De boxer met het eeuwige leven
Manager Powertrain van Porsche over nieuwe 911
De nieuwe Porsche 911 Carrera maakt een reuzensprong door over te stappen op turbomotoren. Volgens Dietmar Geisse, Manager Powertrain van de 911-reeks bij Porsche AG, markeert de komst van deze motoren het begin van een nieuwe fase voor de iconische sportwagen.
Turbotechnologie voor de Porsche 911 is verre van nieuw: al in 1974 kwam Porsche met de 911 Turbo 3.0. Met zijn brede wielkasten achter, enorme achtervleugel en sensationele prestaties groeide dit model uit tot een regelrecht icoon.
[parallex-1]
Rightsizing
In de nieuwe Porsche 911 Carrera zorgt turbotechnologie voor (nog) betere prestaties, maar de échte reden om turbo’s toe te passen, ligt volgens Dietmar Geisse op een ander vlak: “Als autofabrikant ben je wettelijk verplicht het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. Om een lager verbruik te realiseren, hebben we voor het zogenoemde rightsizing-concept gekozen: een kleinere cilinderinhoud in combinatie met de nieuwste turbotechniek.”
“Ik gebruik bewust het woord ‘rightsizing’, want we wilden het typische, gretige 911-karakter uiteraard behouden. De cilinderinhoud van 3,0 liter in combinatie met twee turbo’s is daarvoor optimaal. Je combineert ‘cubic inches’ met een boost. Dit samenspel zorgt ervoor dat de motor zeer spontaan reageert. Al bij lage toerentallen is er enorm veel kracht beschikbaar en dat gaat – zonder ‘turbogat’ – door tot aan de rode lijn op de toerenteller, die pas bij 7.500 tpm ligt.”
[gallerij-1]
Verfijning tot in detail
Het blok van de boxermotor is in de basis gelijk aan dat van de vorige Porsche 911-modellen. Alleen de boring (nu 91 mm) en de slag (nu 76 mm) zijn verkleind. Het kiezen voor een bekende basis heeft een goede reden volgens Geisse: “De kern van de 911 is verbeteren op basis van wat al heel goed is – we streven ook altijd naar maximale betrouwbaarheid.”
“Ook in detail is er daarom veel werk aan de boxermotor verricht: je zult het nooit zien, maar de cilinders maken nu gebruik van een nieuwe hightech coating. Deze is bestand tegen de hogere drukken in de motor en vermindert de interne wrijving. Ook dat draagt bij aan de efficiency. En dat is als een mes dat aan twee kanten snijdt: betere prestaties in combinatie met een lager verbruik.”
[gallerij-2]
Reuzensprong
Volgens Geisse is de overschakeling op turbomotoren voor de Porsche 911 net zo’n reuzensprong als de overstap van lucht- naar watergekoeld: “De 911 heeft altijd voorop gelopen met nieuwe en slimme technieken. Er breekt nu weer een nieuwe fase voor de boxermotor en daarmee voor de 911-lijn aan. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen de nieuwe 911 opnieuw in zijn armen sluit: één rit en je bent óm.”
“De nieuwe 911 is gretiger dan ooit en het geluid is en blijft uit duizenden herkenbaar. Bovendien begint deze fase nog maar net: er komen nog sterkere varianten. De Porsche 911 en zijn boxermotor hebben in goede Porsche-traditie een sensationele toekomst voor zich.”
[parallex-2]