Opel Adam krijgt driecilindermotor
Driecilindermotoren rukken op. Ford, Renault en de VW groep leveren ze al, BMW komt ermee en ook Opel doet dat. Op de IAA begin september presenteert de fabrikant deze nieuwe krachtbron. De Opel Adam krijgt hem volgend jaar als eerste.
Motoren met driecilinders zijn compact, zuinig en dankzij moderne turbotechnologie toch even sterk te maken als een viercilinder. Juist dat gunstige verbruik is in deze tijd van CO2-reductie gunstig, want minder brandstof betekent een lagere uitstoot. Opel claimt voor zijn nieuwe driecilinder een tot 20 procent gunstiger benzineverbruik dan de 1,6-liter viercilinder die het merk nu in diverse modellen levert. De driepitter heeft echter een bescheidener inhoud van 1,0-liter. Dankzij een turbo, variabele kleptiming en directe brandstofinspuiting komt hij toch aan 85 kW vermogen en hij levert zijn maximale trekkracht van 166 Nm tussen 1.800 tot 4.700 toeren per minuut. Opel Adam In de praktijk zal het dus een soepel op het gas reagerende motor zijn. Maar dan blijkt pas als hij volgend jaar in de Opel Adam debuteert. Later zullen andere modellen volgen. De driecilinder is de eerste van een compleet nieuwe motorengeneratie met nog meer driecilinder- en ook viercilinderversies in het verschiet met een inhoud tot 1,6-liter. Verfijnd “Bij de ontwikkeling van deze kleine motor namen we ons niet alleen voor om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te minimaliseren. We wilden ook aantonen dat de driecilinders even verfijnd kunnen zijn als motoren met vier cilinders of meer”, zegt Dr. Matthias Alt, Opels Chief Engineer voor kleine benzinemotoren “Dit is een heel energieke en verfijnde driecilindermotor die geen compromissen sluit op het vlak van rijplezier.” Door onder meer een balansas heeft Opel de trillingen aangepakt. Versnellingsbak Opel heeft ook een nieuwe, lichtgewicht versnellingsbak ontwikkeld voor gebruik in combinatie met de driecilinder krachtbron. Met zijn 37 kg is hij ongeveer 30 procent lichter dan een vergelijkbare zesversnellingsbak.