Nieuwe Renault Trafic E-Tech komt een stuk verder
Renault onthult voor de tweede keer de volledig elektrische Trafic. De elektrische bestelbus heeft een grotere actieradius dan eerder gecommuniceerd en mag meer trekken. Met de komst van de duurzame bus is nu het gehele gamma lichte bedrijfsvoertuigen van de Franse autobouwer geëlektrificeerd.
Grotere actieradius
Een jaar geleden stonden we op de IAA Transportation – de vakbeurs voor de Europese transportsector – voor het eerst oog in oog met de elektrische variant van de Trafic: de Trafic E-Tech. Na de onthulling bleef het vervolgens lang stil rondom de middelgrote bestelbus van Renault. Nu blijkt waarom: de Fransen waren nog niet helemaal uitgesleuteld. Renault onthult nu een verbeterde versie, die een stuk verder komt.
Specificaties
De groene Trafic is voorzien van een 120 pk sterke elektromotor, die we al kennen uit de Renault Zoe. De batterij komt ook uit de elektrische hatchback van Renault en heeft een capaciteit van 52 kWh. Bij de onthulling vorig jaar gaven de Fransen een actieradius van 240 kilometer op, maar nu blijkt dat de bus 297 volledig elektrische kilometers in zich heeft. Laden kan thuis met 7 kW en bij een openbare laadbaal tot 22 kW. Snelladen kan de bus tot 50 kW.
Laadruimte en trekgewicht
Het accupakket ligt onder de vloer, waardoor de elektrische Trafic evenveel ruimte biedt als zijn traditionele broer. De Trafic E-Tech is leverbaar in twee lengtes (5,08 m en 5,48 m) en twee hoogtes (1,96 m en 2,49 m) en biedt een laadlengte tot 4,15 m. De bus mag meer trekken dan er vorig jaar werd gecommuniceerd door Renault. Eerder spraken de Fransen over een trekvermogen van 750 kilogram, nu mag de bus tot 920 kg trekken en tot 1,1 ton vervoeren.
Technologie
Het interieur is net als het exterieur identiek aan de reguliere Trafic. Op het dashboard pronkt een 8-inch infotainmentscherm en talloze bekerhouders en een zee aan aflegruimte maken het leven van een Trafic-bestuurder extra aangenaam. Hetzelfde geldt voor alle veiligheids- en rijhulpsystemen die aanwezig zijn en ervoor zorgen dat gebruikers ook na een lange werkdag veilig thuiskomen. Denk aan functies als lane keeping assist, dodehoekwaarschuwing, noodremmen en verkeersbordherkenning. Wagenparkbeheerders kunnen via een app op afstand zien waar de bussen zich begeven en of ze netjes worden gebruikt. Ook kunnen ze in één oogopslag zien welke bussen toe zijn aan een laadbeurt. In de video hieronder vertellen we je meer over de Renault Trafic E-Tech.