
“Nieuwe Nissan Juke Nismo RS lastig verhaal”
Interview met Jérôme Grigny, Product Planning bij Nissan Europa
![]() |
Door Bart Oostvogels. Hoofdredacteur AutoRAI.nl, ZERauto.nl & MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! |

Nissan heeft de nieuwe generatie Juke gepresenteerd. Hoe zit het met een nieuwe Juke Nismo RS? Zijn er elektrificatieplannen? En bijten de Qashqai en nieuwe Juke elkaar niet? We vragen het allemaal aan Jérôme Grigny, Product Planning bij Nissan Europa.
Nissan positioneert de nieuwe Juke opnieuw als een sportieve SUV-coupé. Dat vraag om een nieuwe Nismo RS-versie, toch?
“Nismo is een op zichzelf staand merk. Tijdens het begin van de ontwikkeling van deze nieuwe Juke hebben we Nismo altijd in gedachte gehad. Het Nismo-DNA zit er al, want de auto stuurt sportief en heeft een sportief weggedrag. Een nieuwe Juke Nismo RS is een lastig verhaal. De CO2-uitstoot moet fors dalen en dan wordt het bijzonder lastig om een Nismo RS te ontwikkelen. Het is een wat complexe situatie. Vooralsnog bestaan er geen plannen voor een Nismo RS. Bovendien zou je al naar elektrificatie moeten grijpen om een Juke Nismo RS CO2-technisch interessant te maken. Lastig dus, maar voor nu blijft het bij een Juke met 1,0-liter turbobenzinemotor met 117 pk. Een dieselmotor komt niet, omdat Nissan de dieselmotor beetje bij beetje uitfaseert.”













Oké, en hoe zit het dan met elektrificatie?
“De nieuwe Nissan Juke staat op het zogeheten CMF-B platform. Dit wordt ook gebruikt voor de Clio en Captur. Dit platform is geschikt voor alle vormen van elektrificatie. Elektrificatie staat op het programma, maar meer informatie kunnen we daar nu niet over melden. Maar als we competitief willen blijven, dan moet je wel elektrificeren. Of de Juke ook met een batterij-elektrische aandrijflijn komt, kan ik niet bevestigen.”
Maar een hybride Juke is dus mogelijk?
“Elektrificatie gaat komen, maar hoe en wat kan en mag ik op dit moment niet vertellen.”
De nieuwe Juke is 7,5 centimeter gegroeid en de bagageruimte is nu slechts 8 liter kleiner dan die van de Qashqai. Bijten de Juke en Qashqai elkaar nu niet te veel?
“De Nissan Juke en Nissan Qashqai hebben beide een andere kopersgroep. De Juke is meer voor de klanten die willen opvallen, die een statement willen maken. Het is een SUV met coupéstyling. De Qashqai biedt nog meer verfijning en is meer de familie-auto. Toch verwachten we wel dat er ook Qashqai-klanten voor een Juke gaan kiezen. Bijvoorbeeld als de kinderen van zo’n Qashqai-rijder het huis uit zijn en de wens bestaat om een kleinere auto te gaan rijden. Dan is een Juke een ideale oplossing. Een ding staat vast: de rijders van een Juke zijn heel loyaal. We verwachten dat de kans op een herhaalaankoop groot is.”
Over verkoop gesproken: hoeveel exemplaren zijn er nu precies van de eerste generatie Juke verkocht?
“De Juke kwam in 2009 op de markt. Sindsdien zijn er in Europa 975.000 exemplaren verkocht. Bijna 1 miljoen stuks dus. Wereldwijd staat de teller op 1,5 miljoen exemplaren.”
De nieuwe Juke heeft geen elektrisch bedienbare achterklep, waarom is dat?
“Die voorziening vonden we overbodig. Bij de Juke draait het om design. We verwachten ook niet dat klanten het gaan missen. Bovendien maakt een elektrisch bedienbare achterklep de auto onnodig duurder.”