Nederlanders zijn klaar met diesel – Is het einde van de dieselmotor in zicht?
Bijna 47 procent minder diesels verkocht
Nederlanders zijn klaar met diesel, zo blijkt uit de cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Afgelopen jaar werden er bijna 47 procent minder diesels verkocht, nog geen zevenduizend auto’s.
Europese autoverkoop
Het zal niet lang meer duren voordat er meer nieuwe auto’s met batterijen verkocht worden dan auto’s met enkel een brandstofmotor. Volgens de Europese branchevereniging ACEA bestond het aantal nieuwe auto’s dat in 2021 werd verkocht in de EU voor 60 procent uit benzine- en dieselauto’s, maar hybrides en EV’s rukken snel op.
Hybride en elektrisch
In 2020 was 12% van de nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie een hybride, maar in 2021 nam het aandeel toe tot 19,6%. Daarnaast waren 8,9% van de nieuwe auto’s voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s steeg van 5,4% in 2020 naar 9,1% in 2021.
Diesel
De populariteit van diesel is afgelopen jaar dramatisch gezakt in Europa. Nog maar 19,6 procent van de verkochte auto’s rijden de showroom uit op diesel. Er zijn in 2021 dus net zoveel diesels als hybrides verkocht in Europa.
Nieuwe personenauto’s naar brandstoftype in de EU:
- 40%: Benzine
- 19,6%: Hybride
- 19,6%: Diesel
- 9,1%: Volledig elektrisch
- 8,9%: Plug-in hybride
- 2,3%: Overig
- 0,4%: Gas
Hoe zit het in Nederland?
In Nederland lag het diesel-aandeel nog veel lager afgelopen jaar. Het aantal verkochte dieselauto’s daalde in 2021 met bijna 47 procent naar zo’n zevenduizend auto’s. In 2019 gingen er nog dertienduizend diesels op kenteken. De Nederlandse brancheorganisatie Bovag verwacht dat in maart voor het eerst sinds 2003 minder dan 1 miljoen dieselauto’s in Nederland rijden.
Is het einde van de dieselmotor in zicht?
In 2021 verdwenen al 100.000 diesels van de weg en dat aantal zal alleen nog maar toenemen. In dit tempo zal het dus snel afgelopen zijn in ons land met de auto met zelfontbrandingsmotor. En dat terwijl in 2015 de best verkochte auto nog een diesel was: de Peugeot 308 SW.
Er zijn volgens Paul de Waal van de Bovag meerdere redenen waarom de dieselauto uitsterft: “Het imago is zó slecht geworden. Bij leasemaatschappijen zijn ze uit de gratie omdat de restwaarde keldert. Particulieren willen ze niet vanwege de milieuzones. Oude diesels gaan naar de export.”
Chiptekort
Vanwege de aanhoudende chiptekorten daalde in bijna heel Europa de verkoop van alle auto’s, ongeacht welke energiedrager ze gebruiken. In Nederland daalde het aantal verkochte benzineauto’s het afgelopen jaar met bijna 28 procent naar 147.000 verkochte exemplaren, tegenover 205.000 in 2020.
Er gingen in 2021 ook minder nieuwe elektrische auto’s de weg op: 64.000, tegenover 73.000 auto’s in 2020. Er zijn kennelijk weinig leveringsproblemen met plug-in hybrides, er werden in 2021 namelijk twee keer zoveel stekkerhybrides verkocht als een jaar eerder.
Lees ook: hoe is de benzineprijs opgebouwd?
Benzineprijs rijst de pan uit – Hoe is de benzineprijs opgebouwd?