Omoda 5: C-segment SUV voor een B-segment SUV prijs
Komt als Omoda 5 EV en Omoda 5 SHS-H
AutoRAI.nl
Nadat eerder in 2025 al de grote Omoda 9 SUV debuteerde, maakt nu de nieuwe Omoda 5 zijn opwachting, als volledig elektrische EV en als SHS-H met een hybride aandrijflijn. Beide modellen zijn per direct te bestellen. Opvallend is de prijs. Dit is een C-segment SUV voor een B-segment SUV prijs.
Hoe zat het ook alweer met Omoda en Jaecoo?
Zometeen de Omoda 5. Eerst even wat achtergrond. Omoda en Jaecoo maken deel uit van de wereldwijd opererende Chery Group, één van ’s werelds snelst groeiende autoconcerns. Chery werd opgericht in 1997. Het bedrijf heeft al meer dan 17 miljoen voertuigen verkocht in 120 landen en regio’s, inclusief meer dan 5 miljoen geëxporteerde auto’s buiten China. Daarmee is Chery al 22 jaar op rij de grootste auto-exporteur van China. De onderneming behoort tot de snelst stijgende merken binnen de Fortune Global 500. Wereldwijd werkt Chery met een innovatie-ecosysteem van meer dan 14.000 engineers, verspreid over acht R&D-centers, waaronder een toonaangevend Europees centrum in Frankfurt (Duitsland).
Op basis van de gedeelde merkvisie ‘samen met jonge mensen een mooi leven creëren’ onderscheidt Omoda & Jaecoo zich wereldwijd van concurrenten via twee duidelijke proposities. Waar Omoda zich ontwikkelt als “het meest toonaangevende crossover-merk ter wereld”, bouwt Jaecoo aan zijn positie als “het wereldwijde, elegante offroad-merk”. In Nederland zijn de modellen van Omoda & Jaecoo inmiddels leverbaar via een landelijk dekkend netwerk van zo’n twintig officiële dealervestigingen. In 2026 wordt het Nederlandse gamma verder uitgebreid met diverse nieuwe modellen, waarmee Omoda & Jaecoo zijn positie in het snel veranderende mobiliteitslandschap verder versterkt.
Design Omoda 5
Uiterlijk heeft de nieuwe Omoda 5 zijn eigen moderne designtaal, ‘Light of Movement’ genaamd. Het front heeft de vorm van een kenmerkende ‘X’ en straalt het sportieve, zelfverzekerde karakter van de auto uit. De smalle led-koplampen met hun kenmerkende horizontale dagrijverlichting accentueren optisch de breedte van de auto. Achter de elektrisch bediende achterklep van de EV-versie gaat een bagageruimte van 442 liter schuil, die met de achterbank neergeklapt naar wens kan worden uitgebreid tot 1.149 liter (SHS-H: 372 – 1.079 liter).
Het interieur
In het interieur bespeuren we standaard aanwezige sportstoelen die in het geval van de Premium-versie zijn voorzien van zesvoudige elektrische verstelling voor de bestuurder en voorpassagier inclusief stoelverwarming en -ventilatie. De stoelen zijn bekleed met synthetisch leder. Het klimaatcontrolesysteem met twee zones is voorzien van een PM2.5-filter om ultrafijne deeltjes uit de cabine te houden. Voor een goede balans tussen virtuele en fysieke bediening is een rij knoppen voor veelgebruikte functies, zoals de klimaatregeling, in de middenconsole geïntegreerd. Het infotainmentsysteem draait op een krachtige Qualcomm 8155 ‘Snapdragon’ chip. De krachtige 7 nm processor reageert snel op invoer van de gebruiker en ondersteunt 4G-connectiviteit inclusief een Wi-Fi-hotspot voor onder andere over-the-air software-updates, voor continue verbeteringen en extra functies.
Grote displays
Vóór de bestuurder bevindt zich een HD instrumentenpaneel van 12,3 inch dat essentiële rij-informatie weergeeft. Een tweede, gebogen 12,3-inch touchscreen is naar de bestuurder gericht en biedt een snelle bediening van het infotainmentsysteem. Een handige hulp is de natuurlijke spraakbesturing met behulp van een virtuele assistent. Die laatste is verbonden, zodat zijn mogelijkheden met de technologie mee-evolueren, wat de bruikbaarheid en het plezier verhoogt. Een Sony surround sound audiosysteem is standaard. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, voor naadloze smartphone-integratie, terwijl de 50W draadloze lader in de middenconsole inclusief een geïntegreerd koelelement altijd zorgt voor betrouwbare en snelle laadprestaties.
In de EV-uitvoering maakt het verbeterde EV-navigatiesysteem, dat gebruikmaakt van de toonaangevende kaarten van Here, het eenvoudig om gebruik te maken van openbare laadstations. Het systeem toont laders langs de route, bij welk netwerk ze horen, de laadkosten en of ze beschikbaar of in gebruik zijn.
Keuze uit volledig elektrisch of hybride
Met de introductie van de Omoda 5 biedt Omoda & Jaecoo klanten direct vanaf de introductie keuze uit twee aandrijfopties: een volledig elektrische versie en de SHS-H hybridevariant, die vertrouwt op Omoda & Jaecoo’s in-house ontwikkelde hybridetechnologie.
