Rijtest Opel Karl – de nuchtere Hollander
Voor de internationale persintroductie van de nieuwe Opel Karl kiest de Duitse fabrikant geen warm, exotisch oord. We testen hem ‘gewoon’ in Nederland. En dat is niet voor niets.
De Opel Karl is een auto in het Asegment en neemt het op tegen bijvoorbeeld de Toyota Aygo, Hyundai i10 en Suzuki Celerio. Het is Opels eerste model in deze prijsklasse.
Volgens Werner Jöris, Lead Development Engineer bij Opel, is het nuchtere Nederland de perfecte locatie om de nieuwe Opel Karl voor te stellen aan de pers: “De Karl heeft weinig bling bling, hij is lekker nuchter, net als de Hollanders. Toch is hij wel mooi om te zien, net als het land waar we ons nu bevinden.”
[gallerij-1]
Het verstandige broertje
Je kan de Opel Karl ook wel zien als het verstandige broertje van de Opel Adam. Ze zijn allebei ongeveer even groot, maar toch weer heel verschillend. De Opel Adam is er voor mensen die een hippe auto willen en voor wie drie deuren genoeg is. De Karl is praktischer vanwege zijn vijf deuren en vijf zitplaatsen, maar kent minder personalisatiemogelijkheden.
De Karl is vernoemd naar een van de zonen van de oprichter van Opel. Diezelfde Karl veranderde de fietsfabrikant Opel naar het autobedrijf dat we nu kennen. De huidige Karl staat ook voor verandering. De Duitse autoproducent had nog niet eerder een auto in deze prijsklasse en Opel verwacht er veel van. Het A-segment omvat namelijk 20 procent van alle autoverkopen in Nederland. De Karl is dus erg belangrijk in de zoektocht naar meer marktaandeel.
[gallerij-2]
Verstandige motorisering
De 1,0-liter benzinemotor (55 kW/75 pk) is specifiek voor de nieuwkomer ontwikkeld. In de basis is het dezelfde driecilindermotor uit de Adam, maar dan zonder turbo. Het spannende randje is er dan wel van af, maar hiervoor krijg je wel een verstandig brandstofverbruik terug. Volgens de testcyclus verbruik de Karl 4,3 liter benzine per 100 kilometer. De bijtelling is vastgesteld op 20 procent. Tijdens de test kwamen we uit op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. Wat opvalt, is hoe trillingsvrij de motor loopt. Bovendien maakt de motor weinig lawaai.
Meer bling bling voor het interieur
Voor 10.595 euro stap je in de Opel Karl Selection. Dan krijg je vijf zitplaatsen, elektrische ramen vóór en zelfs al cruisecontrol. Het stuur is volledig verstelbaar en ook de hoofdruimte is dik in orde. Bovengemiddeld lange bestuurders kunnen prima zitten in Opels compacte auto.
Heb je iets meer te besteden, dan is er de Edition-uitvoering (11.595 euro) met airconditioning en een infotainmentsysteem. Bij het zien van de optielijst gaat de ‘geen bling bling-gedachte’ een beetje wankelen, op een positieve manier. Je kunt namelijk kiezen voor luxe opties zoals een verwarmbaar stuurwiel, verwarmbare stoelen, parkeersensoren en een groot schuifdak. Verder is het interieur netjes afgewerkt met verschillende materialen, zoals hoogglans zwarte delen rond de middenconsole. Een chroomkleurig randje om de toerenteller is een mooie finishing touch. Het stuur, dat je immers het meeste beet hebt, ligt lekker in de hand.
Door de soepele motor, de goede zitpositie is het rijden in de Karl erg aangenaam. Parkeren gaat gemakkelijk door de City-functie, waardoor het sturen superlicht gaat. Veel haast moet je echter niet hebben, maar daar is de vlottere Adam voor.
[gallerij-3]
IntelliLink 2.0
In de gereden Opel Karl zat een prototype van Opels Intellilink 2.0. Dit systeem is voorzien van Apple Carplay en Android Auto. Door je telefoon aan te sluiten, kun je via het scherm in de auto je telefoon bedienen, inclusief navigatie en apps als Spotify. In tegenstelling tot veel van dit soort systemen, werkt Opels Intellilink erg soepel en snel. Het systeem is leverbaar vanaf januari 2016.
[gallerij-4]