Opel Rocks Electric op het platteland, een goed idee? – AutoRAI TV
We nemen de proef op de som
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Opel positioneert zijn nieuwe volledig elektrische Rocks-e als het perfecte vervoersmiddel voor in de stad. Als een ‘citycar’. Maar juist mensen die verder achteraf wonen kunnen ook prima zo’n Opel Rocks-e gebruiken. Zou je zeggen, maar is dat ook echt het geval? Is de Opel Rocks-e op het platteland een goed idee?
Een snelle boodschap doen
We weten natuurlijk niet hoe het met de rest van Nederland gesteld is, maar in de omgeving waarin de auteur van dit verhaal woont, onder de rook van Breda, passeert met regelmaat een Renault Twizy. Niet zozeer in de grote stad, maar vooral achteraf. Diverse locals hebben een Twizy op de stoep staan voor een snelle boodschap verderop in het dorp of in de stad. Grappig is dat Renault de Twizy met de stad in het achterhoofd heeft ontwikkeld, maar dat juist ook mensen die achteraf wonen het voertuig hebben ontdekt. Is de Opel Rocks Electric ook een geschikte kandidaat?
Opel Rocks-e, de ultieme citycar?
Het bracht ons in ieder geval op het idee, want Opel doet met de Rocks-e hetzelfde. “Dit is de ultieme citycar”, horen we het merk zeggen. Leuk Opel, maar realiseer ook dat er mensen die achteraf wonen oren hebben naar dit voertuig. De Opel Rocks Electric is relatief goedkoop in aanschaf en dus voor veel mensen bereikbaar om als extra voertuig aan te schaffen. Bijvoorbeeld voor ‘de snelle boodschap’, een bezoek aan de kapper of het halen van een frietje in het dorp verderop.
VIDEO: Met de Opel Rocks-e rijden op het platteland?
En de fiets dan?
Nu horen we je zeggen: wat is er mis met de fiets? Laat staan een elektrische fiets? Een goed punt, maar lang niet alle mensen zijn fysiek in staat om te fietsen. Of ze zijn gewoon lui, dat kan ook. Wat de situatie ook is: een Opel Rocks Electric kan uitkomst bieden. Bovendien zit je lekker droog als het regent.
Grote afstanden, kleine afstanden?
Stel jezelf ook eens de vraag waarvoor jij je huidige auto nu eigenlijk gebruikt. Is dat vooral voor het afleggen van grotere afstanden? Of juist alleen maar voor die kleine stukjes naar het dorp verderop? En wat als je slechts 15 kilometer verderop werkt? Is die auto dan nog wel nodig? Met andere woorden: kun je ook niet uit te voeten met een voertuig als de Opel Rocks-e? Hij rijdt maar 45 km/u, maar dan nog. Het is wel een optie. Als je er voor open staat.
“45 km/u is best een aangenaam tempo. Zie je tenminste nog wat van de omgeving”
De proef op de som
Wij hebben het geprobeerd. De conventionele auto bleef thuis staan en voor alle ritjes naar de supermarkt, kapper of familieleden in de buurt hebben we de Opel Rocks-e gepakt. Dat is uitstekend bevallen. Sterker nog: zelfs met een rijbereik van 75 kilometer kun je nog best wat ritjes maken voordat de Opel Rocks-e weer aan de lader moet. Opladen duurt ook niet zo lang, want het accupakket is ongeveer 5,5 kWh groot, waardoor de batterij van 0 naar 100 procent in ongeveer 5 uur weer is opgeladen. Dat zijn acceptabele tijden. Opladen kan thuis, of bij een publiek laadpunt. Dan heb je wel een speciale adapter nodig.
26,3 kilometer per dag
Wist je overigens dat een Nederlandse personenauto in 2021 gemiddeld 10.600 kilometer reed? Dat is iets meer dan in 2020, toen ging het nog om 10.500 kilometer. Dit alles blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Als je puur naar particulieren kijken, dan komen we uit op een nog lager gemiddelde. In 2021 was dat 9.600 kilometer. Met andere woorden: mensen rijden helemaal niet zo veel met hun normale auto. Want als we 9.600 kilometer delen door 365 dagen per jaar, dan kom je uit op 26,3 kilometer per dag.
