
Polestar 5, voor het eerst in Nederland!
Bijzondere opties op de Polestar 5: wat kosten ze?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Je leest het goed, de Polestar 5 is voor het eerst op Nederlandse bodem te vinden. Reden genoeg om deze concurrent van de Porsche Taycan, Audi e-Tron GT en Lotus Emeya eens beter onder de loep te nemen. Vooral om eens te kijken naar bijzondere opties op deze Polestar 5.
Polestar 5: een vierdeurs performance GT
De Polestar 5 is een vierdeurs performance Grand Tourer, gebaseerd op de Precept conceptcar, die in 2020 zijn debuut maakte. Destijds weerspiegelde dit concept de toekomstvisie van het merk op het vlak van design, technologie en duurzaamheid. Die visie wordt nu werkelijkheid in de productieversie van de Polestar 5.
Twee motorvarianten
Er komen twee versies. De 550 kW (748 pk) sterke Polestar 5 Dual Motor sprint in 3,9 seconden van 0 naar 100. De Polestar 5 Performance heeft 650 kW (885 pk) en 1.015 Nm en accelereert in slechts 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Beide versies zijn elektronisch begrensd op 250 km/u.
50 TINTEN GRIJS? – De nieuwe POLESTAR 5 is vrij sinister! – WALKAROUND – AutoRAI TV
Zes ‘kleuren’
De Polestar 5 is leverbaar in zes kleuren, waaronder twee matte lakopties: Storm, een krachtig en doelgericht donkergrijs, en Magnesium, een lichte, zilverachtige tint. Van echt kleur is dus niet echt sprake. Blauw, rood of een andere opvallende kleur schitteren van afwezigheid
Vanafprijs Polestar 5
De Polestar 5 is per 8 september 2025 online te configureren en te bestellen in 24 markten. De Dual motor (550 kW (748 pk), 812 Nm) heeft een indicatieve introductieprijs van 121.900 euro en die van de Polestar 5 Performance (650 kW (885 pk), 1.015 Nm) is 145.300 euro.
Opties Polestar 5
Nu we het toch over de prijzen hebben. Een ander interieurthema kiezen loopt aardig in de papieren. Reken op 5.900 tot zelfs 6.500 euro mocht je een andere interieurkleur wensen. Een semi-elektrische trekhaak kost je 1.600 euro. Polestar levert standaard 20-inch wielen. Voor 21-inch exemplaren betaal je 1.500 tot zelfs 2.500 euro. Voor 22-inch lichtmetaal moet je denken aan 3.500 euro. Een matte lak kost je 5.000 euro extra. Voor metallic lak betaal je 1.500 tot 2.000 euro bij. Je kan dus een kleine 20.000 euro aan opties bestellen op de Polestar 5.
Tien snelle feiten van de Polestar 5!
- De voorstoelen zijn ontwikkeld in samenwerking met Recaro!
- De Polestar 5 is primair ontworpen als vierzitter, maar door de armsteun omhoog te klappen, ontstaat een vijfde zitplaats
- De bagageruimte heeft een inhoud van 365 liter, maar daar krijg je ook nog een 62 liter grote frunk bij.
- Het 9-inch bestuurdersdisplay is direct op de elektrisch verstelbare stuurkolom gemonteerd en beweegt dus mee met de stuurkolom
- Het beeldscherm draait op een voor Polestar specifiek ontwikkelde versie van het Android Automotive-besturingssysteem met geïntegreerde Google-functies. De vier dynamische widgets onder het Google Maps-gedeelte kunnen door de gebruiker naar wens worden aangepast
- De Polestar 5 is gebaseerd op de Polestar Performance Architecture (PPA) met 800V-boordnet. Dit is een volledig nieuw, op maat gemaakt, met hitte gehard en gelijmd aluminiumplatform
- De auto heeft een adaptief BWI MagneRide-systeem. De dempers scannen de weg tot wel 1.000 keer per seconde en reageren binnen drie milliseconden dankzij magnetorheologische vloeistof.
- De Polestar 5 kan laden met een vermogen tot 350 kW via een geschikte DC-lader. Het laden van 10% naar 80% duurt slechts 22 minuten
- De auto heeft in totaal elf camera’s, een bestuurdersmonitor, een midrange-radar en twaalf ultrasone sensoren. Hij is ook uitgerust met acht airbags
- Tot slot: alle versies van de Polestar 5 hebben een 112 kWh NMC-batterij, bestaande uit acht modules met 192 cellen. De basisversie kan 670 kilometer afleggen op een volle lading stroom. Het topmodel komt 565 kilometer ver volgens de WLTP-testnorm