Prinsjesdagplannen: maximumsnelheid tussen 19.00 uur en 07.00 uur naar 100 km/u
De kolencentrales gaan weer op volle kracht draaien nu Rusland de gaskraan langzaam dichtdraait. Om de extra uitstoot van de vervuilende krachtcentrales te compenseren, ligt er een plan op tafel om ’s avonds en ’s nachts de maximumsnelheid op de snelweg te verlagen naar 100 km/u.
Jetten
Klimaatminister Jetten heeft geen gemakkelijke baan. Nederland stoot structureel te veel CO2 en stikstof uit en hij mag dat gaan oplossen. Tot overmaat van ramp heeft Rusland besloten om de gaskraan langzaam dicht te draaien. Vervelend, want gas is een energierijke brandstof, die redelijk schoon is.
Meer kolen, minder snelheid
Om energietekort te voorkomen wil het kabinet kolencentrales harder laten draaien. Kolen zijn aanzienlijk minder schoon dan gas en zorgt voor een flinke toename in CO2-uitstoot. Het gaat om zo’n 6 tot 7 extra megaton CO2. Minister voor Klimaat en Energie Jetten komt op Prinsjesdag met extra plannen om de CO2-uitstoot te beperken. Automobilisten krijgen wellicht een deel van de rekening.
100 km/u
Er circuleren namelijk plannen voor nieuwe klimaatregelen. Er komt mogelijk een extra subsidie voor bedrijven die hun CO2-uitstoot verlagen. Een andere maatregel is het verlagen van de maximumsnelheid op de snelweg. De maximumsnelheid die ’s avonds en ’s nachts geldt wordt mogelijk gelijkgetrokken met de maximumsnelheid die overdag is toegestaan: 100 km/u. Dat melden Haagse bronnen aan De Telegraaf.
Realistisch?
In de verkiezingsprogramma’s van D66 en CU is een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/u al opgenomen, maar VVD en CDA hebben eerder beloofd dat automobilisten tussen 19.00 uur en 07.00 uur wat harder mogen blijven doorrijden. Het is dus nog maar de vraag of de plannen akkoord gaan krijgen.
Besparing verwaarloosbaar
Rationeel bekeken is er eigenlijk ook geen argument voor de verdere snelheidsverlaging. De huidige snelheidsverlaging overdag levert ondanks het drukke verkeer al een verwaarloosbare vermindering van de uitstoot op, dus ’s nachts als er weinig verkeer is stelt die besparing al helemaal niets voor. Kortom, de snelheidsverlaging is in de praktijk alleen voor de bühne en met de kolencentrales heeft het maar weinig te maken.
Op Prinsjesdag gaan we horen of het plan er toch door komt…