Peugeot 2008 – Rijtest
Het begin van een nieuw SUV-offensief
Minder crossover, meer SUV. Dat hoor je steeds vaker en ook Peugeot gaat daarin mee. De vernieuwde 2008 oogt nu veel stoerder en volwassener, maar is gelukkig nog steeds zo speels als een kind.
Na de Peugeot 206 SW en de 207 SW zou een 208 SW een logisch vervolg zijn geweest. Maar Peugeot besloot die niet uit te brengen. In plaats daarvan kwam de 2008: een soort compacte stationwagen op basis van de Peugeot 208, met een kort kontje en hoog op z’n wielen. Echt crossover dus. Een briljante zet, want het zogeheten B-SUV segment is sindsdien ontploft. Peugeot plukt daar de vruchten van en heeft sinds 2013 wereldwijd al meer dan 515.000 exemplaren van de 2008 verkocht.
Stoer front
Nu is er de vernieuwde Peugeot 2008 met een compleet nieuwe voorzijde. De neus is wat hoger, de motorkap wat vlakker en de grille wat groter. Samen met de zwarte wielkastranden en optische trucjes om de auto hoger te doen lijken, heeft de 2008 het onmiskenbare silhouet van een SUV. En dat is wat mensen tegenwoordig willen, nietwaar?
i-cockpit
Het is natuurlijk niet voor niets dat Peugeot al zo veel 2008’s heeft verkocht. Het is in de basis een goede auto die ons al eerder wist te overtuigen. Het bijzondere interieur (i-cockpit) met dat kleine stuurtje, de materialen, de ruimte, het infotainmentsysteem en allerlei andere zaken waren al prima in orde. We nemen het Peugeot dan ook niet kwalijk dat binnenin vrijwel niets is veranderd. Tenzij je de GT Line-uitvoering bestelt. Die is nu aan het aanbod toegevoegd en behalve sportieve exterieurdetails krijg je ook mooie bekleding en rode stiksels in het interieur.
Rijplezier
Het kleine stuurtje in combinatie met het lage voertuiggewicht (vanaf 1.045 kilo) en de stabiele wegligging doet wat met je als bestuurder. De Peugeot 2008 reageert lekker direct en is vrij speels in bochten. Het is bijzonder plezierig om mee rijden, zeker als je kiest voor de 1.2 PureTech 130 benzinemotor die voor het eerst in de Peugeot 2008 geleverd wordt.
1.2 PureTech 130
Deze driecilinder turbomotor kennen we van andere PSA-modellen en stuurt 96 kW (130 pk) en 230 Nm naar de wielen. Inderdaad, dat is behoorlijk veel voor zo’n compact motortje. Dankzij het hoge koppel hoef je vaak niet terug te schakelen naar twee, waar dat normaal wel het geval is. Maar hij doet z’n werk in alle rust. Alleen op volle toeren brult hij boven iedereen uit. Op de snelweg hoor je niets.
Best-in-class
De 1.2 PureTech 130 met een CO2-uitstoot van 110 g/km is overigens een van de vier (!) leverbare motoren met de beste combinatie vermogen-uitstoot in deze klasse. Dat geldt ook voor de 88 kW (120 pk) sterke 1.6 BlueHDi, de enige dieselversie voor Nederland (96 gram CO2/km).