‘Voorwielaandrijving voor Opel Astra OPC’
Testrijders lovend na rijden in prototype
Als Opel een sportieve Astra OPC (Opel Performance Center) introduceert, dan krijgt het model sowieso voorwielaandrijving. Het platform van de Astra is in de basis niet geschikt voor een AWD-systeem, verklapt een Astra-engineer in een interview met AutoRAI.
Voorwielaandrijving lichter dan AWD
“Als we wel een AWD-systeem ontwikkelen voor de Astra, dan vergt dat een flinke investering omdat het platform van de Astra alleen geschikt is voor voorwielaandrijving”, aldus de engineer die liever niet bij naam wordt genoemd. “Een ander nadeel is dat met een AWD-systeem de gewichtsbesparing van 200 kilogram verloren gaat.” De nieuwe Astra is aanzienlijk lichter dan de vorige generatie. Door het toevoegen van een extra as naar de achterwielen, moet Opel een bredere cardanastunnel ontwikkelen. Dat kost geld en voegt flink wat gewicht toe.
Voorwielaandrijving
“Als we een Astra OPC uitbrengen, dan krijgt het model sowieso voorwielaandrijving. We hebben een prototype ontwikkeld met de juiste krachtbron met turbo, het juiste differentieel en een sportieve onderstelset-up. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit écht een verdomd goede auto is. Het is ongekend wat een effect 200 kilogram gewichtsbesparing heeft”, vertelt de engineer enthousiast.
[parallex-1]
OPC-fans
Wanneer Opel een Astra OPC introduceert, kan de engineer niet vertellen. Volgens hem heeft het model nog geen goedkeuring gekregen van het management, al realiseert Opel wel dat er een grote groep OPC-fans op aan het wachten is. “Het is een belangrijke auto voor Opel.” Eén ding is zeker: als de performance hatchback komt, dan blijft het een vijfdeurs. De vraag naar een driedeurs hatchback neemt af, vandaar dat Opel de Astra hatchback alleen levert met vijf deuren. Over een Astra OPC Sports Tourer wilt Opel niets kwijt.
Huidige model
De huidige Opel GTC OPC, de driedeursversie van de vorige generatie Astra, heeft een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 206 kW (280 pk) en kost momenteel 49.995 euro. Een nieuwe Ford Focus RS met vierwielaandrijving en 257 kW (350 pk) kost hetzelfde.
[gallerij-1]