
Orderboeken nieuwe Range Rover direct geopend, alle details!
In 2024 debuteert volledig elektrische Range Rover
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Land Rover heeft zijn gloednieuwe Range Rover gepresenteerd. Bijzonder is dat de orderboeken van de luxueuze SUV direct geopend zijn. Bestellen kan voor prijzen vanaf 160.385 euro. Ook kijkt Land Rover alvast in de toekomst: in 2024 debuteert de volledig elektrische Range Rover.
Keuze is reuze
De nieuwe Range Rover staat op het flexibele Modular Longitudinal Architecture, ofwel MLA-Flex. Dit platform biedt onderdak voor diverse soorten aandrijflijnen. De keuze is reuze bij de nieuwe Range Rover. Op het menu staan vier mild hybrid-aandrijflijnen, vier, vijf of zeven zitplaatsen en daarnaast kun je ook nog kiezen uit een Standard of Long Wheelbase-carrosserie. Vanaf 2022 wordt de New Range Rover ook als plug-in hybrid aangeboden en vanaf 2024 ook met volledig elektrische aandrijving. Kortom: Land Rover pakt uit.
Plug-in hybrides
Om dan ook maar direct met die motoren te beginnen: al vanaf 2022 komt Land Rover met zogeheten Extended Range plug-in hybrid (PHEV) aandrijflijnen, de P440e en P510e. De Extended Range PHEV’s combineren de verfijning van de Land Rover zes-in-lijn Ingenium-benzinemotor met een 38,2 kWh lithium-ion-accu – met een bruikbare capaciteit van 31,8 kWh – en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Samen zijn ze goed voor tot 100 km volledig elektrisch rijden, al is 80 kilometer in de praktijk wat realistischer. Dankzij het direct beschikbare elektrische koppel accelereert de P510e in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h.
Lage CO2
Met een elektrische topsnelheid van 140 km/h zijn de geavanceerde PHEV’s van de New Range Rover in staat om veruit de meeste ritten volledig elektrisch rijdend af te leggen. De gemiddelde CO2-emissie bedraagt minder dan 30 g/km. De gemiddelde Range Rover rijder kan tot 75% van zijn ritten volledig elektrisch afleggen als hij iedere rit met een opgeladen accu begint. De slimme plaatsing van de accu, in de vloer tussen de assen, zorgt ervoor dat zowel de bagageruimte als de offroad-kwaliteiten volledig behouden blijven.
Mild-hybrid
De zescilinder benzine- en dieselmotoren zijn voorzien van de nieuwste 48-volt MHEV-technologie, die tijdens het afremmen energie opslaat om deze op een later moment te gebruiken om het brandstofverbruik te verlagen. De slimme Belt-Integrated Starter Motor (BISG) zorgt ervoor dat het stop-startsysteem sneller en verfijnder werkt en biedt extra assistentie voor de verbrandingsmotor tijdens het accelereren. Op het menu staan ook nog de mild hybrid (MHEV) P400 Ingenium benzine- en D250, D300 en D350 dieselmotoren.
Range Rover P530 Twin Turbo V8
Een krachtige nieuwe topversie met benzinemotor – de P530 Twin Turbo V8 – is 17 procent efficiënter dan de vorige Range Rover V8. Dynamic Launch maakt 0-100 km/u in 4,6 seconden mogelijk. Rap ding dus!
Elektrisch aangestuurde achteras
Iedere Range Rover is uitgerust met All-Wheel Steering voor meer stabiliteit op hoge snelheid en een verbeterde wendbaarheid op lage snelheid. De elektrisch aangestuurde achteras kan tot zeven graden sturen en doet dat bij lage snelheid contra ten opzichte van de voorwielen, waardoor de draaicirkel van de Range Rover minder dan 11 meter bedraagt – de kleinste van alle Land Rover-modellen. Bij hogere snelheden stuurt de achteras mee met de voorwielen voor meer stabiliteit en comfort.
Dynamic Response Pro
Verder is de Range Rover de eerste Land Rover met Dynamic Response Pro. Het nieuwe, actieve 48-volt anti-overhelsysteem reageert sneller en efficiënter dan een hydraulisch systeem om overhellen van de carrosserie tegen te gaan. Het systeem kan hiervoor tot 1.400 Nm koppel uitoefenen op de stabilisatorstangen. De volledig onafhankelijke wielophanging met luchtvering isoleert het interieur effectiever dan ooit van oneffenheden in het wegdek. Het systeem omvat luchtveervolumes met tweekleps-dempers, waarbij alles wordt aangestuurd door de in eigen huis ontwikkelde Adaptive Dynamics-besturingssoftware.
