Autotest – Opel Karl Rocks
Karl heeft een stoere snor gekregen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wat doe je als je als autofabrikant constateert dat er wereldwijd enorme vraag is naar SUV’s? Juist, dan kom je met SUV’s. Precies dat doet Opel. De Mokka X ken je natuurlijk al en later dit jaar introduceert Opel nog de Crossland X en Grandland X. Opel kijkt ook naar de kleintjes. In dit geval naar de Karl. Vanaf nu is er een Karl met stoere snor, de Karl Rocks. Een goede keuze? Of kun je beter voor de Karl met gladgeschoren wangen gaan?
18 millimeter hogere wielophanging
Wat heeft Opel gedaan? Dat zie je natuurlijk direct. Opel geeft de Karl Rocks een herkenbaar, stoer uiterlijk. Hij heeft zwarte bumpers, zijskirts, tweekleurige 15-inch wielen, blauwe Favo-interieurbekleding, een dakrails en, het belangrijkste, een met 18 millimeter verhoogde wielophanging. Dat laatste blijkt met name handig bij het nemen van drempels, maar voor de rest zijn al extra’s gewoon uiterlijk vertoon.
Dat recept hebben we al eerder gezien
Het is en blijft natuurlijk een praktische vijfdeurs A-segment hatchback die Opel gehesen heeft in werkoverall en voorzien heeft van modderlaarzen. Het is bovendien een recept dat we al kennen van meerdere fabrikanten. Denk maar aan de Volkswagen Cross-up, de Dacia Sandero Stepway en natuurlijk de Fiat Panda Cross. Auto’s die overigens allemaal iets duurder zijn dan de Karl Rocks, behalve de Sandero Stepway. Die heb je ook voor een milletje vanaf 15.
A post shared by Bart Oostvogels (@bartoostvogels) on
Volwassen autootje
Waarom zou je voor de Karl Rocks moeten kiezen? Het is net als de reguliere Karl, de versie met blotebillengezicht dus, een heel volwassen autootje met een prima wegligging en een ruim interieur. Ook voor langere mensen achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte. De Karl Rocks is voor een A-segment hatchback bovendien erg goed gebouwd. De afwerking van het interieur is heel netjes. Wel harde plasticsoorten hoor, maar dat is normaal in het A-segment. Het ziet er gewoon heel netjes uit. Jammer: het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar en de hendels van de richtingaanwijzer en ruitenwissers zitten wat ver weg. Ook is het instrumentarium soms wat lastig af te lezen als de zon schijnt.
De benzinemotor
Last van motorkeuzestress? Niet bij Opel hoor. De Duitse autofabrikant levert alleen een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 55 kW (75 pk) en 95 Nm trekkracht. Deze presteert behoorlijk. Het gemiddelde verbruik schommelt tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Op de snelweg betekent 120 km/u rijden dat de motor 3.500 toeren per minuut draait. Je kan kiezen uit een handgeschakelde vijfbak (vanaf 14.745 euro) of betaalt 800 euro meer voor de EasyTronic-automaat (15.545 euro).
“De afwerking van het interieur is heel netjes. Wel harde plasticsoorten hoor, maar dat is normaal in het A-segment.”
Hoe presteert de automaat?
Deze testauto, gespoten in de gewaagde kleur Pastel Green, is voorzien van die gerobotiseerde vijfbak. Je kan de EasyTronic-bak zelf het werk laten doen (D) of kiest ervoor om zelf te schakelen met de versnellingspook. Dat laatste werkt het beste. Je moet de transmissie namelijk een beetje helpen met het kiezen van het beste schakelmoment. In de D-modus moet je licht van het gas om de transmissie tot opschakelen te dwingen.
“Je kan de EasyTronic-bak zelf het werk laten doen (D) of kiest ervoor om zelf te schakelen met de versnellingspook. Dat laatste werkt het beste.”
Weinig wegenbelasting
In de M-modus (manueel) bepaal je zelf de schakelmomenten. Ook hier is het advies: even het gaspedaal liften. Dat resulteert in de snelste verzetswisseling. De transmissie doet gewoon zijn werk en is een prima keuze voor iemand die graag een automaat wenst, maar wat ons betreft volstaat de handgeschakelde vijfbak. Deze schakelt prima en het scheelt weer 800 euro. In het A-segment toch veel geld. Nu we het toch over pegels hebben: de Karl Rocks weegt maar 839 kilogram. Dat komt neer op 55 euro wegenbelasting per kwartaal (provincie Noord-Holland). Lekker goedkoop dus.
“Jawel, in deze Karl Rocks zit gewoon internet.”
Wifi!
Opel levert de Karl Rocks alleen als Online Edition. Dat brengt ons bij twee sterke punten van de auto: Opel OnStar en geïntegreerde WiFi. Jawel, in deze Karl Rocks zit gewoon internet. Momenteel uniek in het A-segment. Waar het vooral om gaat: je moet vallen voor het stoerdere uiterlijk. Jij mag het zeggen. Karl met snor of zonder snor? In beide gevallen zit je goed.