
Nederlands chipverbod zet Europese auto-industrie op zijn kop

Wat begon als een bescheiden chipfabriek in Nijmegen, is uitgegroeid tot een geopolitiek hoofdpijndossier. De ruzie tussen Nederland en China over halfgeleiders van chipfabrikant Nexperia zet nu de wereldwijde auto-industrie op scherp — met het risico dat fabrieken compleet stilvallen.
Chips
De spanning in de chipwereld loopt op. De Nederlandse regering heeft half oktober het Chinese chipbedrijf Nexperia onder curatele gesteld — en dat heeft een domino-effect in de Europese autosector. China reageerde met exportbeperkingen, waardoor de toevoer van essentiële halfgeleiders plots stokt. Automakers als Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Stellantis en Renault slaan alarm: zonder die chips kunnen complete fabrieken stilvallen.
Simpele chips
Nexperia maakt geen hippe, supersnelle processoren, maar juist de zogeheten legacy chips: simpele maar onmisbare componenten die in vrijwel elke moderne auto zitten. Denk aan onderdelen voor eenvoudige elektronica waardoor de elektrische achterklep van je auto weet wanneer hij moet stoppen. Elk voertuig bevat honderden kleine transistoren en diodes, vaak diep weggestopt in onderdelen die toeleveranciers als Bosch of Continental leveren.
Dat maakt de situatie extra ingewikkeld: fabrikanten kopen niet direct bij Nexperia, maar via een web van leveranciers. Als één schakel uitvalt, ligt een hele keten plat. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA zijn de huidige chipvoorraden nog maar “een kwestie van weken”.
Wat ging er mis?
De ruzie begon toen Den Haag ingreep bij Nexperia, dat sinds 2018 eigendom is van het Chinese concern Wingtech. De Nederlandse overheid vreesde dat gevoelige technologie zou worden overgeheveld naar China en besloot daarom het bedrijf tijdelijk over te nemen. Een uitzonderlijke stap, mogelijk gemaakt door een oude noodwet.
China was not amused. Het Chinese ministerie van Handel noemde de maatregel “in strijd met marktprincipes” en verbood prompt de export van Nexperia-chips die in China worden geproduceerd. Daardoor komt zo’n 80 procent van Nexperia’s productie niet meer Europa binnen.
Autosector in crisismodus
De Duitse autolobby VDA spreekt van “een acute bedreiging voor de productie” en roept regeringen op om snel te handelen. Elektrische auto’s worden het hardst geraakt, omdat ze meer dan twee keer zoveel chips bevatten als auto’s met een brandstofmotor. Volgens adviesbureau P3 Group zitten er in een EV gemiddeld 1.300 chips, tegenover 600 in een benzineauto.
Voelbaar
Bij BMW en Volkswagen zijn de eerste leveringsproblemen al voelbaar. Volkswagen overweegt om de productielijnen van de Golf, Tiguan, Touran en Tayron stil te leggen. Ook in de VS groeit de onrust. De Alliance for Automotive Innovation, waarin merken als GM, Ford en Toyota zijn verenigd, waarschuwt dat Amerikaanse fabrieken binnen enkele weken kunnen worden geraakt als de exportstop aanhoudt.
Bekijk ook: 1.000 km range en 5 minuten snelladen: Solid-state batterij komt snel dichterbij! – AutoRAI TV