Nieuwe Mitsubishi ASX: bekende auto, toch anders
Mitsubishi heeft een turbulente periode achter de rug in Europa. Nadat het twee jaar geleden bekend maakte Europa te gaan verlaten, heeft het toch een doorstart gemaakt. De eerste stap is nu hier: de nieuwe ASX.
Mitsubishi was toch gestopt?
Het was bij de introductie van de Eclipse Cross PHEV dat Mitsubishi aangaf dat dit het laatste nieuwe model zou zijn in Europa. Eeuwig zonde natuurlijk, want het Japanse merk kent hier een rijke geschiedenis. Gelukkig voor de fans werd dat besluit alsnog teruggedraaid. Met een geheel nieuwe strategie – en een beetje hulp van Renault – brengen de Japanners toch weer nieuwe modellen op de Europese markt. Startend met deze gloednieuwe ASX.
Beperkt gamma
Voor de bekendmaking van de nieuwe ASX voerde Mitsubishi in Nederlands slechts twee modellen: de Space Star en de Eclipse Cross PHEV. Vanaf 2023 moeten daar in rap tempo nieuwe modellen bij komen. Het doel is om uiteindelijk in ieder segment een alternatief te bieden op wat er momenteel verkrijgbaar is op de markt. Met als eerst de nieuwe ASX B-segment SUV en in het najaar van 2023 de Mitsubishi Colt als B-segmenter.
Mitsubishi ASX is een Captur?
Als onderdeel van de Alliantie, waar ook Renault en Nissan deel van uit maken, kan Mitsubishi gebruik maken van de beschikbare kennis en techniek. Het is dan ook niet vreemd dat Mitsubishi de populaire Renault Captur neemt als basis voor de nieuwe ASX. De Colt, die eind volgend jaar wordt verwacht, gebruikt de Renault Clio als basis. Op deze manier is het voor Mitsubishi relatief eenvoudig om een doorstart te kunnen maken in Europa.
Saillant detail: de ASX staat op het CMF-B-platform van de alliantie. Dat is hetzelfde platform waar onder meer de Captur en ook de Juke op gebouwd zijn. Een goed platform, maar hiermee is de nieuwe ASX kleiner dan de vorige generatie ASX.
Toch een eigen gezicht
Hoewel de nieuwe ASX qua uiterlijk sterk overeenkomt met de Captur, hebben de Japanners wel degelijk een poging gedaan om de auto een eigen gezicht mee te geven. Mitsubishi noemt het front het ‘Dynamic Shield’, waarbij vanaf de koplampen naar binnen toe driehoekige stijlelementen zijn geplaatst die wijzen naar het centrale logo op de neus.
Op de achterkant prijkt niet het Mitsubishi-logo, maar de volledig uitgeschreven merknaam over de breedte van de achterklep, net onder de achteruitrijcamera. Linksonder op de achterklep is de modelnaam te vinden, rechtsonder het type motorisering. Op de voorportieren is een embleem te vinden dat aangeeft of er een geëlektrificeerde aandrijving aan boord is.
Nieuwe Mitsubishi ASX aandrijflijnen
Over die aandrijflijnen gesproken. De nieuwe Mitsubishi ASX komt met diverse aandrijflijnen. En ja, ook die kennen we van de Renault Captur. En daar is niets mee, want de techniek is een unique selling point om die auto te kopen.
In Nederland wordt de ASX dus leverbaar met onder meer de 1.0L MPI-T, een driecilinder turbobenzinemotor met 90 pk die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. De 1.3-liter benzinemotor is een mild hybrid met een 12-Volt batterij. Deze is er in een 140 of 160 pk variant, gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische transmissie. De Full Hybrid combineert een 1.6-liter benzinemotor met twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 145 pk. Het topmodel, de PHEV, beschikt over 160 pk en combineert dezelfde 1,6-liter turbobenzinemotor met een 10,5 kWh-batterij.
Mitsubishi ASX interieur
Ook binnenin oogt de ASX vrijwel identiek aan de Renault Captur. Het centrale display is verkrijgbaar in een liggend scherm van 7 inch of een staand scherm van 9,3 inch, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Ook het digitale instrumentarium komt in verschillende niveaus: een analoog instrumentenpaneel met een geïntegreerd 4,2 inch scherm, een configureerbaar digitaal instrumentenpaneel met een 7 inch scherm of een volledig te personaliseren uitvoering met een 10 inch Digital Driver Display dat ook de instructies van de navigatie toont.
Veiligheidssystemen
Standaard beschikt de ASX over Forward Collision Mitigation-systeem met Pedestrian Protection, Distance Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Recognition, Cruise Control, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Op luxere uitvoeringen zijn ook Blind Spot Warning, Lane Centering Assist, Overspeed Prevention, Adaptive Cruise Control (met Stop & Go) en Automatic High Beam beschikbaar. De topversies (automaat/Full Hybrid/Plug-in Hybrid) van de ASX kunnen worden geleverd met MIPILOT. Dat systeem combineert Adaptive Cruise Control met Lane Centering Assist.
Waarom toch kiezen voor de ASX?
Mitsubishi denkt dat het gros van de potentiële kopers niet weet dat de ASX in basis een Captur is. Als dat zo is telt de uitstraling mee en de aankleding. Aangezien prijzen later bekend worden gemaakt, kunnen we op dit moment nog niet stellen of de ASX goedkoper of duurder zal zijn dan de Captur. Wel laat Mitsubishi doorschemeren dat de uitrustingsniveaus (Inform, Invite, Intense en Instyle) rijk zullen zijn. Het kan dus zomaar zijn dat een ASX duurder is dan een Captur met dezelfde aandrijving, maar wel een rijkere uitrusting biedt.
De productie van de nieuwe Mitsubishi ASX vindt plaat in de Renaultfabriek in het Spaanse Valladolid. Alle aandrijfvarianten zijn direct bij de lancering in maart 2023 beschikbaar.