Autotest – Renault Koleos
Formidabele kilometervreter
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De compacte Renault Captur en middelgrote Renault Kadjar behoren tot de bestverkochte SUV’s van Nederland. Nu introduceert het merk de nieuwe Koleos die ook klanten uit het grotere SUV-segment naar de Renault-showroom moet lokken.
Nieuw topmodel
De Renault Koleos is het nieuwe topmodel van Renault in het SUV-aanbod. Hij is een stuk groter dan de Kadjar en legt de nadruk op veel ruimte en veel luxe. Het model is primair ontwikkeld om zich wereldwijd te onderscheiden en in belangrijke mate bij te dragen aan de internationale groei van Renault. De Koleos is sinds vorig jaar al te koop in grote delen van Azië, Zuid-Amerika, Australië en de Golfstaten. Nu is Europa aan de beurt.
LEES OOK: Autotest – Renault Mégane Estate TCe 130
Uitstraling
De ontwikkeling van een dergelijke SUV die op alle continenten moet slagen, is erg kostbaar. Renault profiteert optimaal van de samenwerking met alliantiepartner Nissan en heeft op basis van de Nissan X-Trail – de bestverkochte SUV ter wereld – zijn eigen versie ontwikkeld. Onderhuids is veel van hetzelfde, maar daar blijft het verder bij.
De Renault Koleos heeft een geheel eigen, kenmerkende uitstraling. Die grote grille met het prominente Renault-logo, de koplampen met C-vormige LED-dagrijverlichting en de ver doorlopende achterlichten zijn direct herkenbaar van de Renault Talisman. Deze designdetails lenen zich uitstekend voor een SUV. De Koleos is een imposante auto om te zien en maakt in eerste instantie een forse indruk.
Ruim interieur
Ook in het interieur is op enkele details na niets van Nissan terug te vinden. Het complete dashboard is vrijwel een op een overgenomen uit de Talisman. In het midden zien we het 8,7-inch touchscreen van het R-Link 2 infotainmentsysteem, waarmee veruit de meeste functies van de auto te bedienen zijn. Er zijn slechts een handje vol fysieke knoppen te vinden en dat zorgt voor een mooi opgeruimd geheel.
Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Renault Koleos is de binnenruimte. In tegenstelling tot de X-Trail is de Koleos niet leverbaar als zevenzitter. Daardoor kon de achterbank beter gepositioneerd worden, wat werkelijk zeeën beenruimte voor achterpassagiers oplevert.
Praktisch
Als je wilt dat mensen van minimaal 1,80 meter ook vorstelijk achterin kunnen zitten, moet je alleen niet kiezen voor het optionele schuifdak, want door het mechanisme daarvan is het plafond ietsje verlaagd en dat gaat iets ten koste van de hoofdruimte, zoals bij vrijwel elke auto met een groot zonnedak.
De Renault Koleos is ook erg praktisch dankzij de royale bagageruimte van 579 liter met de achterbank in de normale positie. Door de leuning van de achterbank neer te klappen, vergroot je de bergruimte tot 1.795 liter. Wil je toch een zevenzitter, dan heeft Renault voor een vergelijkbaar bedrag een zevenzits Espace in de aanbieding.
Alleen diesel
De prijslijst van de nieuwe Renault Koleos leer je snel uit je hoofd, want er zijn maar drie versies leverbaar en uitsluitend met dieselmotor. Omdat 85% van de Europese kopers in deze klasse kiest voor diesel, is de uitleg. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden, omdat het aandeel benzine in Nederland toeneemt en alle concurrenten inclusief de X-Trail wel met benzinemotoren leverbaar zijn.
Het aanbod begint bij de uitvoering Intens. Deze heeft de dCi 130-dieselmotor met handbediende zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De standaarduitrusting omvat onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, led-koplampen, een achteruitrijcamera en het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7-inch touchscreen.
De dCi 130 levert 130 pk en 320 Nm koppel. En dat blijkt meer dan voldoende, want de 1,6-liter turbodiesel is goed bij de les, trekt vlot op en is bovendien mooi stil. De soepel schakelende zesbak doet geen afbreuk aan het comfort.
Initiale Paris
De tweede versie op de prijslijst (53.290 euro) is de zeer luxe uitgeruste Initiale Paris met 2,0-liter dieselmotor, voorwielaandrijving en standaard X-Tronic-automaat van het type CVT. Deze dCi 175 voelt iets minder verfijnd, maar is met 175 pk vermogen en 380 Nm koppel wel krachtiger. De traploze automaat heeft voorgeprogrammeerde standen, waarmee het lijkt alsof hij ‘gewoon’ schakelt. Hij houdt het toerental mooi laag en blijft niet ‘hangen’ in de toeren. Het zijdezachte karakter van de X-Tronic zorgt daarbij voor veel comfort. De vrij trage reactie op het gaspedaal en bij het schakelen tussen D naar R is alleen jammer.
De Initiale Paris is standaard uitgerust met onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, Nappa-lederen bekleding, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een uitgebreide reeks veiligheid- en assistentiesystemen en een Bose-audiosysteem. Tevens is de metaalkleur ’Noir Améthyste’ exclusief aan de Initiale Paris voorbehouden.
Dan is er nog de Renault Koleos dCi 175 Initiale Paris X-Tronic met permanente vierwielaandrijving. Het is hierbij mogelijk om de 4WD Lock in te schakelen voor als de ondergrond weinig grip biedt. Niemand koopt een Renault Koleos om zijn terreinvaardigheid, maar tijdens een korte kennismaking op het onverhard blijkt de SUV (op zomerbanden) meer te kunnen dan we op voorhand gedacht hadden.
Sterke troef
De Renault Koleos is een SUV met een goede uitstraling, een zeer ruim interieur en een mooi uitgebalanceerd onderstel. Hij rijdt comfortabel, maar voelt ook zelfverzekerd en stabiel in bochten. Samen met de heerlijk fijne stoelen kwalificeert hij zich als een formidabele kilometervreter.
Renault ziet de Skoda Kodiaq, de Peugeot 5008, Mazda CX-5 en Nissan X-Trail als belangrijke concurrenten. Deze hebben een lagere vanafprijs, maar dat betekent niet dat de Koleos kansloos is. Als je de concurrenten voorziet van een vergelijkbaar diesel en net zo luxe aankleed, kom je op een vergelijkbaar prijsniveau. En dan heeft Renault met de Koleos toch een sterke stroef in handen.