Opel Rocks-e, een volwaardig vervoersmiddel?
De vraag die we dus stellen: zou jij je normale auto wegdoen en genoegen nemen met een Opel Rocks-e? Maximaal 45 km/u. Slechts twee zitplaatsen. Geen airco. Voor de muziek moet je zelf een Bluetooth-speaker meenemen. Dus nee, echte luxe heb je niet. Maar weet je wat: we hebben het geen enkel moment gemist. De Rocks-e kan prima door als volwaardig vervoersmiddel. Je komt er zelfs in tot rust, want 45 km/u is best een aangenaam tempo. Zie je tenminste nog wat van de omgeving.
Brommobiel, zonder brom
Op papier is de Rocks-e natuurlijk een brommobiel en dus moet je je ook houden aan de regels die op een brommobiel van toepassing zijn. Sommige wegen mag je dus niet in, maar in de omgeving waarin wij hebben gereden – onder de rook van Breda – heeft dat ons op geen enkele manier beperkt in de vrijheid. Af en toe werden we ingehaald door een auto, om daar even later weer achter aan te sluiten. Met 45 km/u lever je dus echt niet zoveel tijd in, al lijkt dat op papier wel het geval te zijn.
Ruimer dan je denkt
Boodschappen doen is ook geen probleem, want je hebt meer dan genoeg bagageruimte voor de bijrijdersstoel. De Opel Rocks-e voelt door zijn slimme interieurindeling ook lekker ruim aan. Sterker nog: hij voelt aan als een auto. Een groter compliment kunnen we deze Opel niet geven. Ja, de Opel Rocks-e is geschikt voor in de stad en dus is het een ‘citycar’. Maar ook op het platteland staat hij zijn mannetje. We noemen de Rocks-e daarom ook graag de ideale ‘poldercar’.
Tekortkomingen begrijpen en accepteren
Wie de tekortkomingen van deze Rocks-e begrijpt en accepteert, kan hem uitstekend gebruiken als boodschappenvervoer of voor familiebezoek, wat de bestemming van je rit ook is. Houd rekening met iets meer reistijd, maar daar krijg je wel rijplezier voor terug. En heel veel blikken van mensen die vol verwondering naar deze aandoenlijke Opel kijken. Stiekem vindt iedereen hem wel leuk.
De regels van een brommobiel
Tot slot nog even wat regels die van toepassing zijn op een brommobiel en dus ook voor de Opel Rocks-e. Op de rijbaan is de maximumsnelheid van een brommobiel 45 km/u, op een fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40 km/u. Op een fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.
Verkeersbord C15
Je mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom, maar het is verstandig op de borden te letten. In het bijzonder verkeersbord C15. Als een weg met verkeersbord C15 gesloten is voor (brom)fietsen en gehandicaptenvoertuigen, dan mag je er een brommobiel rijden, tenzij de brommobiel is ingericht voor het vervoer van gehandicapten.
“Heel veel blikken van mensen die vol verwondering naar deze aandoenlijke Opel kijken”
Verkeersbord C9
Kom je verkeersbord C9 tegen? Dan mag je met een brommobiel niet op deze weg rijden. Dit bord betekent gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen).
Meer volgt!
AutoRAI.nl heeft langere tijd met de Opel Rocks-e gereden. We komen daarom binnenkort bij je terug met een uitgebreide rijtest inclusief alle specificaties. Maar we gaan ook in detail in op de kosten van een Opel Rocks-e. Denk aan aanschaf, private lease of financieren. Daar volgt een aparte video van. Meer Rocks-e-content volgt dus. Stay tuned. Voor nu alvast deze video waarin we met de Opel Rocks-e rijden op het platteland.