Opel Grandland GSe: plug-in hybride SUV met 300 pk!
Bijna de krachtigste productie-Opel ooit
Opel maakt serieus werk van het GSe-label. Na de Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe is de Grandland de volgende Opel die het label mag gaan dragen. Waar de beide Astra’s het niet verder schoppen dan 225 pk, zoekt Opel het met de Grandland GSe een stukje hogerop.
Niet helemaal nieuw
Wie denkt dat de Opel Grandland GSe slechts een paar sportieve accenten heeft en het feestje daarmee ophoudt, heeft het mis. Dat begint bij de aandrijflijn. De SUV is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder turbo en twee elektromotoren (een op iedere as). Het systeemvermogen van die krachtbronnen komt uit op 300 pk. Dat is behoorlijk wat meer dan de Astra’s GSe en slechts nipt minder dan de Insignia OPC van een tijdje terug. Die laatste schopte het met zijn 2,8-liter V6 namelijk tot 325 pk.
Het resultaat van die 300 pk is dat de Grandland GSe desgewenst in 6,1 seconden naar de 100 km/u spurt. Leuk, want dan ben je je buurman met zijn elektrische Skoda Enyaq RS iV toch mooi te snel af. De topsnelheid ligt op 235 km/u. Rij je volledig elektrisch, wat dankzij de plug-in hybride aandrijflijn ook kan, dan kun je maximaal 135 km/u rijden.
Helemaal nieuw is de aandrijflijn overigens niet. Hij lag namelijk al in de sterkste plug-in hybride variant van de Opel Grandland X. Het was wellicht leuk geweest als Opel de krachtigere 360 pk sterke aandrijflijn uit de Peugeot 508 PSE uit de rekken had getrokken, maar met 300 pk mag je natuurlijk ook niet klagen.
Focus op rijdynamiek
De aandrijflijn is dus al bekend, maar dat geldt niet voor de rest van de Grandland GSe. Vanbuiten is de sportieve SUV te herkennen aan een opvallende diffuser achter, een GSe-badge op de achterklep en 19-inch lichtmetalen wielen. Is dat onderscheid nog niet voldoende voor je, dan kun je de Grandland GSe optioneel bestellen met de zwarte motorkap die te zien is op de foto’s.
Om de auto te laten rijden zoals hij eruit ziet, krijgt de Grandland GSe allereerst een unieke afstelling voor de stuurinrichting, waarmee de auto directer moet sturen. Verder neemt Opel het onderstel onder handen met een unieke wielophanging met McPherson-veerpoten voor, een multi-link-achteras, stevigere veren en schokdempers met Koni FSD-technologie. Dat laatste staat voor Frequency Selective Damping, oftewel een adaptief onderstel.
Prijs Opel Grandland GSe
Binnenin de Grandland GSe zit je op speciale met Alcantara beklede sportstoelen die AGR-gecertificeerd zijn. Het dashboard is dan wel weer identiek aan de reguliere Grandland. Wat de Opel Grandland GSe precies gaat kosten, maakt Opel in een later stadium bekend.