De nieuwe Volkswagen Golf 8: alles wat je moet weten + video
eTSI, eHybrid, Car2X, en nog veel meer!
Volkswagen gaat met de achtste generatie Golf helemaal op de eco-toer. Daarbij introduceert het merk allerlei termen die je nooit eerder gehoord hebt, zoals ‘eTSI’ en ‘eHybrid’. Lees hier de belangrijkste feiten over de nieuwe Volkswagen Golf.
Evolutie
De achtste generatie Golf is wat design betreft geen revolutie, maar een evolutie. Het interieur is wel sterk herzien en ook de technologie aan boord ging volledig op de schop. Digitaal, online en connectiviteit zijn de focuswoorden van de nieuwe Golf.
De nieuwe Volkswagen Golf is 4.284 mm lang, 1.789 mm breed en 1.456 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.636 mm. Hiermee is de nieuwe Volkswagen Golf vrijwel net zo groot als het uitgaande type.
Totaal ander interieur
Het interieurconcept van de nieuwe Volkswagen Golf is radicaal gewijzigd. De Golf heeft bijvoorbeeld standaard digitale displays. Daarnaast zijn vrijwel alle traditionele schakelaars vervangen door touchtoetsen.
Standaard heeft de Volkswagen Golf 8 LED-koplampen, LED-achterlichten, automatische airco, een infotainmentsysteem met 8,25-inch touchscreen, een multifunctioneel stuurwiel en keyless start.
“De Volkswagen Golf is wereldwijd al meer dan 35 miljoen keer verkocht”
Opties
Een head-up display en 10-inch scherm van het infotainmentsysteem zijn optioneel leverbaar. Ook voor stoelverwarming vóór en achter, sfeerverlichting met keuze uit dertig kleuren en een 400W Harman Kardon geluidsinstallatie met tien luidsprekers zijn tegen meerprijs leverbaar.
LEES OOK: Zo veel BPM verdient de overheid met 100 VW’s Golf
Autonoom rijden
Alle systemen die de opmaat zijn naar autonoom rijden, vat Volkswagen samen onder de noemer IQ.Drive. Standaard heeft de nieuwe Volkswagen Golf rijstrookassistent (Lane Assist) en Front Assist inclusief een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning. Optioneel levert Volkswagen adaptieve cruise control.
Car2X
Car2X is nieuw. De Golf is bovendien de eerste auto in Europa met zo’n systeem. Dit is een verkeerswaarschuwingssysteem dat niet alleen informatie ophaalt van het navigatiesysteem, maar ook informatie krijgt van voertuigen in de buurt van de Golf.
De Golf wisselt ook informatie uit over de verkeerssituatie met andere voertuigen en de verkeersinfrastructuur in de nabije omgeving binnen een straal van 800 meter. Informatie, bijvoorbeeld over remmen, wordt in een fractie van een seconde in real-time gedeeld. Aan het systeem zijn geen kosten verbonden. Door informatie te delen, hoopt Volkswagen het aantal verkeersongevallen in alle landen te verminderen.
Defecte voertuigen
Car2X-communicatie registreert de volgende scenario’s: ongevallen, defecte voertuigen, files, wegwerkzaamheden, noodstops en voertuigen voor hulpdiensten. In het geval van hulpdiensten maakt de gevarenwaarschuwing het mogelijk om bestuurders gerichte, specifieke informatie te geven over de afstand en richting van naderende ambulances, brandweervoertuigen, politievoertuigen.
Hallo Volkswagen
Spraaksturing is er ook. Je hoeft alleen maar ‘Hallo Volkswagen’ te zeggen. Het infotainmentsysteem reageert dan met ‘Wat kan ik voor je doen?’. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: ‘Navigeer naar de Goudseweg in Bodegraven’ (navigatie start) of ‘Ik heb het koud’ (temperatuur wordt automatisch verhoogd).
LEES OOK: Reportage: Volkswagen Up! GTI ontmoet eerste Golf GTI
Diverse aandrijflijnen
Om alle motorvarianten van de nieuwe Volkswagen Golf uit je hoofd te leren, moet je haast een studie volgen. De achtste generatie Golf wordt bijvoorbeeld als eerste Volkswagen leverbaar met vijf verschillende hybride-aandrijflijnen.
Laten we het rustig opbouwen en beginnen met de normale versies. Volkswagen levert onder meer twee TSI-benzinemotoren met vermogens van 90 en 110 pk. Dieselen kan met een TDI-motor met 115 of 150 pk.
Drie mild hybrides: eTSI
Daarnaast zijn er nog drie mild hybridemotoren (eTSI) met 48 Volt-technologie. Er is keuze uit een variant met 110, 130 en 150 pk. Vier plus drie, dat zijn al zeven aandrijfvarianten. En dan zijn we er nog niet.
LEES OOK: Lees hier alles over de elektrische Volkswagen ID.3
Twee plug-in hybrides: eHybrid
Er komen in 2020 ook nog twee plug-in hybrides (eHybrid). Er komt een variant met 204 pk en een sportievere GTE-versie met 245 pk. Beide PHEV’s hebben een 1.4 TSI-benzinemotor, een elektromotor, een zestraps DSG-automaat en een 13 kWh lithium-ion batterijpakket.
De keuze is reuze, kun je wel zeggen. In de toekomst komen worden ook nog een Golf GTI, Golf GTD en Golf R geïntroduceerd, evenals een Golf TGI die rijdt op aardgas (CNG) en benzine. Die krachtbron is overigens 130 pk sterk. Hieronder alle motorvarianten op een rij:
Motoren Volkswagen Golf 8
- 1.0 TSI driecilinder 90 pk
- 1.0 TSI driecilinder 110 pk
- 1.5 TSI viercilinder 130 pk
- 1.5 TSI viercilinder 150 pk
- 2.0 TDI viercilinder 115 pk
- 2.0 TDI viercilinder 150 pk
- eTSI mild hybrid 48V 110 pk
- eTSI mild hybrid 48V 130 pk
- eTSI mild hybrid 48V 150 pk
- eHybrid plug-in hybrid 204 pk
- eHybrid plug-in hybrid Golf GTE 245 pk
- Golf TGI 130 pk
- Golf GTI
- Golf GTD
- Golf R