Autotest – Hoe zuinig is de Toyota C-HR Hybrid?
Met Toyota’s opvallende crossover over de Autobahn
Een autotest met de Toyota C-HR Hybrid door Duitsland bewijst dat de crossover behalve op papier ook in de praktijk zuinig is. Dat de Toyota C-HR Hybrid nog meer pluspunten biedt, ontdekten we eveneens tijdens de autotest die ons naar de Alpen leidde.
Het gemiddelde verbruik is…
Om met de deur in huis te vallen: 5,4 liter per 100 kilometer. Ofwel: 1 op 18,5. Dat is het gemiddelde brandstofverbruik dat de Toyota C-HR in het kleurendisplay van zijn instrumentarium aangaf. Na volgens diezelfde boordcomputer over een afstand van 2.246 kilometer heen en weer te zijn gereden naar Oostenrijk. Hoe zagen die kilometers eruit?
“Oerwoud aan snelheidsbeperkingen en vele wegversmallingen bij wegwerkzaamheden.”
Wir bauen für Sie
Wie ook wel eens door Duitsland richting de Alpen rijdt, weet dat de jaren van voorbijrazende Porsche’s wel een beetje op hun retour zijn. Dat komt door het oerwoud aan snelheidsbeperkingen en de vele wegversmallingen bij wegwerkzaamheden. Je weet wel: ‘Wir bauen für Sie’. Doet je beseffen dat je niet te veel moet mopperen. Zie dat maar eens voor elkaar te boksen in bijvoorbeeld een Boxster S. Als bestuurder van een dergelijke sportauto kan je waarschijnlijk niet wachten om de 200 km/u aan te tikken.
Buitenaards
In een Toyota C-HR Hybrid zijn de Duitse snelwegversmallingen waar je 60 of 80 km/u mag rijden minder zenuwslopend. De auto haalt sowieso geen 200 km/u. En bij lagere snelheden rijd je volledig elektrisch. En juist dat is allesbehalve zenuwslopend. Het is stil aan boord en door het licht zoemende geluid van de aandrijflijn, voelt het alsof je in de meest futuristische auto rijdt die zich door de wegversmalling wurmt. Qua design klopt dat ook wel; niet eerder zag een productiemodel van Toyota er zo buitenaards uit als de C-HR.
Fluwelen voetje
Doordat je tamelijk hoog zit, kijk je op de eerdergenoemde Porsche Boxster S neer. Letterlijk dan, figuurlijk toon je waarschijnlijk meer ontzag. Bij zo’n 80 km/u vraagt het elektrisch rijden in de C-HR wel om een fluwelen voetje. Als je het gaspedaal iets te ver indrukt, schakelt de benzinemotor bij, ervoeren wij tijdens de autotest. Dat merk je nauwelijks, een bewijs van Toyota’s jarenlange ervaring met hybride techniek. Al in 1997 bracht het zijn eerste hybride auto op de markt, de Prius.
“Hij stuurt direct. Zowaar een hybride auto met een sportief randje.”
Verrassend veel ruimte
Als Toyota’s crossover elektrisch rijdt, verbruikt-ie uiteraard geen brandstof. Dat compenseert de momenten waarop we tijdens de autotest de wegwerkzaamheden achter ons laten en met 160 km/u de weg vervolgen. Wanneer het heuvelopwaarts gaat, moet de C-HR meer z’n best doen. En dan nemen motorgeluid en verbruik toe. Verder valt op hoe stabiel de C-HR op de weg ligt en met welk gemak hij op vlak asfalt afstanden met hoge snelheden aflegt. Een prima reisauto. Vooral ook omdat er verrassend veel ruimte op de achterbank is. Getuige de laag aflopende daklijn van de Coupé High Rider verwacht je dat niet.
Nieuw platform, laag zwaartepunt
In de file die ons na de grens van Duitsland met Oostenrijk te wachten staat, rijdt de Toyota C-HR wederom grotendeels elektrisch. Het idee dat we hiermee de lokale luchtkwaliteit een duwtje in de goede richting geven, doet ons verstokte autoliefhebbers zowaar goed. Vooral als het rijplezier hier niet onder lijdt, zoals bij de Toyota C-HR. De crossover staat op een nieuw platform met een laag zwaartepunt. De hybride onderdelen zoals het accupakket zijn kleiner en lichter geworden. Door dit alles voelt de Japanse crossover tamelijk lichtvoetig aan. En hij stuurt direct. Zowaar een hybride auto met een sportief randje.
“De accu van de C-HR raakt natuurlijk een keer leeg. Maar het duurt best lang eer dat zover is.”
Knusse zitpositie
Dat sportieve karakter zie je terug in het interieur. Bijvoorbeeld de diepliggende klokken van het instrumentarium. Een toerteller is er echter niet. Die heeft plaatsgemaakt voor een teller die laat zien of de accu oplaadt (charge) en hoe hard de benzinemotor aan het werk is (eco en power). Iets minder sportief, maar dat wordt goedgemaakt door de hoge middenconsole, hierdoor knusse zitpositie, korte versnellingspook en goed steun gevende stoelen met vaste hoofdsteun.
Geen stekker
De accu van de C-HR raakt natuurlijk een keer leeg. Maar het duurt best lang eer dat zover is. Want tijdens het remmen laadt de accu weer op. En ook wanneer je voet van het gaspedaal gaat, krijgt de accu weer een deel van zijn kracht terug. Een stekker is niet nodig. En dus rijd je laadpalen voorbij. Daarentegen moet je wel af en toe bij een tankstation stoppen. Maar met het door ons gerealiseerde gemiddelde verbruik valt dat alleszins mee.
Rijkere standaarduitrusting
Toyota levert de C-HR ook als 1.2 Turbo met alleen een benzinemotor. Toch kiezen meer consumenten voor de duurdere Hybrid (30.320 versus 25.295 euro) weten we van een woordvoerder van Toyota Nederland. Niet volgens verwachting geeft de importeur toe. Een mogelijke verklaring is de rijkere standaarduitrusting van de Hybrid, inclusief een automaat. Ook denkt Toyota Nederland dat steeds meer consumenten de voordelen van een hybride Toyota inzien. Dat zijn het hoge comfort en stille interieur, met name als de auto elektrisch rijdt. En daar komt dus getuige onze autotest het lage brandstofverbruik bij.
“Toyota levert de C-HR ook als 1.2 Turbo met alleen een benzinemotor.”