Nissan Patrol – alles wat je moet weten
Van spartaanse offroader tot luxe kasteel op wielen
Noem een offroad-legende en je komt waarschijnlijk met auto’s als de Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender of Mercedes-Benz G-Klasse. Een model dat ook zeker niet in het rijtje mag ontbreken is de Nissan Patrol. Lees hier alles dat je moet weten over deze terreinbeul, die in zijn carrière nogal een ontwikkeling doormaakte.
In Europa is het model de laatste jaren een beetje naar de achtergrond verdwenen en op een gegeven moment zelfs uit het nieuwaanbod gehaald, maar wereldwijd is de Nissan Patrol vrijwel vanaf het begin een succesnummer. Je zou hem, in ieder geval als modellijn, zelfs iconisch kunnen noemen.
Het begin: geïnspireerd op de Willys Jeep
Het verhaal van de Nissan Patrol begint in 1951. Het model wordt dan alleen nog in Japan geleverd en is een compact jeepje, sterk geïnspireerd op de beroemde Willys Jeep. De Nissan is in principe achterwielaangedreven, maar met inschakelbare vierwielaandrijving. Voor de aandrijving zorgt een 3,7-liter zes-in-lijn, afkomstig van een compact busmodel.
In de jaren daarna wordt die motor vervangen door een modernere 4,0-liter zes-in-lijn. Ook worden wat aanpassingen doorgevoerd aan onder meer grille en voorruit en het aantal uitvoeringen neemt verder toe. Zo is er op een gegeven moment zelfs een achtpersoons ‘stationwagen’. De interne aanduiding van de eerste Nissan Patrol is 4W60. Op de technische basis van de Patrol verschijnt ook de 4W70, een legertruck die verder vooral is gebaseerd op de Dodge M37.
Tweede generatie: een evolutie
In 1960 komt de tweede generatie Nissan Patrol, de 60, op de markt. Het model is vooral geëvolueerd, maar is qua uitstraling nu meer een kruising tussen de Land Rover Series en Toyota Land Cruiser. De Patrol is leverbaar met softtop en hardtop en in drie lengtevarianten. Die langste kan opnieuw tot acht personen vervoeren. Voor het eerst wordt de Patrol ook buiten Japan geleverd. In andere Aziatische landen, maar ook in Australië en zelfs Noord-Amerika.
Aan de aandrijving verandert niet zo veel. Dat blijft de 4,0-liter zes-in-lijn in combinatie met inschakelbare vierwielaandrijving. Opmerkelijk genoeg is de transmissie aanvankelijk een handgeschakelde transmissie met drie versnellingen, eentje minder dan voorheen. Later is alsnog weer een vierbak leverbaar, die de eerdere transmissie vervangt. In de vorm van de Jonga is er opnieuw een legeruitvoering, die nu nauwer aan de straatversie verwant is. De tweede generatie Nissan Patrol heeft een bijzonder lange carrière. Pas in 1980 komt de opvolgende generatie op de markt.
Nissan Patrol wordt geheel anders
Het nieuwe model uit 1980 is geheel anders. De nadruk ligt nog altijd op offroad rijden, maar voor de rest is de auto veel meer gericht op alledaags gebruik. Desgewenst is de Patrol zelfs relatief luxe uit te voeren, bijvoorbeeld met vloerbekleding of een mooie exterieuraankleding. Afhankelijk van de motorkeuze behoort ook een drietrapsautomaat tot de mogelijkheden, standaard is opnieuw een handgeschakelde vierbak. Later is ook een vijfde versnelling leverbaar voor de meeste uitvoeringen. De 4,0-liter zescilinder is er nog altijd, maar in doorontwikkelde vorm en aangevuld door een aantal andere vier- en zescilindermotoren. Voor het eerst zitten daar ook diesels bij.
Vanaf deze modelgeneratie krijgt de Nissan Patrol ook een Europese carrière. Hij wordt hier een aantal jaar na introductie zelfs geproduceerd, in Spanje. Omdat de gemiddelde Europese automobilist minder vaak offroad rijdt, krijgt de Europese versie een iets ‘lichtere’ wielophanging dan de internationale Patrol. Vanaf 1986 werd specifiek voor Europa ook een iets doorontwikkelde versie van de Nissan Patrol geleverd. De internationale Patrol draagt de interne aanduiding 160, de Europese 260. Die bleef na een facelift zelfs nog tot en met 2002 in productie.
