5 opmerkelijke verkeersregels in Nederland
Zijn deze vijf verkeersregels wel logisch?
Nederland telt vele honderden verkeersregels, maar of ze allemaal logisch zijn, is maar de vraag. Achter deze vijf opmerkelijke verkeersregels in Nederland zetten wij onze vraagtekens.
LEES OOK: Zo hoog zijn de verkeersboetes in 2017
5: Telefoon in de hand: dat mag niet. De rest wel
Je mag van alles in je hand houden, behalve een telefoon. Als de politie het ziet, ben je 230 euro lichter. En terecht, want het zorgt voor veel ongelukken in het verkeer. Toch schrikt het hoge boetebedrag automobilisten niet af, want als er file staat grijpt men massaal naar de smartphone.
“Uitgebreid make-uppen is toegestaan, al is het net zo gevaarlijk als smartphonegebruik”
Uitgebreid onderweg make-up opsmeren mag dan weer wel, terwijl ook dat heel gevaarlijk is. Met een broodtrommel op schoot lekker ontbijten in de auto? Ook dat is toegestaan. Kortom: je mag eigenlijk alles in je hand houden, maar géén telefoon.
4: Onnodig links blijven rijden voordeliger
Bumperkleven kost in Nederland 280 euro, terwijl betrapt worden op onnodig links rijden een investering vergt van 140 euro. Dit zou eigenlijk omgedraaid moeten worden, want bumperkleven wordt vaak veroorzaakt door een automobilist die verliefd lijkt te zijn op de linkerrijstrook.
“Rechts inhalen en bumperkleven is duurder dan onnodig links blijven rijden”
Een ander gevolg van links blijven rijden is dat mensen rechts gaan inhalen. Kosten? 230 euro. Ook dat is duurder dan links blijven rijden. Niet logisch.
[parallex-1]
3: Sneller fietsen dan een bromfiets…
Voor normale fietsen en elektrische fietsen (trapondersteuning tot 25 km/u) geldt géén snelheidslimiet. Dat betekent dat je in theorie harder kan trappen dan een bromfiets die maximaal 25 km/u mag rijden. Ook voor paarden geldt overigens geen maximumsnelheid.
“Voor fietsen en paarden geldt géén maximumsnelheid”
Voor de ‘speed pedelec’-fietsen – elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u – geldt wél een maximumsnelheid, omdat deze fietsen onder de wetgeving van de snorfiets vallen. Ze mogen dus niet harder dan 25 km/u. Een helm is niet verplicht. Vanaf 1 januari 2017 vallen de ‘speed pedelec’-fietsen onder de bromfietsregels. Vanaf dan mag je er dus mee op de rijbaan binnen en buiten de bebouwde kom fietsen met een snelheid van 45 km/u.
2: Je hebt rijbewijs BE en rijbewijs BE…
Met een BE-rijbewijs mag je een aanhanger trekken die zwaarder weegt dan 750 kilo, mits het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger (dus inclusief laadvermogen) maar onder de 3.501 kilogram blijft. Maar is het BE-rijbewijs afgegeven vóór 19 januari 2013, dan is het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger onbeperkt.
“Er zijn twee soorten rijbewijs BE”
Je mag dan iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Een grens aan het leeggewicht plus het laadvermogen bestaat dan niet. Er is wel een maximale trekhaaklast. Die moet weer groter zijn dan het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Lastig, al die uitzonderingen. Waarom niet één regel?
1: Dagrijverlichting uit!
Ondeugdelijke verlichting wordt in Nederland beboet met 140 euro. Een terecht bedrag, want gezien worden in het verkeer is van essentieel belang. Juist in dat ‘gezien worden’ zit een groot probleem. Te veel mensen rijden met ingeschakelde dagrijverlichting en die functioneert vaak niet goed.
“Bedien zelf de verlichting, dan blijf je scherp”
Bij schemer, een grijs wolkendek of een stevige regenbui schakelt het automatische lichtsysteem niet in en rijden automobilisten dus alleen met dagrijverlichting rond. Dat levert gevaarlijke situaties op, vooral als een auto dagrijverlichting heeft waarvan de achterlichten niet branden. Seinende medeweggebruikers die iemand attenderen op niet functionerende verlichting, worden vaak niet begrepen. De gouden tip: denk als bestuurder altijd zelf na over je verlichting. De beste oplossing is om gewoon zelf de verlichting te bedienen, zoals je vroeger altijd deed. Zo blijf je als automobilist scherp.