Autotest – Opel Crossland X 1.6 CDTi
Inclusief top 5 plus- en minpunten
De Opel Crossland X reden we eerder al met de 1.2 Turbo benzinemotor. Nu ‘crossen’ we een week lang door Nederland met de 120 pk sterke 1.6 CDTI-dieselmotor. Is de Opel Crossland X met zo’n turbodiesel een goede keuze? Wat is het gemiddelde verbruik? En wat krijg je voor je geld? Hier de antwoorden.
Druk in het B-segment
Het is druk in het B-segment van compacte crossovers. In de afgelopen maand zijn er alweer drie nieuwe modellen aangekondigd: de Kia Stonic, Hyundai Kona en de Seat Arona. Allemaal extra concurrentie voor deze Opel Crossland X: de tweede B-segment crossover van Opel. De tweede? Zeker, de Mokka X is namelijk ook een B-segmenter, alleen positioneert Opel dit X-model iets hoger in de markt.
VIDEO: Opel Crossland X 1.6 CDTi (2017) – AutoRAI TV
https://www.youtube.com/watch?v=8QhodrO90P4&ecver=2
Achterhoofd
Toch verschillen de Crossland X en Mokka X elkaar niet heel veel. Het prijsverschil blijft beperkt tot zo’n 4.000 tot 5.000 euro. Goed, wat kost zo’n Crossland dan? De vanafprijs voor een 1.2 driepitter met 60 kW (81 pk) begint bij 19.999 euro. Een lokprijs, want de versie die je minimaal moet hebben – de Online Edition met airco – kost 22.199 euro. Reken dus met die prijs in je achterhoofd.
“De Crossland X is in onze optiek beter af met een (goedkopere) benzinemotor. Het brandstofverbruik van de dieselmotor is niet overtuigend en de verschillen in het trekvermogen zijn klein.”
1.6 CDTI met 120 pk
De 120 pk sterke 1.6 CDTI- dieselmotor inclusief handgeschakelde zesbak kost op z’n minst 26.999 euro. Een stevig bedrag, absoluut, maar Opel rechtvaardigt de prijs door de Crossland X te voorzien van een rijke standaarduitrusting. De ultieme verwennerij biedt de Crossland X 1.6 CDTI Innovation, zoals ook deze testauto is uitgevoerd. Die kost dan weer wel 28.699 euro en met wat extra opties loopt die prijs op richting de dertig mille.
Head-up display
De Innovation biedt luxe bekleding, een armsteun voor de bestuurdersstoel, keyless entry, parkeersensoren achter en een IntelliLink-infotainmentsysteem met geïntegreerde navigatie. Niet vergeten aan te vinken: het 399 euro kostende head-up display. Daar heb je ontzettend veel plezier van. Eveneens fantastisch blijft Opel OnStar met geïntegreerde wifi-hotspot. Ideaal voor het streamen van Spofity en kinderen kunnen achterin video’s bekijken. Opel hanteert een gratis proefperiode, maar daarna moet je een abonnement nemen (niet verplicht).
“Om te zien is de Crossland X best een apart autootje. Hij is hoog en vrij smal en heeft daardoor een bijzondere, ietwat geknepen uitstraling.”
Vlotte diesel met beperkt trekvermogen
De viercilinder turbodiesel met 120 pk is heel koppelrijk, vooral onderin het toerengebied. De motor brengt meer dan voldoende tempo in de SUV. Je moet jezelf wel afvragen of je een Crossland X met diesel wenst te hebben. De Crossland X is in onze optiek namelijk beter af met een (goedkopere) turbobenzinemotor. Vooral omdat het brandstofverbruik van de dieselmotor niet superovertuigend is. Het gemiddelde verbruik schommelde tussen de 1 op 18,5 en 1 op 20. Netjes, maar het verschil met de eerder geteste 1.2 Turbo benzine met 110 of 130 pk is daardoor klein.