De vierde generatie wordt een Ford
Parallel daaraan kwam in 1987 de volgende generatie Nissan Patrol op de markt, de Y60. Opnieuw een evolutie, maar duidelijk herkenbaar aan de uitgeklopte wielkasten. Mechanisch verschilt de nieuwe Patrol wel sterk van de voorganger. De bladveren worden bijvoorbeeld ingeruild voor moderne spiraalveren, wat het rijcomfort sterk verbetert. Alleen de bedrijfswagenvarianten zijn nog leverbaar met bladveren. Ook remsysteem, besturing en transmissie worden verbeterd voor meer rijcomfort. In het interieur neemt de luxe eveneens verder toe. Het motorenaanbod bestaat alleen nog uit zescilindermotoren, zowel benzine als diesel.
Tussentijdse facelifts zorgen voor de nodige verbeteringen, maar echt significante wijzingen zijn er niet. Interessant is dat de Nissan Patrol in Australië ook leverbaar is als Ford Maverick. Ford Australia en Nissan gingen namelijk een samenwerking aan toen de Australische automarkt meer werd vrijgegeven voor niet-Australische fabrikanten. Afgezien van de logo’s en wat zaken in de uitrustingen zijn de Ford Maverick en Nissan Patrol identiek.
Patrol-generatie vijf: afgeronde evolutie
Eind 1997 komt generatie Nissan Patrol Y61 op de markt. Wederom evolueert het model, maar de vormgeving is volgens de laatste automode wel een stuk meer afgerond. Op gebied van rijcomfort werd opnieuw een stap vooruit gezet. Het motorenaanbod bestaat weer uit zes-in-lijnmotoren op benzine of diesel. De dieselrijder kan daarnaast wel weer kiezen voor een 3,0-liter viercilinder.
Voor modeljaar 2005 volgt een facelift, onder meer te herkennen aan de grotere lichtunits. De grootste wijzigingen zijn echter op technisch vlak. De variabele turbogeometrie van de ZD30-dieselmotor was niet altijd even betrouwbaar, maar die problemen waren met de facelift gelukkig verholpen. Nog altijd is deze generatie Nissan Patrol erg populair. Als occasion, maar zelfs nieuw. Voor een aantal landen wordt de Patrol Y61 namelijk nog altijd geproduceerd in bepaalde uitvoeringen. Die zijn met name gericht op offroad-liefhebbers en anderen die de auto nog als werkpaard gebruiken. Ook de United Nations behoort tot de klantengroep.
Nissan Patrol Y62 wederom helemaal anders
Een andere reden om het voorgaande model in productie te houden, is dat Nissan het voor de nieuwe Patrol Y62 wederom over een andere boeg gooit. De Patrol bijft een SUV die in het terrein uitstekend zijn mannetje staat, maar daarnaast ligt de focus meer dan ooit op luxe. De auto volgt bovendien niet alleen de voorgaande Patrol op, maar ook de luxe Armada, een groter SUV-model. Markten als Noord-Amerika en het Midden-Oosten zijn nu de belangrijkste. In Europa wordt de Nissan Patrol Y62 zelfs niet meer geleverd.
De nieuwe insteek en afzetmarkten van de Patrol zijn niet alleen te merken aan de luxe aan boord, maar ook aan het motorenaanbod. Alle eerdere motoren zijn vervangen door een 4,0-liter V6 en voor het eerst is er ook een V8, met een inhoud van 5,6 liter. Een zeventrapsautomaat is tegenwoordig standaard. Wie toch nog het terrein in gaat, wordt geheel volgens de moderne tijd bijgestaan door assistentiesystemen en rijmodi voor verschillende ondergronden. Er is ook een hydraulisch veersysteem dat ongewenste carrosseriebewegingen tegengaat. De Patrol wordt gefacelift in 2014 en 2019. Die laatste is de meest ingrijpende. Naast de sterk gewijzigde lichtunits zijn er vooral ook veel meer veiligheids- en assistentiesystemen.
Infiniti QX56/QX80 en Nissan Patrol Nismo
Voor nóg meer luxe is er voortaan ook een Infiniti-versie: de QX56, later bij de eerste facelift omgedoopt tot QX80. Opmerkelijk genoeg verschijnt voor modeljaar 2015 ook een Nismo-uitvoering van de Nissan Patrol, ofwel de grote SUV krijgt een sportuitvoering. De autosportafdeling van het merk heeft het vermogen van de V8 opgeschroefd tot 319 kW (428 pk). De Nissan Patrol Nismo is vooral bedoeld voor het Midden-Oosten, maar wordt ook in enkele andere landen geleverd.