Recyclingbijdrage op auto’s daalt in 2022
Alle kleine beetjes helpen
De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens per 1 januari 2022 is 25 euro. De huidige recyclingbijdrage is 30 euro. De daling van 5 is volgens RAI Vereniging en ARN mogelijk dankzij de invoering van de algemeen verbindend verklaring (avv).
Recyclingbijdrage
Sinds 1 mei 2021 geldt de recyclingbijdrage voor alle personen- en lichte bedrijfswagens die een Nederlands kenteken krijgen. De recyclingbijdrage geldt daarmee ook voor de jaarlijks meer dan 200.000 uit het buitenland geïmporteerde auto’s en lichte bedrijfswagens, waardoor de bijdrage per voertuig omlaag kan.
De beheerbijdragen die deelnemende importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen van hybride en vol-elektrische auto’s gaan verder omlaag. De daling bedraagt circa 50 procent, afhankelijk van het gewicht van de batterij. De belangrijkste reden is dat de gemiddelde levensduur van een batterij op basis van de huidige inzichten langer is dan verwacht.
Hoge recyclingprestatie
De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95% autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. Alle afgedankte auto’s in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle restmaterialen worden nuttig toegepast. Autodemontagebedrijven, shredderbedrijven en recyclingbedrijven hebben in de afgelopen jaren gezamenlijk een recyclingpercentage van ongeveer 98% bereikt.
Daling beheerbijdragen Li-ion aandrijfbatterijen
De beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen uit hybride en vol-elektrische auto’s gaan komend jaar fors omlaag. De daling bedraagt circa 50%, afhankelijk van het gewicht van de batterij. De belangrijkste reden hiervan is dat de gemiddelde levensduur van een batterij op basis van de huidige inzichten langer is dan verwacht. Er komen daardoor minder en later aandrijfbatterijen terug voor recycling dan waarmee eerder rekening is gehouden. Dat betekent dat de kosten voor inzameling en recycling pas veel later worden gemaakt. Bovendien nemen over deze langere periode de recyclingkosten naar verwachting af door technologische ontwikkelingen en schaalvergroting. Om die reden kunnen de beheerbijdragen die deelnemende importeurs aan ARN betalen voor aandrijfbatterijen die zij op de markt brengen omlaag.
De bijdragen voor Li-ion startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2022 (incl. BTW):
€ 3,- per batterij bij een gewicht ≤5 kg
€ 5,- per batterij bij een gewicht >5 kg en ≤15 kg (48V categorie)
€ 8,- per accu bij een accu gewicht >15 kg en ≤25 kg
€ 25,- per accu bij een accu gewicht >25 kg en ≤100 kg
€ 45,- per accu bij een accu gewicht >100 kg en ≤350 kg
€ 55,- per accu bij een accu gewicht >350 kg en ≤600 kg
€ 65,- per accu bij een accu gewicht >600 kg en ≤900 kg
Landelijk dekkend netwerk
ARN verzorgt in samenwerking met de RAI Vereniging de jaarlijkse verslaglegging aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en zorgt voor een landelijk dekkend netwerk met bedrijven waar de eindgebruiker zijn auto of startaccu kosteloos kan inleveren. Kijk voor meer informatie op: arn.nl/auto-inleveren. Garagebedrijven kunnen aandrijfbatterijen aanmelden op arn.nl/batterijen.
Ongewijzigde beheerbijdrage voor loodzuur en NiMH startaccu’s en aandrijfbatterijen
De beheerbijdrage voor loodzuur en NiMH startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2022 ongewijzigd ten opzichte van 2021: € 0,05 (excl. BTW).