Wist je dat: Rally’s met geamputeerde vingers
De Group B-rallyauto's reden harder dan het publiek aankon
Rallyrijden blijft een magische sport. Mannen en vrouwen die met onmogelijke snelheden over bospaden razen en soms rakelings langs bomen scheren. Vandaag de dag lijken de auto’s sneller dan ooit tevoren te gaan. Er was echter een tijd dat de auto’s sneller gingen dan eigenlijk mogelijk was. Het Group B-klassement was van 1982 tot 1986 een ongekend populaire en snelle rallyklasse. Er waren nauwelijks regels, de auto’s waren ongekend krachtig en het publiek stond dichterbij dan ooit. Het resultaat: afgehakte vingers, bloed en haren……
Rallysport neemt een vogelvlucht
De rallysport bestaat net zo lang als de auto zelf, maar in de jaren zestig en zeventig nam de sport een vogelvlucht. Speciaal ontwikkelde rallyauto’s veroverden de rallyparcours en de sport werd steeds sneller en populairder. Auto’s uit die tijd zoals de Alpine A110, Lancia Stratos en Mini Cooper groeiden uit tot ware legendes. Deze auto’s reden in het zogenoemde Group 1,2,3 of 4-klassement. Dit betekende dat er minimaal vierhonderd exemplaren van de auto’s gebouwd moesten worden. De overige regels waren vrij soepel, hierdoor zag je af en toe ook exoten als de Ferrari 308 aan de start van een rally verschijnen!
Revolutie in 1980
De echte revolutie vond plaats in 1979. De autosportfederatie FIA legaliseerde toen vierwielaandrijving in de rallysport. Anders dan verwacht, waren de autofabrikanten niet direct enthousiast over vierwielaandrijving. De vierwielsystemen waren vaak log, zwaar en technisch niet verfijnd. Het systeem was perfect voor terreinauto’s, maar voor een snelle rallyaut0 kende het systeem nog teveel nadelen. De ommekeer kwam in 1980 uit een onverwachte hoek: het kleine Audi experimenteerde al langere tijd met vierwielaandrijving. De Duitse fabrikant monteerde een vierwielsysteem in een Audi 200 Coupé en noemde het model de Quattro. Tijdens het eerste seizoen wist de Audi Quattro gelijk drie overwinningen in de wacht te slepen. De echte revolutie barstte pas los toen de FIA het Group B-klassement introduceerde. Autofabrikanten kregen de volledige technische vrijheid bij het ontwikkelen van hun rallyauto’s. De enige voorwaarde was dat er ook 200 productie-exemplaren gebouwd werden.
Ongekend populair
Het was de start van een ongekend populair kampioenschap waarbij de ene na de andere fabrikant interesse toonde in het kampioenschap. Exotische rallymachines met honderden pk’s, bijzondere techniek en innovatieve aerodynamica domineerden de rallystages. Rallyrijders groeiden uit tot ware helden en het publiek kwam massaal op de evenementen af. Zo geavanceerd als dat de techniek was, zo knullig was de veiligheid tijdens evenementen. Het publiek stond letterlijk op het parcours en sprong pas opzij zodra de auto passeerde. Mensen stonden in de buitenbocht tijdens een rally waar zij beschoten werden door opspattend grind. De bizarre taferelen waren fysiek en mentaal een ware aanslag op de rallyrijders.
Afgehakte vingers, bloed en haren
Group B-auto’s gingen namelijk steeds sneller, de sport werd populairder en het publiek werd roekelozer. Elk rallyteam had een ploeg van psychologen en fysiotherapeuten bij zich om de rallyrijders na de wedstrijd op te lappen. De auto’s gingen letterlijk harder dan het brein van de rallyrijder kon verwerken. Het was voor hen niet te bevatten hoe dicht het publiek op de auto’s stond: de fans wilden de auto’s letterlijk aanraken. Monteurs vonden na de race regelmatig afgehakte vingers, bloed en haren van publiek dat te dicht op de auto’s stond.
Iconen met een zwarte rand
In 1986 ging het regelmatig goed mis tijdens rally-evenementen. Tijdens de Rally van Portugal vloog een auto het publiek in waarbij er vier doden vielen. De definitieve nekslag kwam tijdens de Rally van Corsica waar rallysuperster Henri Toivonen dodelijk verongelukte met zijn Lancia Delta S4. De kritiek op Group B en de slechte veiligheid groeide en het kampioenschap werd per direct verbannen. Het circus dat Group B heet, heeft slechts vier jaar geduurd, maar in die tijd een legendarische status verworven. Ondanks de keerzijde van talloze afgehakte vingers, de mentale uitputting en de slachtoffers groeiden de auto’s uit tot ware iconen. Een impressie van de waanzin is hier te vinden.
LEES OOK: AUTORAI IN MINIATUUR: BOMMETJE OP WIELEN