Porsche 718 Boxster – rijtest
Misschien wel de leukste Porsche roadster, in elk geval de meest betaalbare
De Porsche 718 Boxster voelt als een stap terug in de tijd. Dat komt door het geluid van de viercilinder boxermotor, want die klinkt als de krachtbron van de Porsche 356, waarvan de eerste in 1948 van de band rolde. Een krachtbron die toen kwam van de Volkswagen Kever. De 718 heeft een in eigen huis ontwikkeld blok en is verder helemaal van deze tijd. Misschien is dit wel een van de fijnst sturende Porsches van dit moment, met verrassend veel pit. En voor Porsche-begrippen is hij betaalbaar, met prijzen vanaf 67.800 euro; een qua prestaties vergelijkbare Audi TTS Roadster zit op ruim 71.000 euro!
De eerste generatie Boxster is midden jaren negentig van de vorige eeuw gelanceerd als ‘instapmodel’ onder de 911 – als een roadster met een knipoog naar de Speedster van eind jaren vijftig. Die eerste Boxster was een ontwerp van de Nederlander Harm Lagaaij, die als designer in dienst was van het Duitse sportautomerk. De nieuwkomer viel op met zijn messcherpe en uitgebalanceerde wegligging dankzij de voor de achterwielen geplaatste motor (middenmotor-ontwerp). Daardoor was hij beter te controleren. Meer een allemansvriend dan de toenmalige 911, die met zijn helemaal achterin geplaatste motor een wat avontuurlijk weggedrag had.
[parallex-1]
Revolutie
De Porsche Boxster viel in de smaak. Dat vertaalde zich in prima verkoopresultaten. Later kwam een dichte versie, de Cayman. En de middenmotor beviel zo goed dat Porsche deze configuratie heeft toegepast in de nieuwere generaties 911 met vloeistofkoeling. De Boxster heeft dus voor een kleine revolutie gezorgd binnen de gelederen van het sportwagenmerk. En eigenlijk lijkt Porsche met de huidige opvolger, de 718 Boxster, die revolutie nog eens dunnetjes te herhalen, en dan vooral met de motor. Want het is voor het eerst sinds het model 914/4 uit 1969 dat een Porsche weer een viercilinder boxermotor heeft. In dit geval eentje met een inhoud van 2,0 liter en een vermogen van 221 kW (300 pk).
Soundbite
De soundbite uit de uitlaat van de 718 Boxster heeft in de verte iets van de 914 van destijds. Het is rauw, hees en wat metalig, maar dan wel met een grommend lage ondertoon bij het optrekken. De motor van de 718 is een juweel als het gaat om souplesse en kracht. Die power is te danken aan de turbo, die zorgt voor veel trekkracht bij lage toeren. De vorige Boxster met drieliter zescilindermotor (zonder turbo) had power bij hogere toerentallen, maar de 718 toont zijn spierballen vanaf tweeduizend toeren. In 4,9 seconden sprint hij van nul naar honderd km/u, volgens fabrieksopgave en in combinatie met de zeventraps PDK-automaat met dubbele koppeling.
[parallex-2]
Gedrongen
De 718 heeft een lange motorkap en een korte achterzijde, echt een roadster dus. Het design van de voorzijde lijkt sterk op dat van de 911, de achterzijde is daarentegen heel eigen voor dit model. Onder meer door de opvallende zwarte strook met de merknaam tussen de achterlichten. De achterkant lijkt daardoor extra breed. Forse luchthappers voor koeling van de motor geven de flanken aan de achterzijde een sportief karakter. De optionele 20-inchwielen op de geteste 718 versterken het gedrongen en gespierde uiterlijk.
[video-1]
Lage zitpositie
Voor het gevoel zit je bijna met de billen op straat, zo laag is de zitpositie. Instappen en uitstappen vereist beslist enige lenigheid. Met het dak geopend, wat elektrisch in minder dan 20 seconden gaat, kruip je wat makkelijker achter het stuur of erachtervandaan. De cockpit vertoont sterke gelijkenis met die van de Porsche 911. Je kijkt uit op drie ronde tellers, met een grote toerenteller in het midden. De rechterteller is eigenlijk een beeldscherm, waarop de projectie is te wijzigen via een schakelaar op het stuurwiel. Dat rechterschermpje kan bijvoorbeeld de wegenkaart projecteren en aanwijzingen van de navigatie. De display in de middenconsole kan dan gebruikt worden voor andere taken, zoals selecteren van radiostations.
[gallerij-1]
De navigatie (optie) werkt trouwens fantastisch en haalt actuele weg- en verkeersinformatie van Google. Dus als ergens een weg is geblokkeerd, dan biedt het systeem direct alternatieven en als die alternatieven ook ‘vol’ staan met verkeer, dan krijg je weer andere alternatieven voorgeschoteld.
Verrassend pittig
De 718 is een traktatie voor liefhebbers van een sportieve rijstijl. Door de gunstige gewichtsverdeling tussen voor en achter en het lage zwaartepunt stuurt hij als een kart: direct en stabiel. Het onderstel is niet spijkerhard geveerd. En je kunt het weggedrag inkleuren: stand normaal (zachter geveerd) en sport (hard geveerd). Het kan echter alleen met de optionele actieve demping van Porsche. Ook de versnellingsbak met dubbele koppeling is tegen een meerprijs. Die schakelt bliksemsnel en zonder schokken van de eerste naar de zevende (hoogste) versnelling en weer terug. Dat kun je ook zelf regelen met de schakelflippers achter het stuurwiel.
[parallex-3]
Het zijn wel pittig geprijsde opties, die de prijs flink opdrijven. En eigenlijk is de 718 in de basis met een handgeschakelde transmissie al een feest om mee te rijden. Want dan heb je altijd nog die geweldig soepele motor van 221 kW en een machtig uitgebalanceerd onderstel. En de radio, ach, die heb je eigenlijk niet eens echt nodig, want de sound van de viercilinder boxer verveelt geen seconde.