Honderd keer per seconde
De Intelligent All-Wheel Drive-transmissie (iAWD) wordt aangestuurd door het Intelligent Driveline Dynamics-systeem (IDD), dat honderd keer per seconde het gripniveau en de input van de bestuurder meet om op basis daarvan het koppel voorspellend te verdelen over de voor- en achterwielen én tussen beide achterwielen. Het resultaat is optimale grip, zowel op de weg als offroad.
Active Locking Rear Differential
Iedere Range Rover is ook uitgerust met een Active Locking Rear Differential. Dit optimaliseert de tractie van de achterwielen tijdens snel bochtenwerk, op gladde ondergrond en tijdens offroad-rijden. Zo kan de auto nog meer situaties aan en krijgt de bestuurder nog meer vertrouwen.
Terrain Response 2-systeem
Al deze technologie komt samen in het Terrain Response 2-systeem van Land Rover. Dat zorgt ervoor dat de diverse onderstelsystemen automatisch de perfecte instellingen kiezen, afgestemd op de situatie en op basis van de keuze uit zes rijmodi. Zo hoeft de bestuurder zelf minder keuze te maken, ongeacht de ondergrond. De bestuurder kan ook zelf de meest geschikte instelling kiezen of met Configurable Terrain Response zelf de instellingen bepalen.
Slimme LED-verlichting
Full-LED-verlichting is standaard voor iedere Range Rover. De nieuwe high-definition Digital LED-koplampen hebben een bereik van tot wel 500 meter. Met Signature-dagrijverlichting, dynamische richtingaanwijzers, Adaptive Front Lighting en Image Projection-technologie bij het opstarten creëren ze een uitzonderlijk designdetail. Het zijn de meest geavanceerde koplampen ooit voor een Range Rover. De Adaptive Front Lighting kan tot zestien objecten – zoals andere auto’s – uit de lichtbundel houden zodat andere weggebruikers niet worden verblind, terwijl de bestuurder toch optimaal zicht behoudt. Predictive Dynamic Bending Light-technologie maakt gebruik van navigatie-informatie om zo de lichtbundel aan te passen op naderende bochten.
Uitvoeringen SE, HSE en Autobiography
De nieuwe luxe-SUV is leverbaar in de uitvoeringen SE, HSE en Autobiography. Tijdens het eerste productiejaar is ook een First Edition-versie beschikbaar, gebaseerd op de Autobiography-uitvoering en voorzien van unieke uitrustingsdetails. De First Edition is leverbaar met keuze uit vijf lakkleuren, waaronder de exclusieve tint Sunset Gold satijnglans. Zowel de Standard (SWB) als de Long Wheelbase (LWB) is leverbaar met vijf zitplaatsen, de LWB optioneel ook met een volwaardige derde zitrij voor comfortabele zitruimte voor zeven volwassenen.
Interieur nieuwe Range Rover
Tijd om in te stappen in de nieuwe Range Rover. Wat valt op? Net als de buitenkant oogt het interieur bijzonder strak en clean. De nieuwe Range Rover tilt de Land Rover Pivi Pro-infotainmenttechnologie naar een nog hoger niveau met het grootste touchscreen tot nu toe. Het gebogen en ‘zwevende’ touchscreen meet 13,1-inch. Voor de bediening van de climate control zijn handige, fysieke knoppen aanwezig. Voor het eerst in een Land Rover geeft het centrale touchscreen haptische feedback bij aanraking. Zo krijgt de gebruiker een bevestiging van zijn handeling, zonder naar het scherm te hoeven kijken. Dat houdt de aandacht bij de weg en maakt het gebruik van Pivi Pro nog intuïtiever.
13,7-inch Interactive Driver Display
Pivi Pro werkt samen met een ‘semi-zwevend’ 13,7-inch Interactive Driver Display met nieuwe HD-graphics en een in drieën gedeelde lay-out met een soortgelijke vormgeving als het centrale Pivi Pro-scherm. Via keuzetoetsen op het stuurwiel is er keuze uit diverse weergaven, waaronder een conventionele analoge indeling.
Rear Seat Entertainment-systeem
Achterin genieten passagiers van een nieuw Rear Seat Entertainment-systeem (RSE), met instelbare 11,4-inch HD-touchscreens tegen de rugleuning van de voorstoelen. De schermen zijn onafhankelijk van elkaar te bedienen en met de meeste apparaten te koppelen via een HDMI-stekker. Via de WiFi hotspot-functie beschikken de passagiers achterin onderweg over hun eigen smart-TV. De 8-inch Rear Seat Touchscreen Controller in de centrale armsteun van de Executive Class Seating achterin maakt snelle en intuïtieve bediening mogelijk voor de perfecte zitpositie.
