Peugeot 108 review: Hip en Handzaam
Na bijna tien jaar mag de Peugeot 107, een van de bestverkochte auto’s van Nederland, met pensioen. Zijn opvolger, de Peugeot 108, is beter uitgerust en volledig naar de smaak van zijn berijder aan te passen.
De 108 is net als zijn voorganger ontwikkeld als handzaam stadsautootje. En qua afmetingen maakt de kleine Fransman een goede start. Met zijn lengte van 3.475 mm en breedte van 1.884 mm laat de auto zich gemakkelijk door druk verkeer en smalle straatjes manoeuvreren. De draaicirkel meet slechts 9,6 meter, zodat een straatje missen ook geen probleem is. De 108 is immers zó gekeerd.
Mirror Screen
Wie vaak verkeerd rijdt, heeft veel profijt van Peugeots nieuwste optie: Mirror Screen. Dit systeem is eigenlijk niet veel meer dan een scherm dat het beeld van een smartphone kopieert. Zodra de bestuurder zijn smartphone met het kabeltje gekoppeld heeft, kan hij de telefoon wegleggen. Een app op de telefoon, bijvoorbeeld Google Maps Navigation, kan dan als navigatiesysteem dienen, waarvan het beeld op de Mirror Screen wordt weergegeven. En apps als Spotify en Flitsmeister kunnen in de achtergrond draaien.
Premium
De Peugeot 108 oogt ten opzichte van de 107 een stuk volwassener. Peugeot wil de 108 hoger in de markt plaatsen. Dat komt ook tot uitdrukking in de rijker gevulde optielijst. De 108 is bijvoorbeeld leverbaar met een stoffen schuifdak over de volledige lengte van de kap. Hill Start Assist behoort ook tot de standaarduitrusting en voorkomt dat de auto naar achteren rolt als de bestuurder tegen een helling op wil wegrijden. Een andere handigheid is de snelheidsbegrenzer. Grote steden staan bekend om hun grote flitspaal-dichtheid. Wie de snelheidsbegrenzer op de toegestane snelheid instelt, zal niet gauw te hard rijden en boetes oplopen.
Motorisering
De 1,2-liter benzinemotor met een vermogen van 60 kW (82 pk) trekt gretig op en maakt van de 108 een klein scheurijzer. Dankzij het kleine formaat en het lage gewicht van zo’n 830 kg is de auto lekker wendbaar. Wat de kleinere 1,0-litermotor met 50 kW (68 pk) mist aan vermogen, maakt hij goed op het gebied van verbruik en uitstoot. Zeker voor Nederland, waar geen heuvels zijn maar de BPM wel torenhoog is, is de kleinste motorvariant financieel gezien de aantrekkelijkste keuze.
Hipper
De kleine Peugeot moest ook hipper zijn. En dat is gelukt. Peugeot biedt keuze uit zeven personalisatiepakketten, ook wel thema’s genoemd. Bijvoorbeeld het Barcode-thema, waarbij de auto vanbinnen en vanbuiten voorzien wordt van gekleurde barcodes. Het thema Tattoo wordt gekenmerkt door bloemmotieven in de stijl van street art. Het kiezen van een nieuwe 108 wordt nog lastiger gemaakt door de keuze uit drie kleuren voor het dashboard, om nog maar te zwijgen van de vijf soorten bekleding en de acht bijpassende accessoires, zoals een iPhone-hoesje en een horloge.
De instapversie, de 108 Access, kost 9.690 euro. De uitrusting daarvan omvat onder meer ESP, een bandenspanningscontrolesysteem, Hill Start Assist en led-dagrijverlichting. De driedeurs instapuitvoering is voorzien van de 1.0 e-VTi met handmatig te bedienen vijfversnellingsbak.