Nieuwe Mercedes-Benz CLS is een vijfzitter
Vierdeurs coupé in maart 2018 op de markt.
In 2004 lanceerde Mercedes-Benz de eerste generatie CLS. Dat was een bijzondere auto, want een vierdeurs coupé was toen vrij zeldzaam. Die CLS bleek echter een schot in de roos. Niet verwonderlijk dus dat de auto een vervolg kreeg in de vorm van de tweede generatie van 2010. Nu krijgt de CLS opnieuw een vervolg: dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz CLS van de derde generatie. Bijzonder: het is voor het eerst een vijfzitter.
Echte vierdeurs coupé
De nieuwe Mercedes-Benz CLS is weer een typische CLS. Een échte vierdeurs coupé dus. Het design is geïnspireerd op de AMG GT – kijk bijvoorbeeld naar de vorm van de grille – en het interieur heeft grote overeenkomsten met dat van de E- en S-Klasse.
Digitale displays
Ook in de nieuwe CLS installeert Mercedes-Benz grote digitale displays. Optioneel levert Mercedes-Benz een widescreen cockpit, waarin twee 12,3-inchdisplays met hoge resolutie achter één doorlopend afdekglas zijn geplaatst. Er zijn drie weergavestijlen beschikbaar: Classic en Sport met twee ronde klokken en Progressive met één centraal geplaatste ronde klok. Sfeerverlichting heeft de nieuwe CLS ook: er is keuze uit 64 tinten.
Nieuwe stoelen
De stoelen van de nieuwe Mercedes-Benz CLS zijn speciaal voor deze modelserie ontwikkeld. Ze zijn afgewerkt met piping of horizontale naden, afhankelijk van de uitrusting. Een primeur is dat de CLS voor het eerst een vijfzitter is. De vorige CLS-generaties waren allemaal vierzitters. Optioneel kan de achterbankleuning gedeeld worden neergeklapt in de verhouding 40-20-40, waardoor de 520 liter grote bagageruimte nog eens beduidend groter wordt.
“De vorige CLS-generaties waren allemaal vierzitters.”
Pre-Safe Sound
Aan veiligheidssystemen ontbreekt het uiteraard niet. Standaard zijn actieve remassistentie, actieve spoorassistentie, snelheidslimietassistentie en het inzittendenbeschermingssysteem Pre-Safe. Nieuw is Pre-Safe Sound. Dit systeem bereidt het menselijke gehoor voor op het geluid dat bij een botsing ontstaat. Kies het optionele ‘rijassistentiepakket plus’ en je krijgt verder nog de actieve afstandsassistent Distronic, actieve stuurassistentie, actieve snelheidslimietassistentie, actieve remassistentie met kruispuntfunctie, uitwijk-stuurassistentie, actieve dodehoekassistentie, actieve spoorassistentie en meer.
Files
In files op snelwegen en andere doorgaande wegen – in Nederland toch een vaak voorkomend verschijnsel – is het nu mogelijk om maximaal 30 seconden te stoppen, waarna de CLS automatisch weer optrekt en het verkeer volgt. Deze voorziening werkt in combinatie met de actieve parkeerassistent.
Wielophanging
Een comfortonderstel met stalen veren behoort tot de standaarduitrusting. Optioneel levert Mercedes-Benz Dynamic Body Control met drie rijprogramma’s: Comfort, Sport en Sport+. Luchtvering (Air Body Control) met doorontwikkelde adaptieve demping is eveneens optioneel leverbaar.
Edition 1
Een traditie bij Mercedes-Benz: ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe model levert het merk altijd één jaar lang een introductieversie genaamd Edition 1. Met de nieuwe CLS is dat ook het geval. De CLS Edition 1 is voorzien van onder meer lichtmetalen 20-inch AMG-velgen in zwart met een hoogglanzende velgrand en ‘Edition 1’ opschriften op de voorspatschermen. De dashboardrand is bekleed met zwart nappaleder en ook de stoelen zijn met nappaleder bekleed. Het interieur is afgewerkt met essenhout en voorzien van een IWC-klokje.
De motoren
Bij de marktintroductie in maart 2018 biedt Mercedes-Benz keuze uit drie zescilindermotoren. Twee daarvan zijn diesels en er is één benzinevariant. Het dieselgamma bestaat uit de CLS 350 d 4Matic met een vermogen van 210 kW (286 pk) en 600 Nm trekkracht, en de CLS 400 d 4matic met 250 kW (340 pk) en 700 Nm.
CLS 450 heeft geëlektrificeerde zescilinder
De krachtigste motor is de zescilinder benzinemotor in de CLS 450 4Matic. Deze uitvoering heeft een ‘geëlektrificeerde’ zescilinder lijnmotor met EQ Boost (geïntegreerde startdynamo) en een 48V-boordnet. Het vermogen bedraagt 270 kW (367 pk) en het koppel 500 Nm. EQ Boost zorgt kortstondig voor 250 Nm extra koppel en 16 kW (22 pk) extra vermogen. De geïntegreerde elektromotor ondersteunt als EQ Boost de verbrandingsmotor tijdens het accelereren.
AMG-uitmonstering
Hoe snel zijn deze motorvarianten? De CLS 350 d en CLS 400 d sprinten van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 5,7 en 5,0 seconden. De CLS 450 benzineversie sprint in 4,8 seconden naar 100 km/u. In de toekomst introduceert Mercedes-Benz meer motorvarianten, waaronder een sportieve AMG-uitmonstering en versies met viercilinder.