Oud-brandweercommandant zet CO2-feiten ‘vreugdevuur’ Scheveningen op een rij
De bittere waarheid van het 'vreugdevuur' in Scheveningen
Automobilisten reageren vol lof op de wijze woorden van voormalig brandweercommandant Theo van Gemert. Hij zet in een landelijke krant de pijnlijke CO2-feiten achter het ‘vreugdevuur’ in Scheveningen tijdens de jaarwisseling op een rij in relatie tot milieuzones. Als je dit leest, dan heeft de overheid toch echt wat uit te leggen.
Komt ie:
“In veel binnensteden in Nederland zijn milieuzones ingesteld. Zo ook in Den Haag in de binnenring in de centrumzone. Ik reken even uit wat er bij het vreugdevuur in Scheveningen vrij kwam: ruim 100.000 pallets op stapels á 25 kilogram is 2,5 miljoen kilogram hout”, aldus van Gemert.
4,0 miljoen kilogram CO2
Het beste gedeelte moet nog komen: “Bij verbranding van één kilogram komt zo’n 1,63 kilogram CO2 vrij (bij niet volledige verbranding) dat is zo’n 4,0 miljoen kilogram. Een moderne auto heeft een uitstoot van 0,118 gram CO2 per gereden kilometer. Neem een jaargemiddelde per auto van 20.000 kilometer, dat is dan 2,36 kilogram CO2 per jaar. Reken zelf maar uit hoeveel auto’s er per jaar door de milieuzone in Den Haag hadden kunnen rijden. En dan laat ik de roetdeeltjes (fijnstof) en toxische stoffen (PAK’s) buiten beschouwing. Hoezo CO2-maatregelen opleggen aan burgers als de overheid dit soort activiteiten toelaat?”, zo stelt Theo van Gemert, oud-commandant brandweer uit Gemert.
Twee dingen kloppen niet
In dit verhaal van Van Gemert kloppen twee dingen niet, dat moet even worden benadrukt. Een auto heeft allereerst geen CO2-uitstoot van 0,118 gram per kilometer, maar 118 gram (dus 0,118 kilogram). Verder klopt het niet dat een auto 2,36 kilogram CO2 per jaar uitstoot met 20.000 kilometer per jaar. Met 0,118 kilogram x 20.000 kilometer kom je namelijk uit op 2.360 kilogram CO2 per jaar per auto. Overigens ook handig om te weten: de milieuzone in Den Haag is alleen vanwege de fijnstof uitstoot en niet vanwege de CO2.
Den Haag heeft hoe dan ook iets uit te leggen, helemaal met het oog op het onlangs gesloten Klimaatakkoord.