Renault Symbioz (2025) Review – Is het klaar voor de Captur?
Met negen hoogpotige modellen in de showroom kun je wel stellen dat Renault gek is op crossovers en SUV’s. De Symbioz is de nieuwste toevoeging aan het SUV-aanbod. Hoe onderscheidt deze nieuwkomer zich van zijn broers? AutoRAI.nl zocht het uit.
Grotere Captur
We zouden deze review kort kunnen houden door te zeggen dat de Symbioz gewoon een grotere Captur is. Hij lijkt van voren namelijk als twee druppels water op zijn populaire broertje. Maar hij is dus wel groter: hij is 18 centimeter langer. Die extra centimeters zitten niet in de wielbasis – die is hetzelfde als bij de Captur – maar helemaal achterin. Zijn kont is groter, met als resultaat bijna 500 liter bagageruimte, een flinke toename ten opzichte van de 400 liter van de Captur.
Strakker en stoerder
Toch is de Symbioz niet zomaar een kopie van de Captur. Vanaf de B-stijl ziet alles er anders uit. Hij heeft een strakkere daklijn, ‘unieke’ achterdeuren en een achterkant die een beetje lijkt op die van de nieuwe Renault Scenic. Het resultaat? Een stoere, strakke look, waardoor hij toch opvalt in de drukke SUV line-up van Renault.
Verschuifbare achterbank
Binnenin de Symbioz zijn er weinig verrassingen. De wielbasis is hetzelfde als die van de Captur, dus verwacht geen zeeën van ruimte op de tweede zitrij. Gelukkig kun je, net als in de Captur, de achterbank verschuiven. Handig als je wilt kiezen tussen meer beenruimte of meer ruimte voor bagage. Er zijn moderne USB-C poorten en een 12 volt-aansluiting.
Wat wél speciaal is – en wat je niet in een Captur kunt krijgen – is het enorme panoramadak. Het kan niet open, maar heeft wel een gave hightech feature: met één druk op de knop wordt het glas mat of doorzichtig door kristallen in het dak die reageren op stroom. Dit zagen we eerder alleen bij luxeauto’s van merken als Porsche en Audi – en bij Renaults topmodel, de Rafale – maar nu zit het ook in een bereikbare Renault.
Het interieur van de Symbioz komt je waarschijnlijk ook bekend voor, want het is bijna één op één overgenomen van de Captur. Het is dus niet het allernieuwste interieur, maar het infotainmentsysteem met Google-software maakt dat goed. Je kunt er Google Maps, Spotify en allerlei apps uit de Google Play Store mee gebruiken. Google Maps verschijnt ook op het scherm achter het stuur, iets wat alleen auto’s met Google-software kunnen. Onze Esprit Alpine-uitvoering is verder voorzien van een sportieve touch met blauwe details en kleine Franse vlaggetjes. Een knipoog naar Alpine, het sportwagenmerk en F1-team van de Renault Group
Aandrijflijn: vlot én zuinig
De Symbioz heeft de bekende E-Tech Full Hybrid 145 aandrijflijn onder de motorkap, die we kennen van de Captur en Clio. Dat betekent een 1,6-liter viercilinder benzinemotor, twee elektromotoren, twee versnellingsbakken en een kleine accu die samen zorgen voor een opvallend soepele en zuinige rit. Tijdens onze testweek haalden we een verbruik van 1 op 20, zonder overdreven ons best te doen. Het is geen plug-in hybride, maar je kunt wel kleine stukjes elektrisch rijden.
Laat schakelen
Een klein nadeel is de automaat, die soms wat traag lijkt te schakelen. De benzinemotor blijft daardoor lang in de toeren hangen, wat een beetje gek voelt – je hebt immers bij rijles geleerd om op tijd door te schakelen. Maar dat doet de Symbioz met een reden: de motor wekt op dat moment stroom op en schakelt daarna uit, waarna de elektromotoren het werk overnemen. Het is even wennen, maar het resultaat mag er zijn: een laag verbruik.
Vlot
De elektromotoren zorgen als ze aan de bak mogen bovendien voor een lekker vlotte rijervaring. Ze draaien eigenlijk altijd mee, waardoor de Symbioz verrassend vlot aanvoelt. Ook het onderstel helpt daarbij, want dat is sportief afgestemd. Vooral in bochten merk je dat hij stevig op de weg ligt. Je kunt er sportiever mee rijden dan je misschien zou denken als je hem zo ziet staan. Gelukkig gaat dat niet ten koste van het comfort, want ook dat is prima in orde.
Conclusie
Met de Symbioz biedt Renault een aantrekkelijke optie in het SUV-segment. Hij combineert een ruime bagageruimte, een modern infotainmentsysteem en een zuinige aandrijflijn met een herkenbaar en strak design. Zoek je geen compleet nieuwe ervaring en baanbrekende innovaties, maar wel een zuinige en praktische SUV? Dan is de Symbioz zeker het overwegen waard. Vanaf 34.490 euro krijg je een complete en capabele SUV die precies doet wat je ervan verwacht – en soms net iets meer. In de video hieronder vertellen we je meer.