Amazon Alexa in nieuwe Range Rover!
De Range Rover is voorzien van naadloos geïntegreerd Amazon Alexa, dat met intuïtieve en natuurlijke spraakcommando’s verder gaat dan touchscreens en knoppen. Dit maakt de bediening van functies eenvoudiger. Alexa maakt het voor de inzittenden mogelijk om alles – van favoriete infotainmentfuncties en muziekselectie tot navigatie of telefooncontacten – te bedienen zonder de handen van het stuur of de ogen van de weg te halen door middel van kunstmatige intelligentie. Via Alexa kunnen inzittenden met eenvoudige stemcommando’s vragen om het nieuws, het weerbericht of geplande afspraken weer te geven. In combinatie met andere Alexa-apparaten kan het zelfs thuis het licht aan doen.
Amazon-account
Alexa werkt onafhankelijk van Wireless Apple CarPlay en Wireless Android Auto en is te activeren door “Alexa” te zeggen of op de Alexa-knop op het centrale touchscreen te tikken. Er is geen smartphone of ander extern apparaat voor nodig – alleen de gegevens van het Amazon-account van de klant en een internetverbinding. Qi-compatible smartphones kunnen draadloos worden opgeladen.
Software-Over-The-Air
De nieuwste Land Rover Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) maakt dit mogelijk, evenals Software-Over-The-Air (SOTA) updates voor zo’n zeventig elektronische modules. Dat betekent dat de New Range Rover altijd blijft evolueren en steeds beter wordt.
Active Noise Cancellation-systeem
Land Rover gebruikt het 1.600 Watt Meridian Signature Sound System om een van de stilste auto-interieurs ter wereld te creëren, waarbij aanvullende 20 Watt speakers in de vier hoofdsteunen zorgen voor een meeslepende geluidsbeleving. De derde generatie van het Active Noise Cancellation-systeem registreert trillingen van de wielen, bandengeluid en motorgeluiden die het interieur binnendringen en genereert een anti-signaal dat deze geluiden neutraliseert via de 35 speakers van het systeem. Twee speakers met een diameter van 60 mm in de vier hoofdsteunen zorgen voor persoonlijke stiltezones met hetzelfde effect als hoogwaardige ’noise cancelling’ hoofdtelefoons.
Meer keuze dan ooit!
Er is keuze uit meer materialen en afwerkingen, waaronder innovatieve bekledingsstoffen en aangenaam aanvoelend Ultrafabrics. Hiermee wordt de samenwerking voortgezet tussen Land Rover en Kvadrat: Europees leider in de fabricage van premium stoffen. De combinatie met Ultrafabrics zorgt voor een materiaal dat lichter is dan traditioneel leder en waarvan de fabricage tot 75 procent minder CO2-uitstoot produceert.
Cabin Air Purification Pro
De Range Rover zorgt voor een nieuw niveau van welzijn in het luxe-SUV-segment, met Cabin Air Purification Pro als hoogtepunt. Het systeem omvat dual-nanoe X-technologie voor het beperken van de aanwezigheid van allergenen en het verwijderen van pathogenen. Dit helpt onaangename geuren en virussen in het interieur aanzienlijk te reduceren. De effectiviteit van de geavanceerde nanoe X-technologie is wetenschappelijk aangetoond, ook voor SARS-CoV-2-virussen. De innovatieve technologie is actief in de lucht, zodat een filter om deeltjes te neutraliseren niet nodig is. Een tweede nanoe X-apparaat voor de tweede zitrij optimaliseert de effectiviteit. Ook CO2 Management en PM2.5 Cabin Air Filtration verbeteren de luchtkwaliteit in het interieur.
Power Assisted Doors
De New Range Rover is ook de eerste Land Rover met Power Assisted Doors met geïntegreerde gevaarherkenning en anti-beknellingssysteem. Hierdoor werkt Soft Door Close nog beter en begint en eindigt iedere rit met moeiteloze verfijning. Alle vier de portieren zijn elektrisch te openen en sluiten en kunnen eveneens worden bediend via het Pivi Pro-scherm. Het systeem werkt ook offroad op hellingen tot 10 graden. Geavanceerde gevaarherkenning zorgt ervoor dat de portieren automatisch stoppen met openen of sluiten totdat dit veilig en ongehinderd kan. De praktische, horizontaal gedeelde achterklep, al sinds 1970 een kenmerk van de Range Rover, is voor 2021 geüpdatet met diverse technologieën voor meer gebruiksgemak.
