. Het gaat om kleine winst, maar niet onbelangrijk voor het totale gevoel dat je in de Trafic hebt. Dat is meer richting personenautobeleving gebogen. Ook een moderner gelijnd dashboard met chromen accenten draagt daaraan bij. Materialen ogen kwalitatief beter en duurzamer.
Maar het gaat om het werk
De nieuwe Renault Trafic verandert in een echt mobiel kantoor met volop online mogelijkheden. De winst komt van R-LINK (compatibel met Android Auto), Media Nav met touchscreen (compatibel met Android Auto en Apple CarPlay). En de nieuwe microfoon voor communicatie is van een betere kwaliteit. Ook is er nu een digitale radio (DAB).
Highlights van de vernieuwde Renault Trafic (2019) – AutoRAI TV
Bergruimte zat
De Renault Trafic heeft een opbergcapaciteit met in totaal 90 liter, waaronder een bak van 54 liter onder de passagiersbank. De achterkant van de neerklapbare middelste leuning van de bank biedt een schrijftafel met klembord (optie of afhankelijk van uitrusting) plus een houder voor een tablet.
Gemakkelijker inladen
De laadruimte is nagenoeg ongewijzigd. Dankzij het rechthoekige design van de laadruimte is hij goed te benutten. Afhankelijk van de gekozen lengte en hoogte bedraagt het laadvolume van 3,2 tot 8,6 kubieke meter. De vernieuwde Renault Trafic biedt betere led-verlichting van de laadruimte. Dankzij het doorlaadluik zijn lange voorwerpen tot 4,15 meter lengte mee te nemen. Het laden gaat makkelijker dankzij achterdeuren die tot 270° graden open kunnen. Er zijn maximaal achttien ogen voor het vastzetten van lading en de linker achterdeur is te vergrendelen voor het rijden met lange voorwerpen met open deur bij 90°.
2,0-liter diesel: fijne krachtbron
De nieuwe Trafic is leverbaar met een nieuwe 2,0-liter dCi met vermogens van 120, 145 en 170 pk. De 1,6-liter dCi, die we al kennen van de vorige versie, is er alleen nog als 95 pk-versie. De grotere diesel blinkt uit door meer trekkracht (tot 380 Nm), maar Renault claimt toch een lager verbruik. Bij de versie met 145 pk kan dat oplopen tot 0,6 liter per honderd gereden kilometers.
Wat is die automaat fijn!
Die 145 pk-variant is optioneel verkrijgbaar met de nieuwe 6-traps automaat met dubbele koppeling. Prima combinatie, met veel kracht bij lage toeren en een beslist fijn schakelende transmissie. Wie veel kilometers maakt, doet er goed aan deze versie van de Trafic eens te proberen. Als gesloten besteller is die er vanaf 27.575 euro (excl. BPM en BTW). De Trafic dCi 95 in basisuitvoering met handgeschakelde 6-bak komt op 20.065 euro, ook deze prijs is zonder fiscale heffingen.