Interview Peugeot CEO Linda Jackson: “Als we dat verliezen, verliezen we Peugeot”
De Brussels Motor Show is de eerste – en een van de weinige – autoshows van 2025. Het perfecte moment om kopstukken van grote merken te spreken over hoe 2024 is verlopen en wat de plannen zijn voor 2025. Hoe staat Peugeot er voor, en wat zijn de doelen en ambities voor dit jaar? We vroegen het Peugeot-CEO Linda Jackson.
Hoe presteerde Peugeot in 2024?
“2024 was een jaar van twee helften. De eerste helft stond in het teken van de lancering van de nieuwe 3008 en de introductie van hybride motoren. In de tweede helft ging het om resultaten. In Europa hadden we een marktaandeelstijging van 0,4 procentpunt en een totale volumegroei van 2,3% in een markt die slechts 1,5% groeide. We zien een positieve trend en 2025 wordt ons jaar. Het doel? Een marktaandeel dat begint met een 6.”
Hoe onderscheidt Peugeot zich in de concurrerende EV-markt?
“Elke Peugeot heeft een elektrische variant, van de 208 tot de 5008, met ranges tot 700 kilometer. Daarnaast introduceren we de ‘Peugeot Electric Promise’, met unieke voordelen zoals 8 jaar garantie op batterij én auto, een gratis laadpas voor toegang tot 800.000 laadpunten in Europa en een gratis thuislader.”
Tekst gaat verder onder de video
Waarom is design zo belangrijk voor Peugeot?
“De twee belangrijkste redenen waarom mensen een Peugeot kopen, zijn het exterieur- en interieurdesign. Hier zetten we verder op in. De hypermoderne conceptauto ‘Inception’ geeft een voorproefje van toekomstige ontwerpen, inclusief innovaties zoals de Hyper Square-stuurtechnologie en Steer-by-Wire. We hebben deze technologie al drie jaar getest en de reacties zijn geweldig.”
Wat is de toekomst van Peugeot Sport?
“Peugeot draait om rijplezier, of dat nu door performance of design is. Motorsport speelt hierin een belangrijke rol. Onze deelname aan het World Endurance Championship (WEC) benadrukt de duurzaamheid en prestaties van het merk. 2025 is het jaar waarin we echt willen scoren in WEC. We hebben veel geleerd en mikken op het podium.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Kloppen de geruchten: zijn er plannen om Peugeot naar de Amerikaanse markt te brengen?
“Nee, die plannen zijn definitief van tafel. In plaats daarvan richten we ons op groeiregio’s zoals Zuid-Amerika, Afrika en Indo-Azië. Met sterke marktaandelen in landen als Argentinië en Turkije en productiefaciliteiten in Maleisië bouwen we onze aanwezigheid gestaag uit.”
Wat maakt Peugeot momenteel uniek?
“Design en rijplezier zijn essentieel. Als we dat verliezen, verliezen we Peugeot.”
Bekijk ook: Brussels Motor Show 2025 – Autosalon Brussel – AutoRAI TV