Versatile Loadspace Floor
In de bagageruimte beschermt de nieuwe Versatile Loadspace Floor de bagage. Het slimme vloerpaneel is halverwege over de gehele breedte naar voren op te klappen en vormt zo een scheidingswand om kleine spullen op hun plaats te houden, waarbij ze toch vanaf de achterkant van de Range Rover goed bereikbaar zijn. Het paneel kan ook naar achter opklappen om dienst te doen als rugleuning als het onderste deel van de achterklep als zitplaats wordt gebruikt. Aanvullend op de rugleuningfunctie van de Versatile Loadspace Floor zorgt de nieuwe Tailgate Event Suite met extra verlichting, audio en op maat gemaakte kussens voor een perfecte plek om te zitten en tegelijk te genieten van het buitenleven.
Auto-Folding Loadspace Cover
Op de versies met vijf zitplaatsen debuteert de nieuwe Auto-Folding Loadspace Cover. Deze combineert de praktische eigenschappen van een vaste afdekking met het gemak van een wegklapbare versie. De afdekking trekt zich op elegante wijze terug als het bovenste deel van de achterklep wordt geopend, voor onbelemmerde toegang tot de bagageruimte zonder dat de onderste achterklep hoeft te worden geopend.
Range Rover SV, het kan nog gekker
Hebben we dan alles gehad? Nee! Want Land Rover komt ook met een Range Rover SV. Klanten hebben dan nog meer mogelijkheden om een volledig individuele auto te creëren, met keuze uit exclusieve designthema’s, details en materialen van SV. Dit met de hand gebouwde model is de eerste auto die de nieuwe keramische SV-logo’s draagt en die onderdeel is van de vereenvoudigde benamingsstrategie – hij heet simpelweg SV. He nieuwet SV-logo wordt in de toekomst toegepast op alle nieuwe Land Rover modellen van Special Vehicle Operations.
Michael van der Sande, Managing Director, Special Vehicle Operations, zegt: “Special Vehicle Operations is er om de kerneigenschappen van de Land Rover modellen te versterken, met oog voor ieder detail en passie voor kwaliteit. Bij de Range Rover betekent dat het toevoegen van nog meer luxe in ieder onderdeel van de auto. Met meer keuze dan ooit kunnen onze klanten een New Range Rover SV creëren die perfect past bij hun persoonlijkheid, dromen en verlangens. Dat is hoe wij moderne luxe zien.”
SV Serenity en SV Intrepid
Zowel de Standard Wheelbase- als Long Wheelbase-carrosserie – voor het eerst inclusief een vijfpersoons LWB-uitvoering – zijn leverbaar met de speciaal samengestelde designthema’s SV Serenity en SV Intrepid. Beide bieden verschillende bekledingskleuren voor- en achterin en exclusieve materialen zoals glanzend gemetalliseerde afwerkingen, gladde keramische details, houtfineer met mozaïekpatronen, zacht leder en duurzaam ledervrij Ultrafabrics.
Luxueuze optie SV Signature Suite
De nieuwe en zeer luxueuze optie SV Signature Suite voor LWB-modellen is het toppunt van luxe en vakmanschap voor de Range Rover SV. Deze vierzits-versie biedt een weergaloze reisomgeving voor de meest veeleisende klanten. De stoelen met uniek zitcomfort zijn op 24 manieren verstelbaar en voorzien van massagefunctie. Een elegante, elektrisch uitklapbare Club Table komt theatraal omhoog vanuit de vaste middenconsole om desgewenst een gemakkelijke werkplek te creëren.
De Range Rover SV is leverbaar met de nieuwe P530 V8 Twin Turbo, als P510e Extended Range plug-in hybrid (voor SWB) en als D350 met zes-in-lijn Ingenium-dieselmotor.
Prijzen nieuwe Range Rover
Prijzen van de nieuwe Range Rover beginnen bij 160.385 euro voor de Standard Wheelbase (SWB). De Range Rover Long Wheelbase (LWB) start bij 168.885 euro. De Long Wheelbase met zeven zitplaatsen is er vanaf 172.485 euro. Let op: de prijzen in dit bericht zijn nog gebaseerd op Belastingplan 2021. Aangezien de nieuwe Range Rover pas in 2022 zal worden geleverd, moet je rekening houden met een hogere BPM-belasting volgens Belastingplan 2022. Hieronder even de prijzen op een rij.
Prijzen Range Rover SWB
D250 AWD Automaat MHEV: 160.385 euro
D300 AWD Automaat MHEV: 164.085 euro
D350 AWD Automaat MHEV: 168.085 euro
P400 AWD Automaat MHEV: 164.445 euro
P530 AWD Automaat: 191.065 euro
Prijzen Range Rover LWB
D350 AWD Automaat MHEV: 172.685 euro
P400 AWD Automaat MHEV: 168.885 euro
P530 AWD Automaat: 195.365 euro














