Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi presenteert ambitieus plan
Nissan nam vorig jaar een belang van 34% in Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en is daarmee de grootste aandeelhouder van het Japanse autoconcern. Dat betekent dat Mitsubishi ook behoort tot de succesvolle Alliantie Renault-Nissan. De drie merken hebben nu een gezamenlijk plan gepresenteerd voor de komende jaren en dat belooft veel goeds.
Renault en Nissan vormen sinds 1999 een alliantie en delen techniek om kosten te verlagen en winstgevendheid te versterken. Dat zal de komende jaren niet anders zijn, behalve dat Mitsubishi nu ook meedoet.
Renault, Nissan en Mitsubishi willen in 2022 gezamenlijk 14 miljoen voertuigen verkopen, goed voor 240 miljard dollar aan inkomsten. Van al die auto’s maken 9 miljoen stuks gebruik van 4 gemeenschappelijke platforms.
Het aantal gedeelde aandrijflijnen groeit tot driekwart van de totale afzet. Een Nissan Qashqai met de aandrijftechniek van de Outlander PHEV? Zou zomaar kunnen. Of de volgende generatie Mitsubishi Space Star op het onderstel van de Renault Twingo? Wie weet.
Wat we in ieder geval zeker weten, is dat de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi binnen nu en 2022 ten minste 12 volledig elektrische auto’s op de markt brengt. Ook die maken gebruik van gemeenschappelijke platforms en aandrijflijnen.
In dezelfde periode worden ook nog 40 modellen gelanceerd met verschillende niveaus van autonome rijtechnologie, tot volledig autonomie. En aanbieder worden van taxidiensten met zelfrijdende voertuigen. Ook dat staat in het plan ‘Alliance 2022’. De komende jaren moet blijken hoe dat precies wordt ingevuld.
Voor een relatief klein automerk als Mitsubishi is het natuurlijk goed nieuws als het straks toegang krijgt tot de techniek van Renault en Nissan. Maar andersom ook. Mitsubishi heeft met de Outlander PHEV de bestverkochte plug-in hybride ter wereld in huis. Bovendien is de S-AWC vierwielaandrijving van Mitsubishi een van de beste 4×4-systemen op de markt. Daarvan zullen Renault en Nissan onherroepelijk profiteren.