Opel gaat de strijd aan
Opel werkt hard aan een comeback. Voor het eerst in veertien jaar heeft het merk in Europa marktaandeel gewonnen. De fabrikant verkocht vorig jaar 1,064 miljoen auto’s en veroverde daarmee een marktaandeel van 5,61 procent. Dit maakt Opel de op twee-na grootste autofabrikant van Europa.
Om de groei kracht bij te zetten, is Peter Küspert vorig jaar aangesteld tot vice president sales en aftersales. “Toen ik begon bij Opel merkte ik al dat er veel dingen in beweging waren voor de comeback van Opel,” aldus Küspert. “Er lag al een solide basis van de juiste mensen en veel kennis.” Nieuwe modellen en motoren Een comeback is niet mogelijk zonder goede auto’s. General Motors (GM) heeft vier miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen en motoren. De komende drie jaar wil Opel maar liefst 23 nieuwe modellen en 13 nieuwe motoren en transmissies ontwikkelen. Opel wil een grote slag maken met de Corsa, de Astra en de nieuwe Meriva. De laatste twee krijgen de nieuwe 1.6-liter ‘fluisterdiesel’. Met deze zuinige diesel gaat Opel de strijd aan met andere zuinige auto’s in hetzelfde segment. Trots op Opel “Met de nieuwe modellen en motoren is een goede basis gelegd, nu moeten we dit nog vertalen naar verkopen,” vertelt Küspert. Eén van de speerpunten is het versterken van het merk: Opel moet herontdekt worden door de klant. “Het basiswoord is ’trots’. De trots van medewerkers op de nieuwe modellen, de trots van de klant op hun auto. Dat bereik je niet in één keer, maar met allemaal kleine stapjes komen we er.” Het begint door de slogan Wir leben Autos letterlijk te nemen. “We bieden medewerkers aan om onze nieuwe modellen te rijden en te ontdekken. Zo ervaren ze zelf de stappen die we hebben gezet en kunnen ze ambassadeur van Opel worden. Daarnaast moeten klanten de kwaliteiten ontdekken. Alles draait om het rijden met de auto’s.” “We willen dat onze klanten onze trots voelen en delen, zodat ze trots hun Opel-sleutel in het restaurant op tafel kunnen leggen,” aldus Küspert. “We vechten ons terug naar de plek die we verdienen en zijn bezig met een geweldige comeback. We zijn aan het winnen en die spirit houden we vast. We schuiven een plaats op en worden de nummer twee van Europa.”