Pagani bouwt vijf exemplaren Imola
Straatlegale, circuitwaardige hypercar
Pagani bouwt in een gelimiteerde oplage van slechts vijf exemplaren deze Imola. Het is een straatlegale, circuitwaardige hypercar op basis van de Huayra, maar dan nog extremer uitgevoerd.
Trackdaywapen
Grote spoilers, meters brede diffusers, veel koolstofvezel en titanium en diverse andere hoogwaardige componenten moeten van de Pagani Imola het ideale trackdaywapen maken, maar dan wel met een kenteken. Want het Italiaanse merk Pagani heeft er alles aan gedaan om de auto ook straatlegaal te houden.
Modificaties
Pagani heeft al meer dan 16.000 testkilometers afgelegd op circuits, ook op het circuit van Imola waar de auto naar vernoemd is. Op basis van die testkilometers heeft Pagani aardig wat modificaties doorgevoerd. Het onderstel werd bijvoorbeeld stevig aangepast om alle 1.100 Newtonmeters de baas te kunnen en ook de remmerij met Brembo-remklauwen kreeg een update. De toegevoegde spoilers en diffusers moeten zorgen voor de nodige extra downforce op hogere snelheden. Slimme elektronica draagt bij aan het realiseren van extra snelle rondetijden.
Speciaal carbon
Ohja, Pagani past ook Carbo-Titanium HP62 G2 en Carbo-Triax HP62 toe in deze Pagani Imola. Dit zijn beide extreem lichte en zeer stijve koolstofvezelsoorten. Bijzonder is de lakstructuur Acquarello Light. Deze nieuwe laksoort maakt het mogelijk om nog eens vijf kilogram van het totale gewicht af te snoepen, terwijl je wel de indruk hebt dat de auto een dikke laklaag heeft.
PS-01
De Pagani Imola is onder de projectnaam PS-01 ontwikkeld. Elke koper krijgt de mogelijkheid om de auto helemaal naar eigen smaak aan te kleden. Het prijskaartje? Als je het moet vragen, kun je hem waarschijnlijk niet betalen. Reken op minimaal 2 miljoen euro. Alle vijf exemplaren zijn al verkocht.
Technische specificities Pagani Imola
Motor: Mercedes-Benz AMG 60° V12; 59.80 cc
Vermogen: 827 pk
Koppel: 1.100 Nm
Aandrijving: achterwielen
Transmissie: Xtrac 7-traps transverse AMT met elektro-mechanisch differentieel
Remmen: Brembo 4 geventileerde carbon-keramische schijven, vóór 398×36 mm met remklauwen met 6 zuigers, achter 380×34 mm met remklauwen met 4 zuigers
Wielen vóór: 20-inch
Wielen achter: 21-inch
Banden vóór: Pirelli Trofeo R 265/30
Banden achter: Pirelli Trofeo R 355/23 R21
Leeggewicht: 1.246 kilogram
Wielbasis: 2.795 mm
Breedte: 2.035 mm (2.264 mm inclusief zijspiegels)
Lengte: 4.853 mm
Hoogte: 1.269 mm