Range Rover Sport: rijden op niveau
Range Rovers zijn SUV’s van welhaast adellijke klasse. Ze zijn stijlvol en gewapend met een onderstel en aandrijflijn die zorgen voor veel comfort en prima off-road capaciteiten. Dat geldt ook voor de uitvoering Sport.
Door luchtinlaten op de motorkap en luchtroosters op de flanken achter de voorwielkasten oogt hij wat dynamischer dan de eerder dit jaar gelanceerde Range Rover. Ook heeft hij verbrede dorpels en de grille van de Sport is lager. Hij is echter niet minder groot en ruim en hij biedt zelfs plek voor maximaal zeven personen.
King of the road
De auto trakteert inzittenden op royale zetels, die afhankelijk van de uitvoering met fraai leer zijn bekleed. De zitpositie is hoog. Zicht rondom is daarom subliem. Het koning-op-de-weg gevoel is in sterke mate aanwezig. De achteruitrijcamera geeft een heel goed beeld naar achteren.
Supercharged
De topversie heeft een V8 Supercharged-motor van 5,0-liter inhoud, met een vermogen van 375 kW (510 pk) en een maximumkoppel van 600 Nm. Er is ook een 3,0-liter V6-diesel leverbaar. Die levert weliswaar minder vermogen, maar wel evenveel trekkracht en is in de praktijk spaarzamer in verbruik.
Voor alle omstandigheden
De vierwielaandrijving en de schokdemping zijn volledig elektronisch gestuurd. Met een draaiknop is voor verschillende rijprogramma’s te kiezen. De elektronica past de aandrijving en de wagenhoogte automatisch aan voor optimale wegligging en grip op strak asfalt of juist heel ruw terrein. De Range Rover Sport is leverbaar vanaf 83.500 euro.