Peugeot 9X8: grondig herzien, nieuwe kleuren
Grafisch ontwerp symboliseert een ‘groep leeuwen’
Na enkele duizenden testkilometers te hebben afgelegd, onthult Team Peugeot TotalEnergies de Peugeot 9X8 voor 2024. Wat blijkt? De auto heeft een achterspoiler gekregen! De verbeterde Peugeot 9X8 maakt zijn competitiedebuut tijdens de 6 Uur van Imola (21 april), de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship 2024 (WEC).
Oudere regels
De PEUGEOT 9X8 was oorspronkelijk ontworpen met het oog op de technische voorschriften van 2020/2021. Tussen de ontwerpfase van de auto en de start van de competitie in de zomer van 2022 veranderde het reglement, waardoor er mogelijkheden ontstonden om de prestaties op bepaalde gebieden verder te verbeteren.
Balance of Performance
”We hebben keuzes gemaakt die nu niet meer de juiste zijn en dit verschil in prestaties werd niet voldoende gecompenseerd door de BoP (Balance of Performance) in 2023”, zegt Olivier Jansonnie, Peugeot Sport Technical Director. “Daarom wilden we terug naar een ontwerp dat vergelijkbaar is met dat van onze rivalen, zodat het de auto een gelijkwaardige behandeling krijgt door de BOP. We hebben besloten om af te zien van het gebruik van vier identieke banden van 31 cm breed en te kiezen voor 29 cm brede banden voor en 34 cm op de achteras.”
Om optimaal te profiteren van de wijzigingen in de reglementen is de aerodynamica van de 9X8 verbeterd met onder meer een nieuwe achtervleugel.
Betere aerodynamische balans
Olivier: “Strikt genomen is het geen nieuwe auto, want hij heeft hetzelfde chassis, maar er zijn veel upgrades. Om de banden effectief te laten werken, moesten we het zwaartepunt van de auto wijzigen, bepaalde onderdelen verplaatsen en andere lichter maken. Een herverdeling van de aerodynamische belastingen was nodig voor een betere aerodynamische balans. Daardoor moesten we ongeveer 90% van de carrosseriecomponenten opnieuw ontwerpen, met de achtervleugel als belangrijkste toevoeging. Tevens hebben we besloten om deze nieuwe homologatie te gebruiken om een aantal betrouwbaarheids- en prestatie-upgrades toe te voegen om de kans op succes in het kampioenschap te vergroten.”
Nieuwe livery
Deze upgrades boden ook een kans om de werkrelatie voort te zetten die vier jaar geleden werd aangegaan met Peugeot Sport: “In 2022 kwamen we eerst met een elegant, ingetogen ontwerp om de terugkeer van Peugeot in het FIA World Endurance Championship te markeren. In 2023 kwamen we met een kleurstelling ontworpen door kunstenaar Demsky, verwijzend naar het honderdjarig bestaan van de 24 uur van Le Mans en het 30-jarige jubileum van de één-twee-drie van Peugeot in Le Mans. Voor 2024 bedachten we een ontwerp waarin de ‘leeuwenkop’ in verschillende schalen wordt gebruikt”, zegt Matthias Hossann, Peugeot Brand Design Director.
Groep leeuwen
Hossann: “Dit grafisch ontwerp, dat een groep leeuwen symboliseert, straalt het gevoel van collectiviteit uit dat de waarden van de Endurance-racerij perfect weerspiegelt. We wilden deze teamgeest en de rijkdom aan talent in het team benadrukken. Het ontwerp wordt geproduceerd in verschillende maten en verschillende kleuren uit de Peugeot Sport kleurenkaart, waaronder zwart, grijs, wit en kryptonite. Dit thema wordt ook toegepast op de lifestyle merchandisingproducten die zijn ontwikkeld door het grafische team van Peugeot.”