Eerst even de elektrische variant. Met een 61 kWh Lithium-Iron Fosfaat batterijpakket en een enkele motor op de vooras die 155 kW (210 pk) en 288 Nm aan koppel ontwikkelt, accelereert de Omoda 5 EV in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een range tot 402 kilometer (WLTP).
Aan de snellader wordt het accupakket van de Omoda 5 EV met een snelheid van 130 kW in slechts 28 minuten opgeladen van 30 tot 80%, terwijl de 11 kW on-board lader snel en gemakkelijk thuisladen mogelijk maakt. Daar kan het accupakket in 6 uur en 45 minuten worden opgeladen van 0-100%. De batterij kan ook externe apparaten van stroom voorzien, zoals waterkokers of koelkasten, door gebruik te maken van de V2L-mogelijkheid (vehicle-to-load).
Terwijl de auto is aangesloten op het stopcontact, verwarmt of koelt de preconditioning-functie de batterij automatisch om de ideale bedrijfstemperatuur te bereiken. Door hiervoor stroom van het elektriciteitsnet te gebruiken in plaats van stroom te onttrekken aan het accupakket zelf, wordt de actieradius vergroot. Onderweg laadt regeneratief remmen het accupakket bij wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. Tijdens dit proces remt de auto ook af, waardoor de reguliere remmen minder hoeven te worden gebruikt, er minder slijtage optreedt en er minder fijnstof wordt gevormd. Bestuurders kunnen voor de energierecuperatie drie verschillende instellingen kiezen – laag, medium en hoog – waarbij de hoge modus ‘one-pedal-driving’ mogelijk maakt. Tijdens het remmen kan de Omoda 5 EV tot 80 kW energie terugwinnen.
Omoda 5 SHS-H: de hybride
Naast de volledig elektrische variant is er de Omoda 5 SHS-H. De hybride dus. Deze Omoda 5 SHS-H kan niet op een laadpaal worden aangesloten, maar laadt zichzelf op tijdens het rijden door middel van remenergie en de brandstofmotor. De Omoda 5 SHS-H wordt aangedreven door een vijfde generatie 1.5 TGDI hybridemotor met een vermogen van 105 kW (143 pk). De 150 kW sterke elektromotor is geïntegreerd in de continu variabele DHT-transmissie. Aanvullend beschikt de Omoda 5 SHS-H over een 1,83 kWh accu. De uitvoering noteert een gecombineerd brandstofverbruik van 5,3 liter per 100 kilometer en een gecombineerd rijbereik van ruim 1.000 kilometer.
Bij lage snelheden wordt de Omoda 5 SHS-H uitsluitend elektrisch aangedreven. Wanneer er meer vermogen wordt gevraagd of de hoeveelheid beschikbare energie in het accupakket beperkt is, springt de brandstofmotor bij als range-extender voor de elektromotor en het accupakket. Voor echt sportieve prestaties – waaronder een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden – wordt het vermogen van de brandstof- en elektromotor gelijktijdig aangesproken.
Chassis, ophanging en veiligheid
De Omoda 5 is ontwikkeld in samenwerking met het Europese R&D-centrum in Frankfurt. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten en schroefveren, met een multi-link ophanging en schroefveren achter. Een geoptimaliseerde combinatie van hoog- en ultrahoogsterkte staalsoorten is gebruikt om de veiligheidscel van het passagierscompartiment te vormen, terwijl de kreukelzone aan de voorkant is uitgebreid met zes energieabsorberende crashstructuren. De hoge beschermingsniveaus die de carrosseriestructuur biedt, worden versterkt door elf airbags, waaronder een middenairbag om het effect van een botsing tussen de bestuurder en de voorpassagier te beperken. De auto behaalde de maximale Euro NCAP-veiligheidsscore van vijf sterren.
Prijzen Omoda 5
De Omoda 5 is in Nederland per direct te bestellen als volledig elektrische EV en als SHS-H hybride. De Omoda 5 SHS-H Comfort is er vanaf 28.990 euro (Premium: vanaf 31.990 euro). De prijzen van de Omoda 5 EV, die uitsluitend als luxe Premium wordt geleverd, beginnen al bij 29.990 euro. Daarmee is deze volledig elektrische uitvoering bijzonder scherp geprijsd. Zoals we al hadden gezegd: dit is een C-segment SUV voor de prijs van een B-segmenter.
Zeven jaar garantie
De nieuwe Omoda 5 wordt geleverd met zeven jaar (of 150.000 kilometer) garantie. Op het accupakket van zowel de Omoda 5 EV als de Omoda 5 SHS-H geldt een garantieperiode van acht jaar (of 160.000 km). Beide aandrijfversies zijn nog dit jaar in Nederland te bewonderen bij het netwerk van gespecialiseerde Omoda & Jaecoo dealerbedrijven. Dit landelijk dekkende netwerk bestaat inmiddels al uit zo’n twintig vestigingen en wordt in 2025 waarschijnlijk nog verder uitgebreid met nieuwe partners. De dealers in Nederland worden ondersteund door een eigen centraal magazijn in Schiphol-Rijk, waar inmiddels al meer dan 30.000 onderdelen op voorraad zijn genomen.