Renault klaar voor nieuw F1-seizoen
Het FIA Formule 1 World Championship staat aan de vooravond van een van de ingrijpendste wijzigingen in zijn historie. Voor het komende seizoen hebben de 2.4 V8-motoren plaatsgemaakt voor uiterst geavanceerde 1.6 V6-turbomotoren, die worden ondersteund door een systeem dat energie terugwint. Renault is er al helemaal klaar voor.
De nieuwe Formule 1-motor van Renault – de Energy F1-2014 Power Unit – bestaat uit een 1,6-liter V6-turbomotor, een elektromotor en een batterij.
Het ERS-systeem (Energy Recovery System) zorgt ervoor dat de energie van het draaiende schoepenwiel in de turbo en de energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt omgezet in elektriciteit en opslagen in de batterij. De 120 kW elektromotor kan daarmee de verbrandingsmotor weer ondersteunen.
De V6-motor levert een vermogen van 441 kW (600 pk) en draait maximaal 15.000 t/min. Het gecombineerde vermogen van de Energy F1-2014 Power Unit bedraagt minstens 541 kW (760 pk). Dat is meer dan in de laatste vijf Formule 1-seizoenen het geval was. Bovendien moeten de coureurs tijdens de Formule 1-races actiever gebruikmaken van de wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en het ERS-systeem.
Behalve het ontwikkelen van de motor was het ook een uitdaging om te voldoen aan de aangescherpte regels op het gebied van brandstofverbruik en gewicht. Volgens Renault is de Energy F1-2014 Power Unit een van de meest geavanceerde en efficiëntste motoren van dit moment.
Het nieuwe Formule 1-seizoen start 16 maart. Vier van de elk Formule 1-teams maken gebruik van de Renault Energy F1-2014 Power Unit.
[video-1]