Dit kost de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Het is alweer een jaar geleden toen de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio werd voorgesteld. Nu weten we eindelijk hoeveel hij gaat kosten. De bloedsnelle SUV is leverbaar vanaf 127.750 euro en arriveert in de eerste helft van 2018 in Nederland.
De Quadrifoglio is de sportieve topversie van de Alfa Romeo Stelvio. De onderhuidse techniek is hetzelfde als bij de Giulia Quadrifoglio (rijtest) die al een tijdje in de showroom staat. Onder de motorkap ligt een 2,9-liter V6-motor met twee turbo’s. De zescilinder is mede ontwikkeld door Ferrari en levert 375 kW (510 pk) en 600 Nm koppel.
Schakelen gaat via een supersnelle 8-traps automaat waarbij de schakeltijd slechts 150 milliseconden bedraagt. De SUV accelereert in slechts 3,8 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 283 km/u – ongekende waarden voor een SUV in deze klasse.
Behalve de motor worden de prestaties van de Quadrifoglio ook bepaald door het geavanceerde onderstel met variabele vierwielaandrijving, zeer directe besturing, torque vectoring differentieel, adaptieve dempers, 50/50 gewichtsverdeling en het veelvuldige gebruik van carbon voor optimale gewichtsbesparing.
LEES OOK: Rijtest – Alfa Romeo Stelvio
De snelste SUV ter wereld
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is een indrukwekkende machine, dat staat buiten kijf. Het is de krachtigste SUV in zijn klasse en verbrak onlangs het Nürburgring-record voor productie-SUV’s. Met een rondetijd van 7 minuten en 51 seconden was de Stelvio maar liefst 8 seconden sneller dan de Porsche Cayenne Turbo die het vorige record in handen had.
De Cayenne is overigens een auto uit een hoger segment. De Alfa Romeo Stelvio concurreert namelijk met de Porsche Macan, evenals de Jaguar F-Pace (rijtest). De krachtigste versies van de Macan en F-Pace komen qua vermogen niet in de buurt van de Stelvio Quadrifoglio, terwijl de prijzen elkaar nauwelijks ontlopen.
Voor de liefhebber is de Stelvio Quadrifoglio optioneel leverbaar met lichtgewicht Sparco kuipstoelen en carbon-keramisch remmen van Brembo.
LEES OOK: “Mensen gebruiken rijhulpsystemen in auto onvoldoende”