Doorsparen voor Mokka X
Voor het trekgewicht hoef je het ook niet te doen. De 1.2 Turbo benzinemotor met 130 pk mag 840 kilogram geremd trekken, de dieselmotor slechts 30 kilogram meer. Voor een wat grotere caravan is dat niet genoeg. Voor caravanrijders is het beter om door te sparen voor een Mokka X met 110 pk sterke 1.6 CDTI. Die mag namelijk 1.500 kilogram geremd trekken.
Besturing
De besturing van de Crossland X is bijzonder licht. Wel direct, maar er is weinig gevoel zoals bij vrijwel alle B-segment crossovers. Ook valt op dat de voorwielophanging wat zacht is afgesteld. De Crossland X helt daardoor aardig over in bochten, al is dat niet heel storend. Drempels neem je daarentegen met het grootste gemak.
“De viercilinder turbodiesel met 120 pk is heel koppelrijk, vooral onderin het toerengebied”
Ruimte in overvloed
Waar de Crossland X meer in uitblinkt is praktisch gebruiksgemak. De verstelbaarheid van het stuurwiel is uitstekend (zowel in diepte als hoogte verstelbaar). En ruimte is er in overvloed, ook achterin en in de bagageruimte. Wil je meer bagageruimte, dan schuif je de achterbank iets naar voren. Andersom kan natuurlijk ook. Klein minpuntje: de A-stijl is wat aan de dikke kant.
PSA
Om te zien is de Crossland X best een apart autootje. Hij is hoog en vrij smal en heeft daardoor een bijzondere, ietwat geknepen uitstraling. Toch staat er een échte Opel. Dat Opel winkelt bij PSA – de Crossland X deelt het platform en de motoren met de volgende generatie Peugeot 2008 – is niet merkbaar. Opel heeft er een knap eigen sausje over heen gegoten.
Conclusie
De Crossland X is de zoveelste B-segment crossover. Met zo’n groot aanbod is het lastig om te vertellen waarom je voor een Crossland X zou moeten gaan. Hij is allereerst comfortabel, ruim, praktisch en ten tweede ook goed uitgerust, maar dat heeft wel een vrij forse prijs. Echt uitblinken doet deze Crossland X dankzij Opel OnStar en 4G Wifi.
“Het gemiddelde verbruik schommelde tussen de 1 op 18,5 en 1 op 19,5.”
Top 5 minpunten
- De bedieningsknop voor het verstellen van de zijspiegels is moeilijk bereikbaar dankzij het schuine deurpaneelontwerp. Mensen met dikkere vingers kunnen lastig bij de linker toets.
- Een indicatie waar de tankopening zit, ontbreekt bij de analoge brandstofmeter. De indicatie zit verstopt in de boordcomputer. Dat is soms even zoeken.
- De voorwielophanging is wat zacht, waardoor de auto wat snel overhelt in bochten. Voor drempels is het wel weer fijn, die neem je met het grootste gemak.
- Het derde verzet van de transmissie is soms wat lastig te bereiken. De pook moet echt eerst in de middenstand staan. Vloeiend overschakelen van twee naar drie is daardoor wat lastig. Transmissie schakelt voor de rest erg prettig en direct. De pook is overigens aan de lange kant.
- De zittingen van de achterbank zijn wat vlak. Je ziet óp de stoelen, in plaats van erin. Voorin zijn de stoelen wel erg goed.
Top 5 pluspunten
- Het head-up display is een fantastische aanvulling en biedt alle relevante informatie die je kan wensen: toegestane snelheid, de snelheid die je rijdt en navigatie-instructies. Ideaal.
- Uitstekende instelbaarheid van het stuurwiel. Zowel in hoogte als diepte verstelbaar.
- Heel koppelrijke dieselmotor die ook stil is.
- Goede werking van IntelliLink-infotainmentsysteem. Erg vlot en met duidelijke menustructuren.
- Wifi! Probleemloos Spotify streamen en internetten in heel Europa. Leuke voorziening waarvoor Opel wel abonnementskosten rekent. Maar zeker de moeite waard.