Overzicht: Dit stoten automerken gemiddeld uit (en daar krijgen ze binnenkort gigaboetes voor)
De schoonste en meest vervuilende automerken
Veel automakers dreigen de strikte CO2-doelstellingen voor 2025 niet te halen en kunnen een flinke tik op de vingers verwachten van de EU. Wat is er aan de hand?
Miljoenenboetes
De Europese Unie wil graag de automarkt verduurzamen en legt de lat hoog: in 2025 mogen nieuwe auto’s gemiddeld niet meer dan 93,6 gram CO2 per kilometer uitstoten. Haalt een merk dit gemiddelde niet, dan kost dat 95 euro per gram overschrijding per auto. Met andere woorden: automerken riskeren miljoenenboetes. Om die te vermijden, moeten fabrikanten flink inzetten op zuinige hybrides, plug-in hybrides en natuurlijk zo veel mogelijk elektrische auto’s verkopen.
Te hoge CO2-uitstoot
Niet elk automerk heeft voldoende modellen met een lage CO2-uitstoot om het gemiddelde onder de strikte EU-norm te brengen, zo bericht Automotive News. Ondanks hun elektrische ambities en EV-modellen zoals de Mustang Mach-E en de ID-familie, blijven Ford en Volkswagen gemiddeld gezien met een relatief hoge CO2-uitstoot zitten. Aan de andere kant blinken Tesla en Geely – het moederbedrijf van Volvo en Polestar – uit. Die hoeven zich met een aanbod dat voornamelijk – en bij Tesla uiteraard volledig – uit EV’s bestaat, geen zorgen te maken over CO2-uitstoot en mogelijke boetes.
Hieronder een overzicht van de gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte auto per merk (eerste helft van 2024). Zoals je ziet komen weinig merken in de buurt van de nieuwe norm van 93,6 g/km:
- Volkswagen: 123 g/km
- Ford: 125 g/km
- Renault-Nissan-Mitsubishi: 114 g/km
- Stellantis: 113 g/km
- Hyundai: 108 g/km
- Mercedes-Benz: 108 g/km
- BMW Group: 106 g/km
- Toyota: 105 g/km
- Geely: 56 g/km
- Tesla: 0 g/km
Eerdere boetes
De EU heeft al vaker laten zien dat ze serieus zijn als het gaat om CO2-uitstoot en de bijbehorende regels. In 2021 werd de norm gesteld op een gemiddelde uitstoot van 116 gram CO2 per kilometer voor de hele vloot van een automerk. Voor veel fabrikanten bleek deze limiet toen ook lastig te halen. Het resultaat? Een golf van boetes die samen opliepen tot maar liefst 550 miljoen euro.
Lees ook: Handelsstrijd escaleert: China reageert op EU importheffingen