Populariteit SUV zorgt voor ‘klimaatstress’
Internationaal Energie Agentschap (IEA) waarschuwt voor klimaatdoelen.
Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) trekt aan de bel vanwege de alsmaar groeiende verkoop van SUV’s. Volgens de organisatie wordt de milieuwinst van elektrische auto’s tenietgedaan en zal de vraag naar olie nog lange tijd stijgen. Daarmee dreigen afgesproken klimaatdoelen niet gehaald te worden.
Sterke groei
In 2018 was ruim 40% van alle nieuw verkochte auto’s in de wereld een SUV. In 2010 was dat nog 18%. In Nederland nemen SUV’s inmiddels 30% van de nieuwverkopen voor hun rekening, terwijl dat in 2010 nog maar 7% was.
De Verenigde Staten is koploper. Daar is inmiddels driekwart van alle nieuw verkochte modellen een SUV. En dan hebben we het over een land waar jaarlijks meer dan 17 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd worden.
Je kunt bijna geen automerk meer noemen zonder SUV in het aanbod. Zelfs traditionele sportwagenmerken zoals Porsche, Maserati, Lamborghini en Aston Martin hebben een SUV. Ferrari werkt aan een soortgelijk model. Peperdure luxemerken zoals Rolls-Royce, Bentley en Maybach hebben een SUV. Want dat is wat klanten willen.
LEES OOK: Oudere diesels mogen in 2020 Amsterdam niet meer in
Wat is het probleem dan?
Automobilisten die overstappen van een lage naar een hoge auto, kiezen in de meeste gevallen voor een onzuiniger model. Een SUV is over het algemeen groter en zwaarder en verbruikt meer brandstof dan een doorsnee personenauto.
Door het toenemende aantal SUV’s zien we dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s weer toeneemt, na tig jaar van continue daling. Dat is ook in Nederland het geval, al zitten wij onder het Europese gemiddelde.
Volgens het IEA, een adviesorgaan voor het energiebeleid van 29 aangesloten lidstaten, zijn SUV’s in de afgelopen tien jaar de tweede belangrijkste oorzaak geweest van de stijgende broeikasgassen, na de elektriciteitssector.
De SUV’s zouden zelfs meer CO2 uitstoten dan alle industriële sectoren bij elkaar. Het IEA waarschuwt dat als deze trend zich voortzet, de vraag naar olie wereldwijd nog lange tijd zal blijven stijgen en klimaatdoelen hierdoor niet gehaald worden.