Autotest: Nissan Qashqai dCi 130
De crossover die maar niet te verslaan is
Never change a winning team! Het credo gaat zeker op voor de Nissan Qashqai. Ondanks dat ie al tien jaar op de markt is en de concurrentie flink is toegenomen, blijft het de bestverkochte crossover van Europa. Het geheim? Lees de test van de dCi 130.
De Nissan Qashqai kwam, zag en overwon. Tien jaar geleden verscheen de eerste generatie ten tonele: bedoeld als opvolger van de vijfdeurs hatchback Nissan Almera. De Qashqai was echter beduidend hoger en ruimer, en Nissan noemde hem een ‘crossover’. In de media verschenen lovende tests, maar ook twijfels: zaten automobilisten op zo’n kloek model te wachten? Zou het brandstofverbruik niet tegenvallen?
[parallex-1]
Oppositie van 21 crossovers
Koudwatervrees zo blijkt, want nu tien jaar later is het de bestverkochte compacte SUV of crossover van Europa. In tien jaar tijd zijn er 2,6 miljoen exemplaren aan de man gebracht van de Qashqai, wereldwijd zelfs meer dan 3,3 miljoen. Terwijl het al lang niet meer de enige is, want inmiddels zijn 21 merken in het Qashqai-segment actief met een soortgelijk model. Enkele voorbeelden zijn de VW Tiguan, Mazda CX-5, Suzuki S-Cross en de recenter uitgebrachte Renault Kadjar en Kia Niro.
[parallex-2]
Een facelift (2010) en tweede generatie (2014) verder is het ‘origineel’ dus nog altijd favoriet. Het recept klopt ook. De Qashqai biedt een fijne balans tussen rijcomfort en rijdynamiek. De voorzijde met veel chroom imponeert, maar ook weer niet overdreven. Het interieur is ruim genoeg voor vijf volwassen inzittenden en Nissan biedt snufjes die veel andere niet hebben. Zoals een viertal minicamera’s die bij achteruit rijden op het beeldscherm in het dashboard een helikopterview bieden van de omgeving rond de auto (Around View Monitor). Zelfs een verwarmbare voorruit kun je op de optielijst aanvinken, toch een accessoire die je bij tien jaar geleden uitgebrachte modellen niet zult vinden.
[gallerij-1]
Het geheim achter het succes zit hem zeker in het allround-karakter
Het geheim achter het succes zit hem zeker in het allround-karakter van de Qashqai en het kunnen inspelen op de wensen van diverse kopers. Benzine of diesel, met of zonder automaat of met en zonder vierwielaandrijving? Alle combinaties zijn mogelijk. En dan is er nog een waslijst aan uitvoeringen en mogelijke opties, waaronder de hiervoor genoemde Around View Monitor.
Criticasters
Criticasters die tien jaar geleden een te hoog brandstofverbruik als mogelijk struikelblok zagen, hebben geen gelijk gekregen. Met de geteste dCI 130, een diesel van 95 kW (130 pk), lukte het niet de consumptie onder de 6,9 l/100 km gemiddeld te krijgen. Met veel snelwegkilometers, bij lage toerentallen schakelen en gematigd gas geven is een verbruik van 1 op 20 goed te halen (5 l/100 km). Dat is verrassend weinig voor een auto die vrij hoog op de wielen staat en niet tot de lichtste behoort in zijn segment. De motor en aandrijflijn, met een prima schakelende handbak in de testauto, zijn wat dat betreft technisch helemaal van deze tijd. Daarbij gaan de credits naar Renault, de partner van Nissan en leverancier van deze componenten.
Rammeltjes of andere hinderlijke geluiden zijn niet te bespeuren
[gallerij-2]
Zeker, er zijn wel elementen waaraan je merkt dat de Qashqai tien jaar geleden is geïntroduceerd. De vrij harde kunststof delen van het dashboard en de deurpanelen bijvoorbeeld; een decennium terug was dat materiaal gemeengoed, nu zie je in interieurs meer zacht aanvoelende kunststof delen. Die voelen prettiger en dempen geluid net een fractie beter. De afwerking is overigens top. Rammeltjes of andere hinderlijke geluiden zijn niet te bespeuren. Dat is bij andere auto’s met een hard kunststoffen interieur wel eens anders, helemaal als het stevig heeft gevroren in de nacht. Na een nachtje onder de min tien start en rijdt de Nissan Qashqai dCi 130 even stil en rammel- en trillingvrij als bij hogere temperaturen, zo merken we.
Motoren?
Bij de Qashqai kun je kiezen uit de benzinemotoren 1.2 DIG-T van 85 kW (115 pk) en 1.6 DIG-T van 120 kW (163 pk). En er zijn twee diesels, een 1.5 dCi 110 van 81 kW (110 pk) en de 1.6 dCi 130, die we hebben getest. Deze laatste is ongeveer vijf mille hoger geprijsd dan de minder krachtige diesel. De dCi 130 is echter door zijn beduidend hogere motorkoppel beter geschikt als trekauto en dat zie je aan het maximale trekvermogen van 1.800 kg tegen 1.300 kg voor de dCi 110.