
Reddingsbrigade Utrecht kiest voor plug-in hybride krachtpatser
Een unieke Mazda CX-80 Plug-in Hybrid
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Bij een reddingsbrigade denk je aan boten, reddingsvesten, EHBO-koffers en natuurlijk aan passend vervoer. Voor Reddingsbrigade Utrecht was het onlangs tijd voor een opvolger van de verouderde diesel-SUV. De keuze viel op een Mazda CX-80 Plug-in Hybrid. We spreken met Sjoerd Bouman, vrijwilliger bij Reddingsbrigade Utrecht.
Sjoerd en zijn passie voor water
“Ik zit al sinds mijn negende bij de Reddingsbrigade Utrecht. Dat is inmiddels 18 jaar, want ik ben 27 jaar. Omdat mijn ouders een zeilboot hadden, ben ik van jongs af aan vertrouwd met het water. Bij de brigade voel ik me echt als een vis in het water.”
Die passie heeft Sjoerd gebracht tot lifeguard, schipper én chauffeur van de nieuwe CX-80. Hij maakt deel uit van de Commissie Materiaal, die verantwoordelijk is voor onderhoud en aanschaf van materieel. Daar hoorde dus ook de zoektocht naar een nieuwe auto bij.

De ENIGE van Nederland! MAZDA CX-80 van Reddingsbrigade Utrecht – AutoRAI TV
Van roeiboot tot plug-in hybrid
De Reddingsbrigade Utrecht bestaat sinds 21 januari 1918 en is al ruim een eeuw een vaste waarde in de regio. In de afgelopen jaren staat verduurzaming hoog op de agenda. Na de aanschaf van drie elektrische boten en verduurzaming van het boothuis met ledverlichting en infraroodpanelen, was het wagenpark aan de beurt.
“Eerder hadden we een Outlander PHEV en nog een oude diesel”, vertelt Sjoerd. “Die diesel is nu vervangen door de Mazda CX-80. Mede dankzij steun van sponsoren zoals het K.F. Hein Fonds en het Initiatievenfonds van gemeente Utrecht konden we de stap zetten naar dit nieuwe model.”
Waarom juist een Mazda CX-80?
Bij de keuze voor een nieuwe auto was het eisenlijstje duidelijk: plug-in hybrid of volledig elektrisch, vierwielaandrijving, hoog trekvermogen, ruime bagageruimte en geschikt voor lastig terrein. Na uitgebreid testen kwam Mazda als winnaar uit de bus.
“De CX-80 voldoet aan al onze eisen en is bovendien fraai aangepast aan ons werk”, zegt Sjoerd. Zo is de auto voorzien van blauwe/oranje/groene verlichting, sirenes, werkverlichting en zelfs een megafoon om zwemmers toe te roepen. Ook zijn er praktische opties toegevoegd, zoals rubbermatten, een trekhaak, lederen stoelbekleding en stoelverwarming voor- en achter, handig na uren doorgebracht te hebben in de kou op het water.

Volledig elektrisch door de stad
De CX-80 Plug-in Hybrid kan zo’n 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Voor de korte ritjes in en rond Utrecht is dat ideaal. Zelfs met een aangekoppelde trailer komt de brigade zo’n 35 kilometer ver. Laden gebeurt gewoon via een stopcontact bij het boothuis.
“Dat past perfect bij ons gebruik: twee keer in het weekend, ’s nachts laden en altijd klaar voor inzet. Voor rampen, zoals de overstromingen in Limburg in 2021, is het bovendien handig dat we ook een benzinemotor achter de hand hebben. In noodgebieden is er vaak geen stroom beschikbaar.”
Kleine minpuntjes
Geen auto is perfect. Zo kan het veiligheidssysteem Smart Brake Support voor frustratie zorgen als er een boottrailer achter hangt. Ook het maximum van zeven gekoppelde telefoons is wat karig met 20 tot 25 chauffeurs. “Maar eerlijk is eerlijk: dat zijn uitzonderlijke situaties”, nuanceert Sjoerd.
Groot enthousiasme binnen het team
Het team van Reddingsbrigade Utrecht is trots op hun eerste volledig nieuwe auto. “Iedereen vindt het bijzonder. We krijgen zelfs complimenten van andere brigades. Wie weet zien we binnenkort meer Mazda’s in de reddingswereld verschijnen. En voor de mensen die enthousiast worden van onze werkzaamheden, we zijn altijd op zoek naar vrijwilligers.”























