Nissan blijft investeren in crossovers
Nieuwe Kicks ontwikkeld voor opkomende markten
Nissan presenteert met de Kicks een compacte B-segment crossover voor opkomende markten. Wie het model echter beter bekijkt, vraagt zich af waarom deze Kicks niet in Europa verkocht wordt, want vooral het interieur heeft een haast Europese (lees: premium) uitstraling.
Aguascalientes
De Kicks is een compacte stijlvolle crossover die Nissan vanaf augustus dit jaar produceert in de fabriek in Aguascalientes, in Mexico. Later bouwt Nissan hem ook in de productiefaciliteit in Resende, in Rio de Janeiro, Brazilië.
[gallerij-1]
Vaarwater
De verkoop start eind dit jaar in Brazilië, waarna andere Latijns-Amerikaanse landen volgen. Het model verschijnt in meer dan tachtig landen, maar geen van die landen bevindt zich in Europa. “Dat gaat voorlopig ook niet gebeuren, want qua formaat en uitrusting zit de Kicks in het vaarwater van de Europese Juke”, zegt de Nederlandse woordvoerder. “De twee auto’s hebben hetzelfde koperspubliek. Dat zou betekenen dat Nissan twee van zijn modellen met elkaar laat concurreren.”
Stuurwiel
Geen plannen voor Europa dus, terwijl de Kicks wel een Europese uitstraling heeft. Vooral in het interieur heeft Nissan een premium uitstraling gecreëerd, met mooie materialen, een forse touchscreen en nieuw stuurwiel dat doet denken aan dat van de GT-R.
[gallerij-2]
Hyundai iX25
Nissan is niet de enige fabrikant met een crossover voor opkomende markten. Hyundai kiest voor een soortgelijke strategie met de iX25. Dat is dan ook een directe tegenhanger van de nieuwe Kicks. De Kicks is 4,3 meter lang, 1,76 meter breed en 1,59 meter hoog.
[video-1]