Nissan GT-R Nismo nog sneller gemaakt
Diverse updates voor modeljaar 2020
De Nissan GT-R Nismo – het topmodel binnen de GT-R-familie – is voor modeljaar 2020 voorzien van verbeteringen op basis van ervaringen uit de racerij. Daardoor is deze straatlegale trackday-machine nog sneller geworden.
Koolstofvezel componenten
Een GT-R Nismo herkennen is niet heel moeilijk. Nissan geeft hem diverse koolstofvezel componenten, zoals de bumpers, voorspatborden, motorkap, dorpelbekleding, kofferdeksel, achterspoiler en het dak. Elk component is door Nissan verder verbeterd voor een lager gewicht, meer downforce en betere aerodynamica. Alleen al deze carrosseriedelen zorgen voor een gewichtsverlies van 10,5 kilogram. En dat is nog afgezien van nog eens 20 kilogram gewichtsreductie door andere lichtere en verbeterde componenten elders in de auto.
LEES OOK: Nissan presenteert 370Z en GT-R 50th Anniversary Edition
GT3 GT-R
Ook valt op dat de voorspatborden nu sterk lijken op die van de GT3 GT-R. Ventilatieopeningen – zoals ook de Porsche 911 GT3 RS heeft – voeren de hitte af uit de motorruimte en zorgen voor een hogere downforce op de voorwielen. Ze verlagen ook de luchtweerstand, doordat ze de luchtstroming langs de carrosserie verbeteren.
RAYS-wielen
Nissan installeert 20-inch RAYS-wielen van gesmeed aluminium op de GT-R Nismo. Die zijn lichter dan voorheen en door hun negenspaaksdesign ook stijver en stabieler. Nieuw rubber van Dunlop met een breder profiel en minder groeven hebben een 11 procent groter contactvlak op het wegdek, goed voor meer grip, meer stuurgevoel en minder rolweerstand. Nissan heeft zich ook gericht op de wielophanging. Dankzij technische aanpassingen moet de stabiliteit zijn toegenomen.
VR38DETT
Aan het vermogen van de 3,8-liter V6 VR38DETT-bitubomotor is niet gesleuteld. Die levert dus nog altijd 600 pk en 652 Nm. Wel krijgt het blok voortaan turbo’s rechtstreeks afkomstig uit de GT-R GT3-raceauto. Deze turbo’s hebben een gemodificeerde turbine en minder schoepen. Dat resulteert in een 20 procent directere reactie op het gaspedaal. Het uitlaatgeluid van de Nissan GT-R wordt extra versterkt dankzij een nieuwe titanium einddemper met titanium uitlaatmonden met gepolijste blauwe randen.
Zestrapstransmissie
De zestrapstransmissie met dubbele koppeling is verbeterd en voorzien van een ‘R-modus’. In deze stand schakelt de transmissie nog sneller, maar ook slimmer. Nissan: “Het adaptieve schakelprogramma past het schakelpatroon aan aan de rijstijl van de rijder. Dat betekent dat de transmissie comfortabel op- en terugschakelt bij straatgebruik en met brute kracht op het circuit, zonder dat de bestuurder de schakelmodi handmatig moet aanpassen.”
Koolstof-keramisch remsysteem
Een belangrijke update is de toevoeging van een koolstof-keramisch remsysteem van Brembo met 410 mm brede schijven vóór en 390 mm achter. Dit remsysteem verlaagt de onafgeveerde massa van elk wiel waardoor de GT-R Nismo lichtvoetiger aan moet voelen.